וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות בדרום אפריקה מתפשטות: 30 הרוגים, הצבא שומר על קניונים

האלימות שפרצה בעקבות כליאת הנשיא לשעבר זומה התפתחה להוצאת תסכול על המצב הכלכלי והחברתי במדינה, שלושה עשורים אחרי תום האפרטהייד. נגמ"שים נצפו בכבישים מהירים אחרי שהמשטרה ביוהנסבורג ובמחוז של זומה נותרה חסרת אונים. "לא נאפשר לשים ללעג את הדמוקרטיה שלנו"

בווידאו: הרוגים וביזה במהומות בדרום אפריקה/צילום: רויטרס

מפגינים התעמתו עם שוטרים בכמה אזורים בדרום אפריקה ובוזזים הסתערו היום (שלישי) על קניונים במדינה, אחרי שהתסכול מהעוני ואי-השוויון התפוצץ בתסיסה הקשה ביותר במדינה זה שנים ארוכות. לפי הרשויות, לפחות 30 בני אדם נהרגו בימים האחרונים.

הזרז לפרץ האלימות היה כליאתו בשבוע שעבר של הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה, אך מאז היא התמקדה במשבר הכלכלי והחברתי הקשה שפוקד את דרום אפריקה, 27 שנים לאחר תום האפרטהייד, שרק הוחמר עם פרוץ מגיפת הקורונה.

גורמי ביטחון אמרו כי הממשלה פועלת כדי להבטיח שהאלימות והביזה לא יתפשטו, אך היא טרם הכריזה מצב חירום. "לא משנה כמה תסכול או נסיבות אישיות יש לאזרחים שלנו, הם לא מעניקים לאף אחד זכות לבזוז, להשחית לעשות כרצונו ולעבור על החוק", אמר שר המשטרה, בהקי סלה, במסיבת עיתונאים.

על פי הרשויות במדינה ובמחוזות, ארבעה בני אדם נהרגו בגאוטנג ו-26 בקוואזולו-נטאל. עם זאת, שר המשטרה סלה נקב רק בעשרה הרוגים. הוא הוסיף 757 איש נעצרו עד כה. לדבריו, הממשלה תפעל למניעת המשך התפשטות האלימות, והוא הזהיר כי הממשלה לא תאפשר "לשים את הדמוקרטיה שלנו ללעג". שרת ההגנה נוסיוויבה מפיסה-נקאקולה, שדיברה באותה מסיבת עיתונאים, אמרה שהיא לא חושבת שיש צורך בשלב זה בהטלת מצב חירום.

עימותים סביב כניסתו לכלא של הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה, סווטו בדרום אפריקה, 13 ביולי 2021. רויטרס
חייל מחוץ למתחם קניות בעיר דרבן, היום/רויטרס

חיילים נפרסו היום במוקדי האלימות, אחרי שהמשטרה נראתה חסרת אונים מול התקיפות ומעשי הביזה בבתי עסק במחוז הבית של זומה, קוואזולו-נטאל, ובמחוז גאוטנג, שבו שוכנת העיר הגדולה במדינה, יוהנסבורג. טורים של נגמ"שים נצפו בכבישים המהירים.

בעקבות האלימות, חנויות, תחנות דלק ומבני ממשל נאלצו להיסגר. בתיעוד נראו בוזזים גנבו בירות ומוצרי מזון וגם מכשירי חשמל ביתיים, ולפחות קניון אחד נהרס לחלוטין. ברחובות, מפגינים יידו אבנים והמשטרה הגיבה בירי כדורי גומי. לפי עד ראיה של רויטרס, באזורים מסוימים בעיר החוף דרבן, שבה נבזזו חנויות, לא הייתה שום נוכחות משטרתית גלויה. בקניון בסווטו, פרבר של יוהנסבורג, שוטרים וכוחות פטרלו בסמוך לחנויות שבעליהן העריכו את הנזקים.

עימותים סביב כניסתו לכלא של הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה, סווטו בדרום אפריקה, 13 ביולי 2021. רויטרס
מגיפת הקורונה העמיקה את אי-השוויון/רויטרס

זומה, בן 79, נידון בחודש שעבר ל-15 חודשי מאסר אחרי שהתעלם מצו של בית המשפט החוקתי למסור עדויות בחקירת פרשות שחיתות מתקופת כהונתו, שנמשכה תשע שנים עד 2018. ההליכים המשפטיים נגדו נתפסו כמבחן ליכולתה של דרום אפריקה שלאחר האפרטהייד לאכוף את שלטון החוק, כולל על פוליטיקאים חזקים.

ואולם, עימות עם הצבא עשוי לחזק את טענותיהם של זומה ותומכיו על כך שהם נפלו קורבן לרדיפה פוליטית של יורשו בתפקיד, הנשיא סיריל רמפוזה. האלימות החריפה כשזומה ערער אתמול בפני בית המשפט העליון על עונשו. לא ידוע מתי השופטים יכריעו בנושא.

מפגינים בוזזים קניון בעיר דרבן, דרום אפריקה, 11 ביולי 2021. רויטרס
מפגינים בוזזים קניון בדרבן, שלשום/רויטרס

מעבר לסוגייה הפוליטית, הגלישה לאלימות מצביעה על בעיות רחבות יותר במדינה ועל הציפיות שלא מומשו לאחר נפילת שלטון המיעוט הלבן ב-1994 וניצחונו של נלסון מנדלה בבחירות החופשיות הראשונות בדרום אפריקה.

הכלכלה מתקשה להתאושש מהנזקים שהסבה הקורונה, וההתפרצות הקשה ביותר ביבשת אילצה את הממשלה להטיל הגבלות חדשות על עסקים שרק החלו להרים את הראש. ייתכן שהמשבר הרחיב את הפער בין העשירים לעניים, והאבטלה הגיעה לשיא של 32.6% בשלושת החודשים הראשונים של 2021.

עם זאת, בנאום שנשא הלילה, אמר רמפוזה שדיבר ב"לב כבד": "אנחנו עדים עכשיו למעשי פשיעה אופורטוניסטיים, כשקבוצות של אנשים יוצרות כאוס אך רק בתור כסות לביזה ולגניבה. אלו מעשי אלימות ציבוריים שכמעט ולא נראו מעולם בהיסטוריה של הדמוקרטיה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully