וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופית: מעוד שבוע אין יותר חל"ת

עודכן לאחרונה: 23.6.2021 / 8:21

שר האוצר קבע: החל"ת יסתיים בסוף יוני. יינתן מענה נקודתי למובטלים מעל גיל 45 ולעובדים שטרם שבו לתעסוקה מלאה

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע כי החליט לסיים את החל"ת במועד הקבוע בחוק - סוף יוני, זאת בהמשך לחזרתו של המשק לפעילות כמעט מלאה לאחר הסרת מגבלות הקורונה, וכן לאור הנתונים הכלכליים המעודדים.

לפי נתוני הביטוח הלאומי, נכון לחודש מאי עמד מספר המובטלים עד גיל 45 על 290 אלף מתוך 431 אלף. גורמים באוצר אמרו כי יעקבו מקרוב אחר נתוני האבטלה של חודש יוני ובמידה ויידרש ייעשו תיקונים. הסיבה להחרגת המובטלים המבוגרים מגיל 45, על פי האוצר, היא כי החזרה שלהם לשוק העבודה איטית יותר.

המדיניות של ליברמן הייתה לשים דגש על האוכלוסיות שעדיין זקוקות לסיוע מהמדינה ולא יכולים לחזור לתעסוקה מלאה. עבור ענפי התיירות שעדיין לא חזר לפעילות מלאה, המתווה של האוצר נותן מענה חלקי בלבד - הארכה של מודל חל"ת גמיש, כדי לאפשר לעובדים לחזור לעבודה במשרה חלקית והשלמה למשרה מלאה על ידי המענק של הביטוח הלאומי לשכר מלא.

בנוסף, גורמים באוצר הדגישו כי עדיין מתקיימות שיחות עם ענף התיירות במטרה למצוא פתרון יותר ספציפי - לרבות מורי הדרך שנותרו ללא תעסוקה מאז פרוץ המשבר.

לצד זאת, בכדי לסייע בהתאוששות המשק, יינתן מענה נקודתי נוסף למובטלים בני 45 ומעלה, וכן מענה להעסקה גמישה עבור עובדים שטרם יכולים לשוב לתעסוקה מלאה, כגון ענפי התיירות. עלות המתווה להארכת החל"ת מוערכת בכ-1.44 מיליארד שקל.

סניף שירות התעסוקה בירושלים, 30 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
סניף שירות התעסוקה בירושלים. מי שלא מלאו לו 45, יהיה מוכרח לחזור לעבודה/פלאש 90, יונתן זינדל

תכנית 8 הנקודות

לגבי גילאי 45 פלוס החל"ת יוארך במחצית מימי הזכאות שהייתה בתקופת הקורונה. למשל, מי שהיה זכאי ל- 175 ימי אבטלה בתקופת הקורונה וניצל אותם באופן מלא, יהיה זכאי ל88 ימים נוספים. חודש אבטלה זה 25 ימים, כלומר מדובר בשלושה וחצי חודשים. עוד החליט שר האוצר על קידום צעדים נוספים כחלק מהסדרת שוק התעסוקה, כמפורט להלן:

1. תוספת ימים למובטלים מעל גיל 45- מובטלים מעל גיל 45 יהיו זכאים לתוספת של מחצית מימי הזכאות שנוצלו על ידם בתקופת הקורונה (מרץ 2020 עד סוף יוני 2021), וזאת עד לסוף שנת 2021.

2 קיצור תקופת האכשרה- טרם משבר הקורונה, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, אדם היה צריך לעבוד 12 חודשים מתוך 18 האחרונים. בזמן הקורונה בוצעה הקלה והוחלט כי ניתן יהיה לצבור 6 חודשים מתוך 18.

בשלב היציאה המדורגת, על מנת להיות זכאי לדמי אבטלה, ב- 3 החודשים הקרובים (יולי, אוגוסט, ספטמבר) תקופת האכשרה תיוותר 6 חודשים. מחודש אוקטובר ואילך, תקופת האכשרה תעלה ל-10 חודשים במקום 18, וזאת על לסוף שנת 2021.

3 המשך תשלום כפל קצבאות - על מנת לתת מענה לאוכלוסיות מוחלשות הזכאיות לקצבת דמי אבטלה ולקצבאות נוספות, ימשיך לחול הקפאת קיזוז הקצבאות עד לסוף שנת 2021.

4. ביטול ההפחתה בגובה 30% מדמי אבטלה למובטלים הלומדים בהכשרות מקצועיות - במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית או הסבה מקצועית, ועל מנת לסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, הוחלט לבטל באופן קבוע ההפחתה בגובה 30% בדמי אבטלה למובטלים המשתתפים בהכשרה מקצועית.

5. הזכאות לדמי אבטלה בזמן החל"ת תשוב להיות על פי התנאים טרום הקורונה- כחלק משלב היציאה מהמשבר יש להשיב את התנאים המזכים בדמי אבטלה בזמן החל"ת לקדמותם. מעתה, על מנת שעובד יהיה זכאי לדמי אבטלה בזמן הוצאתו לחל"ת הוא יידרש לעמוד בתנאים הבאים: החל"ת הוא ביוזמת המעסיק; לתקופה של 30 ימים רצופים לפחות; בתנאים שהיו נהוגים לפני משבר הקורונה.

6. המשך מתן דמי לידה ליולדות שכירות השוהות באבטלה ממושכת לפני הלידה עד לתום 2021.

7. הארכת אפשרות המימוש של מענק לעובדים בשכר נמוך (חל"ת גמיש): מובטלים העומדים בקריטריונים שנקבעו בהסכם בין משרד האוצר לביטוח הלאומי זכאים למענק למשך 4 חודשים ובלבד שחזרו לעבוד עד ה-30.4.21.

על מנת לעודד חזרת עובדים נוספת, תינתן אפשרות לקבל את המענק לעובדים שישובו לתעסוקה עד ל- 30 ביוני 2021, כך שאלו יוכלו להשתמש במנגנון עד לחודש אוקטובר 2021. מענק זה יאפשר לענפים שטרם שבו לפעילות מלאה, בעיקר עקב מגבלות הקורונה, כגון ענפי התיירות, להתאים את עלויות השכר בהתאם להתאוששות הפעילות העסקית.

8. במטרה לסייע לציבור מורי הדרך, פעלו משרדי האוצר והחינוך כדי לאפשר להם להצטרף למסגרת "גנים ובתי ספר מלמדים בקיץ". מורי הדרך שיהיו מעוניינים בכך, יוכלו לעבוד לצד עובדי ההוראה במסגרת זו, ויוכלו לתרום ממיטב ניסיונם והידע המקצועי הייחודי שהם מביאים עימם.

שר האוצר, אביגדור ליברמן  במפגש ראשון עם הנהלת המשרד, 14 ביוני 2021. דוברות משרד האוצר, אתר רשמי
ליברמן. הבטיח להפסיק את החל"ת - וקיים/אתר רשמי, דוברות משרד האוצר

"ברור כי מדיניות החל"ת הרוחבית אינה נכונה"

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "המשק פתוח באופן מלא קרוב ל-4 חודשים, שיעור האבטלה נמוך מ-7.5%, שהוא השיעור שקבעה הממשלה הקודמת בו יפסקו דמי החל"ת. יש כיום מעל 130 אלף משרות פנויות במשק, ולכן ברור כי מדיניות החל"ת הרוחבית כבר איננה נכונה עבור המשק.

יחד עם זאת יש עדיין מספר מצומצם של ענפים מוגבלים, מובטלים בגילאים מבוגרים, אוכלוסיות מוחלשות נשים בהריון ומורי דרך- חשוב לא להפקיר אותם, לכן איתרנו פתרונות נקודתיים עבורם. מגוון הפתרונות רחב, דוגל בעידוד היציאה לעבודה וכולל בין היתר חל"ת גמיש והכשרות מקצועיות. נמשיך להתנהל באחריות מלאה למען האזרחים ולמען כלכלת ישראל".

יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ברך על החלטת שר האוצר, אביגור ליברמן, לקיצור החל"ת ואמר כי "הפסקת מחלת החל"ת היא הצעד הראשון וההכרחי ליציאה מהמשבר. אנחנו מברכים את השר ליברמן על הצעד החשוב הזה שבמשך חודשים ארוכים קראנו לבצע אותו. בהחלטתו מאותת השר ליברמן לעשרות אלפי ישראלים שהגיע הזמן לחזור לעבוד. יש יותר ממאה אלף משרות פנויות בשכר הוגן שרק משוועות לאנשים שיבואו למלא אותן. מהחודש הבא המשק הישראלי יהיה משק יעיל יותר בו תשלומי המסים של הישראלים לא יעודדו אנשים לא לעבוד".

"גישה מזעזעת"

מ"המטה לקידום תעסוקתי", המאגד 34 ארגונים חברתיים העוסקים בתעסוקה, נמסר כי תזכיר החוק של שר האוצר ליברמן יפגע באופן קשה במאות אלפי מובטלים שרוצים לעבוד אך לא מצליחים למצוא עבודה. הממשלה לא מציעה להם הכשרות מקצועיות או תמיכה תעסוקתית אחרת, אלא נוטשת אותם ללא דמי אבטלה וללא סיוע.

לדברי טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 - מנוע לשינוי חברתי, המובילה את המטה, "הגישה הזו מזעזעת במיוחד, כיוון שלפי מחקר של הכלכלנית הראשית באוצר רוב המשרות הפנויות במשק הן משרות מקצועיות הדורשות כישורים שחסרים לרוב המכריע של המובטלים.

במיוחד מטריד מצבם של מובטלים עם מוגבלות ונשים חד-הוריות מתחת לגיל 45 שיוותרו ללא דמי אבטלה, למרות שברור שלהם הכי קשה להשתלב חזרה בעבודה. בנוסף, ההפסקה של מענק ההסתגלות למפוטרים בני 67 ומעלה תותיר כ-20,000 מפוטרים מבוגרים ללא פתרון, ולא ברור איך הם יתקיימו. ניתן היה להגיע למתווה שיפסיק את עיוות החל"ת ועדיין יבטיח סיוע למובטלים שבאמת זקוקים לכך".

במטה בירכו על ההחלטה לבטל באופן קבוע את הקיזוז של 30% מדמי האבטלה למשתתפים בהכשרות מקצועיות והוסיפו כי את ההארכה בחצי שנה של ההיתר לקבלת דמי אבטלה במקביל לקצבאות זקנה וקיום אחרות יש להפוך לקבועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully