וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעלות את ההר ב-19 דקות: הרכבלית החדשה שתשנה את התנועה בכרמל

עודכן לאחרונה: 20.8.2021 / 9:29

הרכבל השני בחיפה, והראשון בישראל שישמש לתחבורה ציבורית, הושק בנסיעת בכורה לעיתונאים, ובעוד חודשיים ייפתח לציבור הרחב. לאורך מסלול של יותר מ-4 ק"מ הוקמו שלוש תחנות לנוסעים - ממרכזית המפרץ, דרך הטכניון ועד לאוניברסיטה. העלות: יותר מ-330 מיליון שקלים

בווידאו: נסיעת בכורה עם נוסעים ברכבל התחבורה הציבורית, חיפה/צילום: שלומי גבאי

בעוד כחודשיים תחל בחיפה הפעלת רכבל התחבורה הציבורית הראשון בישראל והיום (חמישי) נערכה נסיעת בכורה לעיתונאים. זאת, בתום חודש של בדיקות בו נעו הקרונות ללא נוסעים. בשונה מהרכבל האחר בעיר, המקשר בין בת גלים לסטלה מאריס, או אלה הפועלים בראש הנקרה ומצדה, זה הרכבל הראשון בישראל שישמש לתחבורה ציבורית והרכבלית תהווה חלק בלתי נפרד מהתחבורה הציבורית במטרופולין חיפה.

הרכבלית מחברת בין מרכזית לב המפרץ בצ'ק פוסט, הטכניון והאוניברסיטה. אורך מסלולה הוא 4.4 קילומטרים. היא נעה על כבל בין 36 עמודי פלדה העומדים על בסיסי בטון ובמעלה ההר ומטפסת 460 מטרים. שש תחנות הוקמו, אולם רק שלוש מהן ישמשו את הנוסעים: מרכזית המפרץ (תחנה A), הטכניון ואוניברסיטת חיפה (תחנה F). שלוש התחנות נוספות שהוקמו בצומת הצ'ק פוסט, ברחוב רב-אלוף יעקב דורי ובטכניון, תשמשנה תחנות תפעוליות בלבד, לפחות בשלב הראשון.

משך הנסיעה ממרכזית המפרץ עד הטכניון הוא עשר דקות, ומהטכניון לאוניברסיטה - תשע דקות נוספות. לרכבלית 150 קרוניות, כל אחת מהן יכולה לשאת עשרה נוסעים בקצב של קרונית בכל 15 שניות ובסך הכול 2,400 נוסעים בשעה בכל כיוון. הקרוניות נגישות לבעלי מוגבלויות. הרכבל צפוי לפעול במשך כל שעות היממה, בהתאם לביקוש.

נסיעת בכורה עם נוסעים ברכבל התחבורה הציבורית, חיפה, 19 באוגוסט 2021. שלומי גבאי
הרכבלית בחיפה, היום/שלומי גבאי

הרכבלית המצטרפת לתחבורה עירונית ענפה המשרתת את הציבור ומממשת חזון בן יותר מ-56 שנה של עיריית חיפה, שכבר ב-1965 קיבלה הצעות מחמש חברות אירופיות למכרז בינלאומי שפרסמה. הקו האחר שהוצע אז, בין שכונות הדר הכרמל ונווה שאנן, לא קודם. היא פרויקט התחבורה המשמעותי ביותר בעיר מאז השקת מנהרות הכרמל ב-2010 וכן דרך נחל הגיבורים והמטרונית ב-2013.

ככלל, תפעל הרכבלית בשעות ההפעלה של התחבורה הציבורית העירונית. טרם התברר אם מדובר גם בלילות, בדומה למטרונית החיפאית, אבל ככל הנראה כמו הכרמלית היא לא תופעל בשבתות למרות שבחיפה פועלת תחבורה ציבורית בשבת על בסיס סטטוס קוו עוד מימי המנדט הבריטי, כולל המטרונית שהחלה לפעול עשרות שנים לאחר שהסתיים.

עוד בוואלה!

האתר הארכיאולוגי החשוב ביותר בחיפה הולך ונכחד

לכתבה המלאה
נסיעת בכורה עם נוסעים ברכבל התחבורה הציבורית, חיפה, 19 באוגוסט 2021. ofly- עופר בן עוז, אתר רשמי
מסלול הרכבלית/אתר רשמי, ofly- עופר בן עוז

עלות הפרויקט הוערכה ב-2007 ב-180 מיליון שקלים, אבל החשבון הסופי הוא יותר מ-330 מיליון. החברה העירונית יפה נוף, שהחלה בפרויקט, נושלה ממנו ב-2020 על ידי שרת התחבורה הקודמת על רקע טענותיה לחריגות תקציביות ועיכובים בפרויקטים של החברה. החברה הממשלתית נתיבי ישראל השלימה אותו.

מפעילת הרכבל היא חברת כבל אקספרס, חברת בת של נתיב אקספרס, שהוקמה לאחר זכיית חברת האם, קבוצת עפיפי מנצרת עם חברת "בורסה" הטורקית, במכרז הרכבל בשנת 2019. החברה תתפעל ותתחזק את תחנות ותוואי הרכבל על תחנותיו לתקופת זיכיון של 12 שנה.

בחברת נתיבי ישראל אומרים כי מדובר ברכבל הבטיחותי בעולם. הוא יוצר, הותקן ומופעל על ידי קונצרן הרכבלים הגדול והוותיק בעולם - דופלמייר, שהיא גם יצרנית הכרמלית החיפאית. על רקע אסון הרכבל באיטליה לפני כמה חודשים, בחברה מציינים שהרכבלית סיימה יותר מחודש של נסיעות הרצה ללא אף אירוע בטיחות ומבטיחים כי "מערכת זו אינה דומה בדבר לזו שבאיטליה, מלבד השם של כלי תחבורה זה".

ראשת העיר, עינת קליש רותם, לא צפויה להשתתף בחגיגות הרכבלית ונחשבת מתנגדת מושבעת של הפרויקט אותו קידמו קודמיה, ובעיקר יונה יהב, שבזמנו יצא הפרויקט לדרך והוביל אישית תחרות לבחירת שמו - "רכבלית". קליש, לעומת זאת, כינתה אותו בעבר "הרכבל זכרונו לברכה" ועם כניסתה לתפקיד, לפני שנתיים וחצי, כבר הודיעה כי לא תגיע להשקתו.

נסיעת בכורה עם נוסעים ברכבל התחבורה הציבורית, חיפה, 19 באוגוסט 2021. ofly- עופר בן עוז, אתר רשמי
קרון הרכבלית, היום/אתר רשמי, ofly- עופר בן עוז

שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "רכבלית התחבורה הציבורית בחיפה היא דוגמא נהדרת לחשיבה יצירתית במתן כמה שיותר אופציות התניידות ותחבורה במרחב. מדובר באמצעי תחבורה שיקדם קישוריות, יחבר בין חלקי העיר ויאפשר יציאה וכניסה ממנה בדרכים נוספות, יוריד את העומס והגודש של הרכב הפרטי בכביש ויאפשר לתושבות והתושבים ולכל ציבור המשתמשות והמשתמשים לנוע כמה שיותר, לא רק בתחבורה עצמה, אלא להגיע לכל מקום שאתן ואתם תרצו בחיים. התקציב שהבאנו בממשלה לתחבורה ציבורית הוא מהפכני, והמיזמים החדשים שמגוונים את אמצעי התחבורה שלנו הם הלכה למעשה החזון התחבורתי של המשרד ושלי. הערכה רבה לחברת נתיבי ישראל על ביצוע הפרוייקט תוך עמידה בלוחות הזמנים ובתקציב הנדרש, זאת עוד תחנה בדרך".

המהנדס מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בחטיבת תשתיות הרכבת של חברת נתיבי ישראל, האחראי על הפרויקט, מסר כי "כיליד העיר חיפה, בה גדלתי ומגדל את משפחתי, מבחינתי זה חלום שאעמוד כאן היום ואוביל את הפרויקט שישפיע על חייהם של כל כך הרבה אנשים ברמה היום יומית- תושבים, סטודנטים של 2 האוניברסיטאות, בליינים ואף תיירים- כולם יהנו מאמצעי תחבורה ציבורית ראשון מסוגו בישראל. עבורי זו סגירת מעגל לעמוד בתחנת הטכניון, המקום אליו הגעתי כסטודנט צעיר להנדסה אזרחית לפני 25 שנה. מדובר בפרויקט מורכב משום שקיבלנו לידנו בחברת נתיבי ישראל מיזם תוך כדי תקופת הביצוע עם אתגרים אדירים, אך בזכות צוות מדהים אני יכול לומר שהתגברנו על מרביתם וכולי אמונה שבקרוב הציבור הרחב יוכל להנות מהשירות המדהים".

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה
  • רכבל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully