וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הבחירות באיראן לא היו חופשיות או הוגנות

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 15:26

דובר מחלקת המדינה אמר נראה שהתהליך "הונדס" לטובתו של הנשיא הנבחר ראיסי. בתגובה, טהראן האשימה את וושינגטון בהתערבות בענייניה הפנימיים. "אין לה סמכות להביע את דעתה על תהליך הבחירות באיראן או בכל מדינה אחרת"

בווידאו: ראיסי מתייחס לראשונה מאז שנבחר לנשיא איראן להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

ארצות הברית אמרה כי תהליך הבחירות לנשיאות איראן היה "מהונדס", ובטהראן האשימו אותה היום (שלישי) בהתערבות בענייניה הפנימיים ב"ניגוד לחוק הבינלאומי". "ממשלת ארצות הברית לא נמצאת בעמדה שיש לה סמכות להביע את דעתה על תהליך הבחירות באיראן או בכל מדינה אחרת", אמר דובר ממשלת איראן, עלי רביע.

דובר מחלקת המדינה, נד פרייס, אמר אתמול כי וושינגטון סבורה כי התהליך, שבסיומו ניצח כצפוי ראש מערכת המשפט איברהים ראיסי, לא היה חופשי או הוגן. ראיסי, הנתון תחת סנקציות אמריקניות, ניצח במרוץ שהתאפיין באדישות הבוחרים בשל המשבר הכלכלי וההתערבות של המשטר אחרי שכמה מועמדים מתונים ושמרנים בולטים נפסלו.

אתמול, כ-150 אנשי או"ם לשעבר, חברי ארגונים לזכויות אדם ומומחים משפטיים קראו לפתוח בחקירה בינלאומית של הטענות למעורבותו של ראיסי בהוצאות להורג המוניות של אלפי אסירים פוליטיים בשנות ה-80. כשנשאל על כך אתמול, אמר נשיא איראן הנבחר: "אם שופט, או תובע, הגן על ביטחון האזרחים, צריך לשבח אותו. אני גאה שהגנתי על זכויות אדם בכל עמדה שבה החזקתי עד היום".

אבראהים ראיסי, נשיא איראן הנבחר, במסיבת עיתונאים ראשונה, טהראן, 21 ביוני 2021. רויטרס
דורש מארה"ב להסיר את הסנקציות. ראיסי, אתמול/רויטרס

הבחירות באיראן התקיימו ביום שישי, בצל שיחות הגרעין בווינה והמצב הכלכלי הקשה. יותר ממחצית מבעלי זכות הבחירה לא הגיע לקלפיות, ושיעור ההצבעה היה 48.8% בלבד - הנמוך ביותר בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית. בנוסף לכך, 3.7 מיליון מהקולות נפסלו אחרי שככל הנראה היו פתקים לבנים או פתקי מחאה. מתנגדי המשטר קראו לציבור להחרים את הבחירות כדי לא לתת לגיטימציה לשלטון.

העיתון כיאן, המזוהה עם המחנה השמרני, קשר בין אחוז ההצבעה הנמוך למשבר הכלכלי, שלדבריו הוא בעיקר תוצאה של מדיניות הממשלה היוצאת של הנשיא חסן רוחאני, מהמחנה המתון יותר. "אפשר להגיד ללא ספק שבעיות היומיום הרבות והלחצים הכבדים שכפתה הממשלה על האזרחים בשמונה השנים האחרונות היו בין הסיבות המרכזיות לירידה בשיעור ההצבעה", נכתב בפרשנות בעיתון.

מנגד, העיתון ג'ומהורי אלסאמי, המזוהה עם המחנה המתון, הטיל את האחריות על החלטת מועצת שומרי החוקה לפסול מועמדים בולטים מהמחנה המתון והשמרני. "על אף שלא ניתן להתעלם מהקשיים הכלכליים, ההגבלה על בחירותיהם של האזרחים הייתה מכרעת יותר. התמיכה העממית במערכת נמצאת בסכנת ירידה ללא השתפות בהצבעה והקולות הפסולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully