וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה: המורדים מתיגראי כבשו את העיירה לליבלה, אתר מורשת עולמית

הכוחות המורדים ממשיכים להתקדם לתוך מחוזות שכנים, והשתלטו על העיירה במחוז אמהרה שבה כנסיות עתיקות מאבן. התושבים נמלטו, וסגן ראש העיר חושש לגורל המקום: "עלינו לשתף פעולה כדי להבטיח שהאוצר הזה יישמר"

אתר העתיקות לליבלה (Lalibela) שבצפון אתיופיה. ShutterStock
הכנסיות בלליבלה נבנו כתחליף לעלייה לרגל לארץ ישראל/ShutterStock

המורדים ממחוז תיגראי שבצפון אתיופיה השתלטו היום (חמישי) על העיירה לליבלה, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו במחוז אמהרה השכן. לפי עדי ראיה, התושבים נמלטו עם התקדמות כוחות החזית העממית לשחרור תיגראי מעבר לגבולות המחוז.

העיירה, שבה שוכנות כנסיות שנחצבו בסלע במאה ה-13, היא אתר קדוש למיליוני נוצרים אורתודוקסים. סגן ראש העיירה, מנדפרו טדסה, אמר לרשת BBC כי היא נפלה לידי המורדים מתיגראי ללא קרב, אך הוא הוסיף כי התושבים נמלטו וכי הוא מודאג מגורלן של הכנסיות. בעיירה 11 כנסיות מונוליטיות שנחצבו במערות בימי הביניים כתחליף לעלייה לרגל לארץ הקודש, שלא הייתה אפשרית אז.

"זו מורשת עולמית, ועלינו לשתף פעולה כדי להבטיח שהאוצר הזה יישמר", אמר מנדפרו.

אלפי בני אדם נהרגו מאז פרוץ המלחמה בתיגראי בנובמבר האחרון, והלחימה מתפשטת כעת למחוזות אמהרה ועפר הגובלים בתיגראי, חרף הפסקת אש חד-צדדית שעליה הכריזה ממשלת אתיופיה בחודש יוני לאחר שהמורדים כבשו מחדש את בירת תיגראי. מיליוני אנשים נעקרו מבתיהם במהלך הסכסוך, וכל הצדדים מואשמים בהפרות זכויות אדם ובפשעי מלחמה.

החזית העממית לשחרור תיגראי הנהיגה את הממשל האזורי במחוז עד שהופלה על ידי כוחות צבא אתיופיה בנובמבר, והיא הוגדרה מאז ארגון טרור על ידי ממשלתו של אביי אחמד. עם זאת, המורדים אומרים שהם הממשלה האזורית הלגיטימית של תיגראי.

מוקדם יותר השבוע אמר גנרל משורות המורדים ל BBC כי המטרה של המתקפה האחרונה היא לאלץ את הממשלה הפדרלית להסיר את המצור על תיגראי ולהסכים לפתרון פוליטי למשבר. הממשלה מכחישה שהיא מונעת כניסה של אספקה הומניטרית ודחתה את הקריאות למשא ומתן. עם זאת, ההישגים הטריטוריאליים האחרונים של המורדים באמהרה ובעפר עוררו ביקורת בינלאומית, והאו"ם וארצות הברית קראו השבוע לכל הצדדים לנצור את האש

לפי ממשלת אתיופיה, יותר מ-300 אלף איש נעקרו מאמהרה ועפר מאז התפשטות המלחמה לשטחיהם בימים האחרונים.

במקביל, האו"ם אמר כי 175 משאיות עם סיוע הומניטרי הגיעו לתיגראי, אך ראש תכנית המזון העולמית של האו"ם הזהיר כי יש צורך ביותר ממאה משאיות ביום כדי לסייע למיליוני התושבים שנמצאים על סף רעב. עובדי סיוע מתקשים להגיע לתיגראי בשל המצב הביטחוני ומכשולים בירוקרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully