וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל הסתה ברשתות החברתיות: ירידה במתגייסים הבדואים לצה"ל

עודכן לאחרונה: 16.10.2021 / 10:29

לפי גורמים באכ"א, ב-2021 גבר הקושי בגיוס צעירים בדואים, ברקע קמפיין חמאס וגורמים ערבים קיצוניים, ובמקביל מסיתים בחברה הישראלית - שפרסמו את פרטיהם של החיילים וקראו לפגוע בהם ובמשפחותיהם. מנגד, בעדה הבדואית מבקרים את שיטת הגיוס ופערי הטיפול בחיילים משוחררים

בווידאו: הרמטכ"ל מתייחס לפעולת צה"ל בגזרת ג'נין/צילום: דו"צ

במהלך השנה האחרונה נרשמה ירידה במספר הצעירים הבדואים המתגייסים לצה"ל ועלייה בחיילים הנושרים - כך אומרים גורמים באכ"א וגורמים בזרוע היבשה בצה"ל. זאת, עם התגברות ההסתה ברשתות החברתיות נגד בדואים המשרתים בצה"ל, וככל שהתרחב קמפיין ההסתה של חמאס וגורמים קיצוניים בחברה הערבית שכותרתו היתה "אל אקצא בסכנה", וכן בעקבות מבצע "שומר חומות" והמהומות בערים המעורבות בחודש מאי.

בהוראה מפורשת של הרמטכ"ל אביב כוכבי, בוצעה בדיקה מעמיקה לגבי התופעה, ואותרו עשרות פוסטים שפרסמו בדואים שהזדהו כחיילי צה"ל וקראו להפסיק לשרת בצבא או הודיעו על פרישתם. הבדיקה העלתה כי בחלק מהמקרים נעשה שימוש בתמונות חיילים בדואים ללא רשותם, בחלק אחר מדובר בחיילים שסיימו את שירותם לפני שנים אחדות וביותר מעשרה מקרים היה מדובר בחיילים בדואים, רובם מתגוררים בצפון ואחד ברהט, שהעלו את הפוסטים בעצמם, וחלק גדול מהם אף החליטו לבצע נפקדות. הם התבקשו להסיר את הפוסטים מהרשתות החברתיות.

כמו כן, במהלך ביקורי בית שקיימו, מפקדים שמעו על מקרים קיצוניים בהם גורמים מסיתים בחברה הישראלית פרסמו את כתובות החיילים באמצעות צילומי מסך של אפליקציית "ווייז", ואף קראו לציבור לפגוע בחיילים ובבני משפחותיהם. בחלק מהמקרים הוגשו תלונות שהועברו לטיפול במערכת הביטחון.

לוחמי גדוד הסיור המדברי. דובר צה"ל
לוחמי גדוד הסיור המדברי/דובר צה"ל

אך המציאות מעל פני השטח היא הרבה יותר חמורה. במהלך "שומר חומות", לראשונה החלו צעירים בדואים לחסום צירים ולהשליך אבנים לעבר כלי רכב על רקע לאומני, תחת עידוד ההסתה הפרועה ברשתות. גורמים בצה"ל אמרו כי מדובר "התרחקות מדאיגה מאוד מהחברה הישראלית".

גורם נוסף המרחיק את הבדואים מהחברה הכללית הוא שהם באופן כללי בוחרים ללמוד באוניברסיטאות ומכללות בשטחי יהודה ושומרון ולא בישראל - בעיקר בשל פערי העברית, שכן הם לא לומדים את השפה בבתי הספר בהתאם לדרישות משרד החינוך. בחלק מהמקרים יש להם גם בני משפחות באיו"ש וברצועת עזה.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, 22 במאי 2021. אתר רשמי, מערכת וואלה!
מרחיב את קמפיין ההסתה. יחיא סינוואר מנהיג חמאס בעזה, 21 במאי/מערכת וואלה!, אתר רשמי

לפי נתונים שהגיעו לידי וואלה!, בצה"ל משרתים כיום 1,514 חיילים מבני העדה הבדואית, בהם 84 קצינים: קצין אחד בדרגת אלוף-משנה ועשרה בדרגת סגן-אלוף. כמו כן, בצה"ל משרתים 287 נגדים בדואים.

בשנת 2016 היה היקף הגיוס בשפל ונע סביב 339 חיילים, כששנה לאחר מכן החלה עלייה והתגייסו לצה"ל 448 בדואים, ומאז חלו עליות וירידות מתונות, עד שב-2020 נרשמה שוב עלייה עם גיוס של 606 חיילים. עם זאת, לפי מקורות באכ"א, בשנת 2021 חלה שוב ירידה, שעוד אי אפשר לסכם אותה בשלב זה.

מנגד, בקרב ערבים נוצרים קיימת מגמת התגייסות חיובית ועולה, אך עדיין מדובר במספר דו ספרתי מדי שנה.

חיילי יחידת הסיור הבדואי. דובר צה"ל
חיילי יחידת הסיור הבדואי/דובר צה"ל

מבחינת היקף נשירת החיילים הבדואים, בשנת 2018 הוא נע סביב 31%, בשנת 2019 נשרו 30% ובשנת 2020 נשרו 23% מהחיילים. זאת, לעומת נשירה כללית של 13% בקרב גברים בצה"ל בשנת 2018, 15% בשנת 2019, ו-12% בשנת 2020. כעת בשנת 2021 חלה עלייה בנשירה.

במסגרת עידוד הגיוס לצה"ל והתמודדות עם נשירה משירות צבאי, סיירו גורמים בכירים באגף כוח האדם בחודשים האחרונים בחברה הבדואית ונפגשו עם קצינים במילואים ונכבדי העדה, וכן שמעו מהם ביקורת קשה. גורמים בכירים בעדה הבדואית טוענים כי צה"ל לא נחוש בשנת 2021 לגייס בדואים לצה"ל ולא רק במקצועות הגששים או הלחימה אלא למקצועות תומכי לחימה ואחרים כמו אלקטרוניקה, מחשבים ורפואה. כמו כן, ביקרו את פערי הטיפול בין החיילים המשוחררים.

אחד הגורמים אמר לקציני צה"ל כי היה רוצה לראות קצינים וקצינות מצטיינים שמגיעים לבתי הספר ומעודדים התגייסות, ולא לשלוח גורמים שלא מהווים דוגמה אישית. עוד דובר על יצירת מסלול תומך לא רק לפני הגיוס ובמהלכו - אלא גם אחרי השירות הצבאי. הגורמים הבכירים הבהירו לקציני אכ"א כי לא כל הבדואים מתאימים לשירות בקבע, ולכן רצוי להכין אותם חזרה לאזרחות עם מקצוע הולם ותמיכה בהטבות לאורך זמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully