וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל יאפשר למשפחת קצין המודיעין שמת בכלא לעיין בכתב האישום נגדו

עודכן לאחרונה: 7.6.2021 / 18:28

נציג התביעה הצבאית אמר במהלך דיון על צמצום צו איסור הפרסום כי לאחר קבלת אישורים, הורי הקצין, שנאשם "בעבירות חריגות", ייחשפו היום לכתב האישום המלא "למעט השחרות נקודתיות". הוריו מתחו ביקורת על התנהלות צה"ל טרם הדיון: "מעט ומאוחר מדיי"

צה"ל יאפשר להורי קצין המודיעין שמת בכלא לאחר שנאשם "בעבירות חריגות" לעיין בכתב האישום שהוגש נגדו - כך אמר היום (שני) נציג התביעה הצבאית במהלך דיון בבית הדין הצבאי בעניין צמצום צו איסור הפרסום שהוטל על הפרשה.

"לאחר בחינה יסודית ומעמיקה וקבלת כלל האישורים הנדרשים, הוחלט להעמיד לעיונם של ההורים את כתב האישום המלא, למעט השחרות נקודתיות מאוד", אמר סא"ל מתן סולומש. כתב האישום יועמד לעיונים היום.

הקצין, שפרטיו האישיים לא הותרו לפרסום, מת בכלא לפני כמה שבועות ועלה חשד כי התאבד לאחר שנעצר בחודש ספטמבר 2020 בגין עבירות שעליהן הוטל הצו. בשבוע שעבר הותר לפרסום כי הקצין לא הואשם בריגול או בעבירה של בגידה, ולא היה במגע עם סוכן זר.

התובע הצבאי התייחס לפרסומים בכלי תקשורת זרים ואמר כי "חלקם הפרו את צו איסור הפרסום או לא עלו בקנה אחד איתו. חלקם הציגו מידע מטעה ויש לכך השלכות במישור הביטחוני. חלק מהפרסומים לא רק שעלולים לפגוע בביטחון - יש בהם גם משום הצגה לא מדויקת בלשון המעטה ביחס לקצין".

קברו של קצין המודיעין שמת בכלא. יואב איתיאל
קבר קצין המודיעין שנקבר בבית עלמין אזרחי/יואב איתיאל
נשיא בית הדין הצבאי פיילס. אבשלום ששוני, מעריב
נשיא בית הדין הצבאי פיילס/מעריב, אבשלום ששוני

עורך הדין המייצג את המשפחה, בני קוזניץ, סיפר על הקצין בדיון: "כמי שליווה את הקצין החל מיום מעצרו, וראה במותו הטראגי, למדתי להכיר בחור ערכי, מלח הארץ, שבעיניו עשה כל שביכולתו ובכישרונו לצורך הגנה על ביטחון המדינה". עוד הוא אמר כי "מדובר בקצין צעיר, ילד טוב, גאון אפשר להגיד, בחור שהיכרתי כבחור מאוד מאוד צנוע שלא בדיוק הבין את המשמעות של המעשים שעשה, היו לו טענות גם כנגד הדברים שיוחסו לו, הדברים האלה כבר לא יתבררו באולם בית המשפט".

"אנחנו נמצאים באירוע מוזר מבחינת הבקשה של הפרקליטות מאחר ולפי הפרפרזה שאני ראיתי הם מנסים לייצר פה נרטיב. לבד מהעובדה שמבקשים את התייחסות ההורים לפני שראו את כתב האישום, התקבלה כאן החלטה להוציא כמה פסקאות ולחשוף דברים אחרים. לפחות בעיננו ובעיני כמי שמכיר את התיק הדברים אינם מספיקים". עוד הוא אמר כי בכתב האישום לא הוזכר כי הקצין זכה בכמה פרסים שקשורים לביטחון ישראל.

בהתאם לבקשת המשפחה, צה"ל הגיש אתמול לבית הדין בקשה לקביעת דיון דחוף בבקשה להרחבת הפרטים שיותרו לפרסום ביחס לתיק הקצין מאמ"ן. הדיון היה אמור להתקיים ביום שלישי ובצה"ל ביקשו להקדים אותו. אחת הבקשות לצמצום צו איסור הפרסום הוגשה באמצעות עו"ד ירון חנין ממשרד ליבליך-מוזר-גליק.

עוד בוואלה!

משפחתו של קצין המודיעין שמת בכלא ממתינה לתוצאות דוח הנתיחה שלאחר המוות

לכתבה המלאה
בווידאו: דיון בבית הדין הצבאי בקריה בבקשת המשפחה לעיין בכתב האישום נגד בנה הקצין שמת בכלא/צילום: יותם רונן

גורמים צבאיים אמרו כי בצה"ל רואים חשיבות רבה בשקיפות, בלי להתיר פרטים על העבירות עצמן. לפי הערכות היום יותר פרסום פרטים רבים הנוגעים לאירוע מרגע חקירתו עד שהקצין מצא את מותו בכלא - לפרסום. אבל יש צו.

בתוך כך, דובר צה"ל הטרי תא"ל רן כוכב התייחס אתמול במרומז למקרה ובטקס כניסתו לתפקיד אמר כי "צה"ל הוא צבא העם, הפועל להגנת העם ושואב את כוחו מגיבוי העם. אמון הציבור הוא הנכס היקר ביותר של צבא העם".

לאחר מכן הדגיש: "כבסיס לפעולותינו היתה ותמיד תהיה האמת. צה"ל הוא מקור אמין, אחראי וישר. אנחנו מחויבים אך ורק לאמירת אמת. בא בעת אנחנו חשופים למידע רגיש. דיני נפשות של ממש מוטלת עלינו חובה".

עו"ד קוזניץ 7 ביוני 2021. אבשלום ששוני, מעריב
עו"ד קוזניץ/מעריב, אבשלום ששוני

במשפחתו של הקצין אומרים כי יברכו על הבהרה וצמצום המסתורין שאופף את נסיבות מעצרו ומותו. אולם, בה בעת מבקרים את מהלכי צה"ל בדיעבד: "מעט מדי ומאוחר מדי". אחד האנשים שנכחו בהלוויה האזרחית שנערכה לקצין סיפר לוואלה! כי חבריו המשרתים בצה"ל שהשתתפו בה אף התבקשו להגיע ללא מדים.

"אני מברך על השיח כי מאד פחדתי שזה יטויח ויוסתר אז אפשר לומר שלשמחתי מדברים על זה עכשיו", אמר אחד מהם. "עוד לא יודעים את הכול אבל אי אפשר להגיד שיש מישהו במדינת ישראל שצופה בחדשות ולא שמע על זה. איך הוא מת, זה רכיב משמעותי ביותר".

בתוך כך, מבקש עורך הדין קוזניץ לעכב את פרסום הפרטים הנוספים, עד שהמשפחה תעודכן בדבר תוצאות חקירת נסיבות המוות. "לפני שהן מופצות לכל עבר", אמרו, בדגש על אלה הקשורות בתנאי כליאתו של בנם והטיפול הרפואי שקיבל במהלך מעצרו.

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully