וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תרגיל ההונאה" נכשל: בצה"ל מודים שרק מחבלים בודדים נהרגו במטרו של חמאס

טל לב-רם

עודכן לאחרונה: 13.8.2021 / 9:38

במבצע הצבאי שהסתיים לפני שלושה חודשים, צה"ל ניסה להפתיע את לוחמי הארגון בתקיפה מסיבית של מערך ההגנה התת-קרקעי ברצועת עזה. במערכת הביטחון ציפו כי התרגיל יוביל למותם של עשרות רבות של מחבלים לכל הפחות, אך עם סיום התחקירים מתבררת הערכה נמוכה בהרבה. בלעדי

למעלה משלושה חודשים מאז מבצע שומר החומות, ובניגוד להערכות המוקדמות - בצה"ל ובאמ"ן מעריכים כעת כי נהרגו רק פעילי חמאס בודדים ב"מבצע ההונאה" והתקיפה הנרחבת של מנהרות המטרו ההגנתיות של חמאס בצפון הרצועה. זאת, בעוד הציפיות המוקדמות העריכו שהפעולה תביא לעשרות הרוגים, לכל הפחות.

תיעוד התקיפה

בווידאו: עשרות מטוסים וסוללות ארטילריה: כך הותקף ה"מטרו" של חמאס/צילום: דובר צה"ל

תוכנית "מכת ברק" (שם הקוד במבצע עצמו היה "דרום כחול") תוכננה במשך יותר משלוש שנים בפיקוד הדרום. למבצע הזה, שתוכנן ביסודו למלחמה, היו כמה מטרות - ובראשן השמדת מנהרות ההגנה של חמאס והרג של מאות פעילי הארגון. זאת, באמצעות תקיפה בהפתעה של מנהרות ההגנה, לאחר תמרון של כוחות היבשה לתוך שטח הרצועה. על פי הציפיות, פעילי חמאס היו אמורים להיכנס אל תוך המנהרות בעקבות התקדמות כוחות צה"ל, לקראת המשך הלחימה. במערכת הביטחון העריכו אז כי התרגיל יביא למותם של 600 עד 800 מחבלים, מה שלא קרה בפועל.

בנוסף, לצד הריסת חלק גדול ממערך ההגנה של חמאס, בצה"ל קיוו להוציא את הארגון משיווי משקל בשל מספר ההרוגים הגדול והנזק לתשתית - מהלך שהיה מקל מאוד על תמרון קרקעי, אם היו מחליטים לבסוף להוציאו אל הפועל.

ואולם, תוך כדי מבצע "שומר החומות" התקבלה ההחלטה להפעיל את התכנית להשמדת מנהרות המטרו של חמאס, תוך הפעלה של תוכנית הונאה מצומצמת - מבלי שכוחות היבשה ייכנסו לבסוף אל תוך שטח הרצועה. על פי התרחיש הזה, העריכו בצה"ל, ניתן יהיה להרוג כמאה מחבלים של הארגון. לאחר דיונים הוחלט להוציא את התוכנית אל הפועל בלילה שבין חמישי לשישי בליל 14 למאי.

במסגרת תרגיל ההונאה תקפו 160 כלי טיס של חיל האוויר כ-150 מטרות תשתית תת-קרקעיות. לאחר התקיפה העריכו בצה"ל כי התרגיל הצליח, וכי לחמאס יש עשרות רבות של הרוגים כתוצאה ממנו. ואולם, כיממה לאחר המבצע נחשף ב"מעריב" כי גם בתוך צה"ל יש הטוענים כי למעשה התרגיל נכשל ולא השיג את מטרתו, וכי התנאים להפעלתו לא הבשילו. העמדה הרשמית שהציג צה"ל הייתה אחרת, לפיה "תמונת האמת" תיחשף בהמשך.

עוד בוואלה!

100 ק"מ של סודות מתחת לאדמה: חיסול המטרו של חמאס - שלב אחר שלב

לכתבה המלאה

הבוקר מתברר כי לאחר כל התחקירים והבדיקות השונות, ההערכה בצה"ל ובאמ"ן היא כי מספר ההרוגים אף היה נמוך יותר מאשר העריכו בסיום המבצע. כעת, ההערכה המעודכנת עומדת על מחבלים בודדים של חמאס שנהרגו במסגרת התרגיל.

השאלה שבמוקד התחקירים

בצה"ל סיכמו לאחרונה את התחקירים המבצעיים על המבצע האחרון, ובמרכזם נשאלה השאלה האם נכון היה להפעיל תכנית אסטרטגית שיועדה במקור למימוש בזמן מלחמה, והאם לא מוטב היה לשמור אותה לצורך הפעלה עתידית במקום בעימות שהוגדר מראש כמבצע מוגבל על ידי הדרג המדיני.

הריסות מתקיפת צה"ל באזור חאן יונס, רצועת עזה, 19 במאי 2021. AP
הריסות מתקיפת צה"ל ברצועת עזה במבצע "שומרו החומות", 19 במאי 2021/AP

גם עכשיו בצה"ל קיימות כמה עמדות בנושא הזה. המובילה מביניהן גורסת כי בכל מקרה יכולות צה"ל לתקוף את המנהרות נחשפו בארבעת ימי הלחימה הראשונים, וכי נכון היה להשמיד את המנהרות ההגנתיות - ללא קשר למספר ההרוגים. מנגד, יש הטוענים שגם אם ההחלטה להוציא אל הפועל את התוכנית הייתה נכונה, צריך היה לממש את תרגיל ההונאה בצורה נרחבת יותר, וכי בתרחיש שבו כוחות של צה"ל חוצים את הגדר מאות מטרים לעומק הרצועה, אפשר היה להגיע להישג משמעותי בהרבה. עמדה שלישית שנשמעת במערכת הביטחון גורסת כי ההחלטה להוציא אל הפועל את התכנית בתנאים שהיו בשטח הייתה לא נכונה, ושאכן מוטב היה לשמור את התכנית האסטרטגית למערכה גדולה יותר ברצועת עזה, שמטרתה להכריע את חמאס.

הסוגייה הזאת צפויה להישאר תחת סימן שאלה, אבל ניתן להניח שאם בצה"ל היו סבורים שהתרגיל יביא להריגת מספר פעילי חמאס בודדים בלבד, ספק אם היו מחליטים להוציאו אל הפועל תכנית. כך או כך, לכל הפחות מבחינת האפקט ומספרי ההרוגים, התרגיל לא השיג את מטרתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully