וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון בקפריסין דן בערעור הצעירה הבריטית; הפגנות תמיכה בניקוסיה ולונדון

עודכן לאחרונה: 16.9.2021 / 22:49

בת ה-21 ערערה על הרשעתה ב"טרדה לציבור" לאחר שחזרה בה מתלונתה על אונס קבוצתי של חבורת צעירים מישראל, התובע ביקש לדחות את הערעור על הסף, ונדחה. שופטי העליון צפויים להכריע בנושא בתוך כחצי שנה. עורכי דינה: "מקרה חשוב לזכויות האדם בקפריסין"

בווידאו: ערעור הצעירה הבריטית בבית המשפט בניקוסיה בקפריסין/ללא קרדיט

בבית המשפט העליון של קפריסין נשמע היום (חמישי) ערעורה של הצעירה הבריטית על הרשעתה בגין "טרדה לציבור" אחרי שחזרה בה מתלונתה כי נאנסה בידי חבורת צעירים מישראל. עורכי הדין שלה אמרו טרם הדיון כי היא "חוששת, אך אופטימית". התובע במשפטה, אדאמוס דמוסתנוס, ביקש מבית המשפט לדחות על הסף את הערעור "כיוון שהתייחסה באופן לא מכובד לשופט", והפנה לדברים שאמרה בסרט תיעודי בריטי שהופק אודות הפרשה. השופטים דחו את הבקשה.

הדיון נמשך שלוש שעות. עו"ד מייקל פולק מצוות ההגנה אמר בתום הדיון כי הוא שבע רצון מהדרך בה התנהל. קומץ מפגינים הביעו תמיכה בצעירה מחוץ להיכל בית המשפט בניקוסיה בעת שהתקיים הדיון. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב "אני מאמינה לה", "הסוף לתרבות האונס" ו"אינטרסים לאומיים פוטרים אנסים. שוטרים ושופטים הם משתפי פעולה". הפגנה דומה התקיימה בצהריים מול שגרירות קפריסין בלונדון.

גזר הדין לבריטית בפרשת האונס בקפריסין, הפגנת פמיניסטיות בבית המשפט, 30 בדצמבר 2019. יואב איתיאל
הצעירה בבית המשפט, 2019/יואב איתיאל

האירוע התרחש ב-17 ליולי 2019 במלון בעיר הנופש איה נאפה, שהייתה אז יעד פופולרי לחופשות קיץ של צעירים מרחבי אירופה. הצעירה, אז בת 18, שהכירה את הצעיר הירושלמי בן ה-20 וקיימה עמו יחסים בהסכמה בימים שקדמו לאירוע, התלוננה אחריו במשטרה כי אנס אותה בכוח עם חבריו שהתפרצו לחדר וכי הם אף צילמו אותה. 12 ישראלים בני 20-15 נעצרו מיד, אבל בימים שלאחר מכן שוחררו חלקם, אלה שהכחישו מגע מיני איתה ולא נמצא דנ"א הקושר אותם אליה, והשאר, בהם כאלה שטענו שקיימו איתה יחסים בהסכמה, שוחררו כשהצעירה חזרה בה מתלונתה וחתמה על הצהרה כי בדתה את התלונה כביכול כנקמה על שצילמו אותה נגד רצונה.

הישראלים יצאו ארצה מיד עם שחרורם והמשיכו בחייהם. היא נעצרה, הובאה לבית משפט ושוחררה בתנאים מגבילים רק לאחר ימים ארוכים בבית מעצר מקומי. רק יותר מחצי שנה אחר כך, בתום משפטה בבית המשפט של מחוז פמגוסטה בפרלימני, בו נגזר עליה עונש מאסר על תנאי וקנס, ניתן לה לעזוב את האי.

דיון על ערעור הצעירה הבריטית בבית המשפט העליון בניקוסיה, קפריסין, 16 בספטמבר 2021. -, אתר רשמי
בית המשפט העליון בקפריסין, היום/אתר רשמי, -

הדיון היום, בפני הרכב שלושה שופטי בית המשפט העליון בראשות שופטת, נערך שנה וחצי לאחר שהוגש הערעור. הצעירה, היום בת 21, שבה לאנגליה, נותרה פגועה נפשית ובקושי רב היא מנסה לשקם את חייה, אחרי שהפרשה זכתה לכיסוי בינלאומי שכלל את הפצת השם וצילומים אינטימיים שלה באופן נרחב באינטרנט וברשתות חברתיות. היא מתקשה להתרכז בלימודיה האקדמיים, בבנייה מחודשת של קשריה החברתיים ובכל יציאה מהבית. בדיון היום היא לא נכחה. היא עקבה אחריו מרחוק, מביתה באנגליה, עם אמה המלווה אותה בכל ההליכים המשפטיים מאז הוזעקה אל האי אחרי שנודע לה על האירוע.

במהלך הדיון הציגו סנגוריה את שלד טענותיהם, אותן פירטו במסמך בן 154 עמודים שהגישו לעיון בית המשפט העליון מיד לאחר הרשעתה, עוד בינואר 2020. עיקר טענתם היא שהצעירה הסובלת מפוסט טראומה חזרה בה מתלונתה אחרי שבע שעות חקירה תחת לחץ, ושלא כחוק - כי לא הייתה מיוצגת על ידי עורך דין ובלי שנכח מתורגמן. הטענות האלה נדחו במשפט שקדם לשלב ההוכחות במשפטה העיקרי, והצהרתה בכתב כי בדתה את התלונה הוכרזה כראיה קבילה. עורכי הדין שלה מערערים על כך.

"לשחרר מכבלי הרשעה לא צודקת"

בצוות המשפטי של הצעירה נמצאים עורכי דין מטעם ארגון "צדק בחו"ל" ובראשם עו"ד לואיס פאואר ועו"ד מייקל פולק, המתאם את הליכי הערעור. כמו כן, לצעירה שתי עורכות דין קפריסאיות, עו"ד ניקולטה חרלאמבידו, מומחית לזכויות אדם, ועו"ד ריצה פקרי ממשרדה. באמצעות מימון המונים באתר "GoFundMe", גויסו עד כה להוצאותיה המשפטיות של הבריטית יותר מ-160 אלף לירות שטרלניג - יותר מ-700 אלף שקלים.

דיון על ערעור הצעירה הבריטית בבית המשפט העליון בניקוסיה, קפריסין, 16 בספטמבר 2021. -, אתר רשמי
בית המשפט העליון בקפריסין, היום/אתר רשמי, -

עוד טוענים סנגוריה של הצעירה כי במשפט שהתנהל נגדה השופט מיכליס פפאתנאסיו לא היה הוגן והיה "נעול" על הרשעתה בעבירה בה הואשמה, תוך שהוא צועק ללא הרף "לא מדובר במשפט אונס, אני לא רוצה לשמוע ראיות על אונס", ושמנע מצוות ההגנה להוכיח כי אכן נאנסה ולכן לא ניתן להרשיעה בעקבות הגשת התלונה.

"איננו מעוניינים להקדים את החלטת בית המשפט העליון, אך סיפורה של הצעירה הדהד ברחבי העולם מאז שעלה לכותרות ב-2019", אמר עו"ד פאואר. "זה היה מזעזע ומלחיץ ועבורה באופן אישי היה מאוד מטריד, משפיל ופולשני. עם זאת, היא התעלתה מעל זה בנחישותה והחליטה באומץ להמשיך להילחם במקרה זה עד הסוף שבו היא מאמינה שהצדק ייעשה. אנו גם מאמינים כי בסופו של דבר הצדק יושג באמצעות בחינה מדוקדקת של הראיות ודבקות בשלטון החוק אנו מקווים שבאמצעות בית המשפט העליון של קפריסין, הנערה הזאת תוכל לשחרר את עצמה מכבלי הרשעה לא צודקת שהכתימה את חייה הצעירים".

דיון על ערעור הצעירה הבריטית בבית המשפט העליון בניקוסיה, קפריסין, 16 בספטמבר 2021. -, אתר רשמי
בית המשפט העליון בקפריסין, היום/אתר רשמי, -

החלטת בית המשפט העליון של קפריסין תינתן במועד אחר, על פי הערכות בעוד לפחות חצי שנה, והסנגורים נחושים להמשיך להילחם על חפותה של הצעירה גם אם יהיה צורך להביא את התיק בפני בית המשפט האירופי. "מקרה זה הוא מקרה חשוב להגנה על זכויות האדם בקפריסין, כמו גם לטיפול באלה המדווחים על עבירות מין", אמר עו"ד מייקל פולק.

לעומתו, עו"ד ניר יסלוביץ שמייצג ארבעה מהישראלים, בהם החשוד המרכזי, אמר לוואלה! כי "הקביעות של בית המשפט המחוזי בקפריסין לגבי מהימנות הנאשמת מדברות בעד עצמן. מדובר בנאשמת שלא בחלה באמצעים על מנת לשקר ביודעין הן את המשטרה והן את בית המשפט לא בכדי שבית המשפט קבע לגביה שמדובר בנאשמת שהאמת אינה נר לרגליה נאשמת שנתפסה פעם אחר פעם בשקרים שונים פרי דמיונה הפורה. הנני סמוך ובטוח שבית המשפט העליון ידחה את הערעור המופרך שהוגש על ידה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully