וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף לחרמות: בג"ץ דחה את העתירה על הרכב ועדות הכנסת

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 0:47

לאחר פסיקת בג"ץ, שנקבעה בתום דיון שארך כשלושה חודשים, האופוזיציה החליטה להסיר את החרם על הוועדות בכנסת. ש"ס ויהדות התורה ביצעו היום חלוקת תפקידים פנימית בוועדות, ובליכוד יאיישו חלק מהוועדות. בש"ס הסבירו: "לרכז כוח במלחמה בקואליציה וגזירותיה"

בג"ץ דחה היום (שני) את עתירת חברי האופוזיציה בנוגע להרכב הוועדות הקבועות של הכנסת. לאחר הפסיקה, האופוזיציה החליטה להסיר את החרם על הוועדות בכנסת ובחלק מהמפלגות החלו לאייש את המקומות שניתנו להן בחברים מטעמן.

בית המשפט עמד על השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה, שנועדו להגדיל את ייצוג האופוזיציה בוועדות, וציין כי לנוכח הרף הגבוה להתערבות בהחלטות בעניינים פנים-פרלמנטריים - הקשיים שנותרו ביחס להרכב הוועדות אינם מצדיקים התערבות שיפוטית.

סיעות האופוזיציה, שהחרימו את הוועדות בכנסת מאז השבעת הממשלה, החליטו לחזור להשתתפות בדיונים ובהצבעות. בש"ס וביהדות התורה ביצעו היום חלוקת תפקידים פנימית בוועדות, בעוד בליכוד תחילה נמנעו - ואז החליטו על איוש חלק מהוועדות. בש"ס, שהיו ממובילות החרם, הסבירו כי החליטו לאייש את הוועדות "על מנת לרכז כוח במלחמה בקואליציה וגזירותיה".

ראשי המחנה הלאומי בישיבה סגורה בכנסת, 21 ביוני 2021. ללא, אתר רשמי
"פסיקה חסרת ערך". ראשי מפלגות האופוזיציה/אתר רשמי, ללא

העתירה לבית המשפט העליון הוגשה ב-12 ביולי על ידי שישה חברי כנסת מסיעת הליכוד ומסיעת ש"ס. חברי הכנסת טענו כי חלוקת הוועדות נעשתה באופן לא שוויוני ושלא משקף את יחסי הכוחות בין סיעות הקואליציה והאופוזיציה, לדבריהם. כך, חברי הקואליציה זכו בייצוג נרחב ובראשות ועדות הנחשבות חשובות יחסית, כמו ועדת הכנסת, ועדת חוץ וביטחון, ועדת הבריאות וועדת החינוך. הוועדות שמנוהלות על ידי האופוזיציה, מנגד, הן ועדת ביקורת המדינה (שמיועדת על פי חוק לאופוזיציה), ועדת המדע והטכנולוגיה והוועדה לקידום מעמד האישה.

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, יריב לוין, תקף את שופטי בג"ץ: "שוב נטלו לעצמם סמכות לדון בעבודת הכנסת, ונתנו בחוסר סמכות פסיקה חסרת ערך. הפעם, הם גם שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות".

עוד טען לוין כי משך הדיון בעתירה, שארך כשלושה חודשים, הושפע מטעמים פוליטיים: "נמנעו מלתת פסק דין, כדי לאפשר לקואליציית השמאל להעביר את התקציב בוועדות באמצעות רוב מוגדל ואנטי דמוקרטי. עכשיו, כשתמו ההצבעות בוועדת הכספים, בציניות שאין כדוגמתה, הם נזכרו לתת פסק דין", לדבריו. לטענה זו הצטרף גם ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), ואמר כי "כשמדובר באינטרס של השמאל מתקבלת פסיקה בתוך כמה ימים, וכשמדובר בדריסת הימין גוררים רגליים חודשים, עד שזה כבר לא רלוונטי".

מיקי לוי יו"ר הכנסת, יום הזיכרון לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, 18 באוקטובר 2021. שלו שלום, TPS
"הצעה מידתית ומאוזנת". מיקי לוי/TPS, שלו שלום

עו"ד אילן בומבך, שייצג את הח"כים מהאופוזיציה שעתרו לבג"ץ, אמר כי "מדובר בהלכה חשובה שמשרטטת את גבולות ההתערבות של בג"ץ בעתירות מצד האופוזיציה בעבודת הכנסת. אני משוכנע שהלכה זו תשמש אותנו גם בעתירות שבהן הקואליציה תחליף פוזיציה ותעתור משבתה באופוזיציה", הוסיף.

יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי בירך על ההחלטה: "מחובתם של נציגי האופוזיציה לחזור לוועדות הכנסת ולמלא את מחוייבותם כלפי ציבור בוחריהם. הקואליציה הלכה כברת דרך למען האופוזיציה והייצוג ההולם בכנסת וההצעה הנוכחית שמונחת לפתחה של האופוזיציה היא הצעה מידתית ומאוזנת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully