וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה זה 20 שנה: אושרה תרופה חדשה לאלצהיימר

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 19:40

אחרי שנים ארוכות של מחקר רפואי, חברת תרופות אמריקנית הצליחה לפתח תרופה החדשה שמאטה את התקדמות מחלת האלצהיימר, ולא רק מקלה על הסימפטומים. כך היא עובדת

במשך כמעט 20 שנה לא אושרה שום תרופה חדשה לאלצהיימר, למרות מאות מחקרים בתחום, מה שגרם ללא מעט ייאוש לסובלים מהמחלה ולבני משפחותיהם. היום (שני), הרצף העגום הזה נשבר כשמינהל התרופות והמזון האמריקני (ה-FDA) אישר תרופה חדשה שאמורה להאט את התקדמות המחלה.

מחקרים הראו כי התרופה Aducanumab מורידה את קצב הנסיגה הקלינית בחולי אלצהיימר בשלבים מוקדמים. התרופה מכוונת לעמילואיד - חלבון היוצר גושים חריגים במוחם של אנשים הסובלים מאלצהיימר העלול לפגוע בתאים ולעורר דמנציה. לא מדובר בתרופה שמרפאת את המחלה, אלה בכזאת שיכולה לספק יתרון משמעותי לחולים עם אלצהיימר מוקדם, כמו האטה בירידה הקוגניטיבית, שמירה על הזיכרון לטווח ארוך ושיפור איכות החיים.

חברת התרופות האמריקנית ביוג'ן עובדת על התרופה Aducanumab כבר לא מעט זמן. במרץ 2019 היא הפסיקה את המחקר על התרופה לאחר תוצאות ניסוי מאכזבות. אך כמה חודשים אחר כך, בעקבות ניתוח חדש של מערך נתונים גדול יותר, הפתיעה את עולם הבריאות כשבישרה שפיתחה תרופה לאלצהיימר, אותה היא מתכוונת להגיש לאישור ה-FDA.

יש לציין כי האישור היום ניתן באמצעות תכנית לאישור מואץ, המאפשרת אישור מוקדם יותר של תרופה למחלה קשה או מסכנת חיים למרות שייתכן שיש צורך במחקר נוסף.

התרופה החדשה ניתנת באמצעות עירוי תוך ורידי לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת. והיא פותחה עבור חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, ולא דמנציה קשה.

עוד בוואלה!

חוקרים זיהו ארבעה סוגים של דמנציה ומה הם עושים לנו

לכתבה המלאה
ניסוי קליני בתרופה חדשה לאלצהיימר. AP
ניתן אישור חירום לתרופה. מטופל מקבל את התרופה בזמן הניסוי/AP

"המנגנון שבו פועלת התרופה החדשה הוא בכך שהיא יכולה להפחית הצטברות של חלבוני עמילואיד בתאי המוח, ובכך להפחית את הפגיעה הקוגנטיבית שגורמת הצטברות של החלבונים הללו ולתהליך הניווני המתקדם ולירידה קוגנטיבית בלתי הפיכה", מסביר ד"ר עידן גורן, רופא הבית של וואלה! בריאות.

לדבריו, בשונה מהתרופות שקיימות כיום אשר מסייעות להאטת התקדמות של מחלת האלצהיימר, התקווה היא כי aducanumab תוכל להפוך את התהליך הפתולוגי שעומד בבסיס המחלה. "במהלך הניסויים הראשונים של התכשיר היו תוצאות סותרות, ועדיין לא ניתן לקבוע כי באופן אוניברסלי הסרת חלבונים אלה בהכרח מחזירה תפקוד קוגנטיבי באופן מלא", מבהיר ד"ר גורן, "אך אם aducanumab באמת תוכל להפוך את התהליך - הרי שמדובר בטיפול מהפכני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully