וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת הפוסט קורונה שעלולה לשבש לרבים את החיים

עודכן לאחרונה: 11.7.2021 / 14:07

חליתם בקורורנה ומאז אתם מרגישים עייפות וכאבים? מסתבר שלא מעט מהמחלימים מקורונה סובלים מתסמינים דומים למחלת הפיברומיאלגיה שגורמת לכאבים כרוניים ותחושה מתמדת של שפעת. נשמע מוכר?

בווידאו: בנט בישיבת הממשלה מודיע שמשלוח החיסונים נגד הקורונה יוקדם ל-1 באוגוסט/צילום: רוני כנפו

פיברומיאלגיה היא תסמונת נוירו-ביולוגית מתמשכת ושכיחה שבנוסף לכאב, כוללת מגוון רחב של תסמינים כמו הפרעות בשינה, תשישות, רגישות יתר לגירויים, בעיות קוגניטיביות ותחושת שפעת תמידית. נשמע לכם מוכר? מסתבר שיש בינה ובין קוביד הארוך (Long Covid) - זה שתוקף מחלימים חודשים אחרי המחלה - הרבה מהמשותף, מה שעלול לייצר גל של תחלואה נלווית מטרידה. ואם להאמין למספרים, 90 אחוזים מחולי הקורונה יסבלו מתסמינים לטווח ארוך, מה שאומר שמדובר בצונאמי.

"תסמונת פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית הן תסמונות סומטיות פונקציונאליות (תפקודיות) ויש ביניהן חפיפה רבה", מסביר פרופ' דן בוסקילה, מומחה לרפואה פנימית ולראומטולוגיה שעוסק במחקר בתחום הכאב הכרוני. כעת, כך נראה, מתווספת אליהם תסמונת חדשה.

פרופ' בוסקילה אומר כי לאחרונה הגיעו אליו חולים רבים שחלו בקורונה ופיתחו תסמינים דומים לאלו של חולי פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית. "זה מעניין, כי תסמונות אלה ידועות ככאלו המתפתחות לעתים לאחר זיהומים ויראליים או סטרס רב", ציין.

הקשר המדאיג בין קוביד ארוך לבין תסמונות אלו עלה בעקבות נתונים שנאספו ונותחו על ידי צוות StuffThatWorks (פלטפורמה מבוססת על חכמת המונים ובינה מלאכותית). הנתונים מדגימים חפיפה ודמיון רב בין התסמינים של פוסט קורונה, פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית. "ייתכן שהזיהום מהקורונה והסטרס הנלווה למחלה מהווים טריגרים נוספים להתפתחות של תסמונת פוסט קורונה, שהיא מעין אחות לפיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית", מסביר פרופ' בוסקילה.

ייתכן שהמידע החדש הזה יכול לסייע למערכת הבריאות, לרופאים ולחוקרים להבין כיצד ניתן לטפל בתזמונת פוסט קורונה ולהקל עליה, ואף לבסס מדיניות ציבורית המותאמת להופעתה של מחלה זו. דרושים זמן ומעקב נוספים על מנת להכריע אם גם לונג-קוביד היא מחלה כרונית ממושכת שעשויה להימשך גם כל החיים, בדומה לפיברומיאלגיה, אך זו אפשרות שיש לקחת בחשבון בהתבסס על הנתונים הקיימים כיום.

אישה סובלת מכאבים. ShutterStock
עייפות וכאבים כרונים. אישה עם כאבי צוואר/ShutterStock

אם אתם חושבים שמדובר בהשוואה נדרשת, חשוב לזכור שבמשך עשרות שנים, המצב המתיש שמתאפיין בכאב ועייפות נרחבים לא הוכר על ידי הרפואה ונחשב לתלונה נשית שמקורה במצב רוח. למעשה, רק בשנת 2014 הוכרה פיברומיאלגיה על ידי ההסתדרות הרפואית בישראל, אך הסובלים ממנה עדיין זכו לזלזול.

אף שמקובל לחשוב שמקורה של המחלה במוח, איש אינו יודע כיצד מתחילה פיברומיאלגיה או מה ניתן לעשות בכדי לטפל בה. התסמונת נוטה להופיע בחולים שסובלים ממחלות נוספות, בעיקר מחלות דלקתיות. ריבוי הסימפטומים והכרוניות המתמשכת של המצב - גורמים לפגיעה משמעותית בתפקודם המקצועי, החברתי והמשפחתי של החולים.

רק לאחרונה פורסם מחקר חדש בכתב העת Journal of Clinical Investigation שנערך על עכברים ומצא עדויות נוספות לכך שפיברומיאלגיה איננה רק מחלה אמיתית וכואבת, אלא שהיא עשויה להיות כרוכה בתגובה אוטואימונית שמהווה טריגר למחלה. כאשר חוקרים הזריקו לעכברים נוגדנים של 44 בני אדם החיים עם התסמונת, הם הבחינו בכמה תסמינים קלאסיים בבעלי החיים, כולל חולשת שרירים, רגישות ורגישות מוגברת לחום וקור. עכברי בקרה שהוזרקו להם נוגדנים של 39 אנשים בריאים לא הראו תסמינים כאלה.

מכיוון שנוגדנים אלו הגורמים לכאב לא נמצאו במערכת העצבים המרכזית של החולים, החוקרים חושדים שפיברומיאלגיה היא מחלה של המערכת החיסונית, ולא מחלה שמקורה במסלולי הכאב במוח. הרעיון הזה לא מפתיע לגמרי - 80 אחוזים מהאנשים הסובלים מפיברומיאלגיה הן נשים, ונשים מושפעות הרבה יותר ממחלות אוטואימוניות - אך הוא שנוי במחלוקת, מכיוון שמחקרי הדמיה מוחית הותירו מדענים רבים עם ההערכה שפיברומיאלגיה היא מחלה נוירולוגית במקורה. אולם בשנים האחרונות מחקרים גנטיים מצאו עדויות לכך שפיברומיאלגיה יכולה להיות מצב אוטואימוני, לפחות בקרב תת-קבוצה של חולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully