וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אורח לרגע? הכירו את ארווין קומאן, המאמן החדש של בית"ר ירושלים

3.6.2021 / 12:00

הוא ההיפך המוחלט של אחיו רונאלד אך נחשב לדמות חשובה בכדורגל האירופי גם בזכות עצמו, התחנך אצל הידינק ולא הסתדר עם פטר בוס, פוטר מהונגריה על ידי ראש ממשלה ולא מחפש משרות תובעניות. הבוס החדש בטדי כבר הוכיח בעבר שאם האווירה לא מתאימה לו - הוא פשוט קם ועוזב

תקציר: בית"ר ירושלים - הפועל חדרה 3:0/ספורט 2

"אחיו של רונאלד קומאן חתם בבית"יר ירושלים" - אלה הכותרות שנצפו אתמול (רביעי) בתקשורת הישראלית. כן, ארווין קומאן תמיד היה ויהיה "האח של", למרות שהוא דמות חשובה בכדורגל ההולנדי והאירופי בזכות עצמו.

אחרי הכל, הוא כיכב - לצד אחיו - בהרכב הנבחרת הכתומה של רינוס מיכלס שזכתה במדליות הזהב ביורו 88 - התואר היחיד בהיסטוריה של הולנד. באותה שנה, הוא אף היה שותף לסנסציה כבירה כאשר הניף עם מכלן את גביע המחזיקות, כולל ניצחון על אייאקס בגמר. ההיכרות עם אלי אוחנה מהתקופה המשותפת בבלגיה סללה כעת, קרוב לוודאי, את דרכו לבירת ישראל. משה חוגג חלם על מאמן זר בעל שם גדול, וקומאן הוא בהחלט שם ענק - גם אם הוא מגיע בגרסה הצנועה יותר.

נחשב למוכשר יותר מרונאלד בנעוריו

ארווין הוא האח הבכור, כבר בן כמעט 60, יליד ספטמבר 1961 - שנה וחצי לפני רונאלד. בנעוריו, הוא הוגדר באופן מובהק כצאצא המוכשר יותר במשפחה, וייצג את נבחרות הולנד הצעירות כבר מגיל 13. הוא התאפיין תמיד בשליטה רכה ואמנותית בכדור, בראיית משחק נהדרת, וביכולתו להתנגב מאחור לעמדות הבקעה ברחבה. באקדמיה של כרונינגן ניבאו לו עתיד מזהיר יותר מאשר לרונאלד, אבל בפועל התוצאה היתה שונה, בעיקר בגלל הבדלים תהומיים באופי.

רונאלד, שהבקיע לאורך הקריירה הרבה יותר שערים מעמדת הבלם מאשר ארווין ממרכז המגרש, שיחק תמיד עם אש בעיניים. הוא היה נחוש להצליח בכל מצב ובכל תנאי, עבד שעות נוספות באימונים והציב לעצמו רף גבוה מאוד. ארווין היה רגוע ונינוח יותר, והתעניין גם בתחומים אחרים פרט לכדורגל. היו לו שתי קדנציות מצוינות באיינדהובן, הוא זכה פעמיים באליפות הולנד, ליקט אליפות בלגיה מפתיעה עם מכלן - וזאת עוד לפני שמדברים על אליפות אירופה המדהימה לצד מרקו ואן באסטן ורוד חוליט. זה נהדר, אולם אלה שהכירו אותו ואת הפוטניאל שלו לעומק, טענו שהוא היה מסוגל ליותר. לו היה לו האופי של רונאלד, הוא עשוי היה להיזכר ככוכב גדול לא פחות, אך כעת מעטים הם האוהדים הצעירים מחוץ להולנד שמכירים את שמו.

עוד בוואלה!

בית"ר בדקה את העלויות של לואי טהא. במועדון מבינים: תידרש סבלנות עם קומאן

לכתבה המלאה
מאמן ברצלונה רונאלד קומאן. GettyImages
הבקיע יותר מאחיו הקשר מעמדת הבלם. רונאלד קומאן/GettyImages

התחיל כעוזרו של הידינק

הבדלי האופי הכתיבו גם את הקריירה שלהם כמאמנים. רונאלד הוא בולדוזר, שנכשל לא פעם ועשה המון טעויות, אבל המשיך לנסוע קדימה בהתמדה לעבר המטרות שהציב. הוא חלם לאמן את הנבחרת הכתומה - ועשה את זה. הוא חלם לאמן את ברצלונה - ועשה את זה. על הדרך, הוא טיפח אינספור שחקנים, אך גם הסתכסך עם המון אנשים. הוא אף פעם לא מוותר - לא לאחרים ולא לעצמו. באשר לארווין, הרי שהוא דווקא נוטה לוותר, לעתים בקלות יתרה. הדחף להצליח בכל מחיר לא קיים אצלו.

את הבסיס הוא קיבל אצל מורים מצוינים. אחרי שתלה את הנעליים במדי קבוצת נעוריו כרונינגן ב-1998 מונה ארווין קומאן למאמן נוער של האקסית איינדהובן, ובהמשך קודם לעוזרו של אריק גרטס הבלגי, ונותר בתפקיד גם כאשר חוס הידינק הגיע לקבוצה ב-2002. הרוגע והכריזמה של הידינק התאימו מאוד לקומאן, והשניים עבדו בהרמוניה מושלמת, עד שקשר העבר החליט לצאת לדרך עצמאית על ספסל ואלבייק הצנועה - והצליח מעבר לציפיות. השנה המעולה הזו גרמה לפיינורד להתעניין בשירותיו, וכבר בגיל 43 קיבל ארווין את הג'וב באחד המועדונים המפוארים והתובעניים ביותר במדינה.

מאמן נבחרת הולנד, חוס הידינק. GettyImages
הכריזמה שלו התאימה לקומאן. חוס הידינק/GettyImages

לא הסתדר עם פטר בוס בפיינורד

באותה תקופה דיברו עליו במונחי כוכב עולה בשמי האימון ההולנדי, והקדנציה ברוטרדאם החלה עם נצחון חוץ מזהיר על איאקס. פיינורד היתה מעורבת במאבק על האליפות בעונת 2005/06 עד שקרסה במחזורי הסיום, והמאמן זכה להארכת חוזה עד 2009. במועדון בנו עליו וראו בו מנהיג לטווח ארוך, אבל אז החלו הצרות, והעונה השניה היתה כושלת - מקום שביעי ולא פחות מ-66 שערי חובה ב-34 משחקים. בעונה זו מונה פטר בוס למנהל הספורטיבי של פיינורד, ושידר שאיפות לשנות מקצה לקצה את התרבות הפנימית במועדון. קומאן התחיל להרגיש לחץ גדול מדי, והתפטר במפתיע במאי 2007, לא לפני שהעניק לג'ורג'יניו ויינאלדום הופעת בכורה בליגה בגיל 16 והפך אותו לשחקן הצעיר ביותר בתולדות קבוצה. "אין לי מוטיבציה להמשיך", הוא הצהיר.

הפרשן המפורסם יוהאן דרקסן כתב אז: "למרות התוצאות המאכזבות, נהנה ארווין קומאן מגיבוי האוהדים והתקשורת, בעיקר בזכות צניעותו ונועם הליכותיו. השאלה הגדולה היא אם היה מצליח עם חומר שחקנים טוב יותר, אך לא נדע זאת לעולם כי הוא הניף דגל לבן. צריך להעריך אדם כשהוא מדבר בכנות על היעדר מוטיבציה, אבל זה גם סימן של חולשה. מאמנים שבנויים כדי לזכות בתארים לא חוששים מקשיים. לקומאן נמאס להילחם".

שחקן פיינורד ג'ורג'יניו ויינאלדום. EuroFootball, GettyImages
קומאן העניק לו הופעת בכורה בליגה בגיל 16. ויינאלדום/GettyImages, EuroFootball

פוטר מהונגריה על ידי ראש ממשלה

צניעות ונועם הליכות - כך מגדירים את ארווין קומאן אלה שזכו לעבוד לצידו, והוא ההיפך המוחלט מאחיו חם המזג בהיבט זה. אולי אלה התכונות ששיכנעו את ההתאחדות ההונגרית למנות אותו למאמן הנבחרת ב-2008 על מנת לשקם את ההריסות שהותיר אחריו לותאר מתיאוס. קומאן עשה קמפיין לא רע במוקדמות מונדיאל 2010, והחוזה איתו הוארך בשנתיים נוספות, תוך הצהרות על השאיפה להעפיל ליורו 2012. ואולם, אוהד כדורגל מושבע אחד לא סימפט אותו. ויקטור אורבן, הדיקטטור לעתיד, הצהיר: "קומאן לא תרם כלום לכדורגל ההונגרי, ואין לו מקום אצלנו. אם אמונה לראש הממשלה, הוא יפוטר". ואכן, מיד אחרי שנבחרת לתפקיד בקיץ 2010 הורה ראש הממשלה החדש לזרוק את ההולנדי לכל הרוחות. האכזבה היתה קשה. "בהולנד פוליטיקאים לא מתערבים בבחירת מאמנים", העיר אז קומאן.

ב-2011 הוא שב לאתגר מרתק בליגה ההולנדית כאשר חתם באוטרכט, אך התפטר ממנה תוך חודשיים בגלל לחץ גדול מדי, ובשלב זה איבד עניין במשרות תובעניות. הכמיהה לאמן ממש לא עזבה אותו, אך שקט נפשי היה חשוב לא פחות - והיה צורך לשלב בין שתי השאיפות. אז ארווין עבד בקבוצות קטנות במולדתו, ואז הצטרף כעוזרו של אחיו בסאות'המפטון, ובהמשך גם באברטון. "רונאלד חייב תמיד להוביל, לנצח ולהיות בפרונט. לי לא מפריע לשחק תפקיד משני ולהיות בצילו", אמר קומאן הבכור כאשר עבד בדרום אנגליה. אחיו התעסק עם התקשורת, והוא התרכז בעבודה עם השחקנים בלבד. רבים מהם אהבו אותו, וגם אנשי הצוות נקשרו להולנדי החייכן שאיזן מאוד את אחיו הזועף. "אנחנו משלמים אחד את השני מצוין", אמר ארווין קומאן.

ארווין קומאן, מאמן פיינורד לשעבר. GettyImages
משתוקק לאמן אך מחפש שקט נפשי. ארווין קומאן/GettyImages

צלקת בעובי של עניבה

כאשר מונה רונאלד לנבחרת הולנד, העדיף ארווין לא להצטרף אליו, ונסע כעוזרו של פיליפ קוקו לפנרבחצ'ה, שם התאהב במנטליות של המזרח התיכון. "הניחוחות בבתי קפה, האנשים, האווירה - זה היה כיף", הוא נזכר. לכן הוא גם הסכים מיד לאחר מכן להרפתקה משונה כמאמן נבחרת עומאן. "אהבתי גם את זה. פגשתי אנשים חדשים, רצתי בחולות במדבר. זה היה מרענן", הוא אמר.

ולכן, כאשר התראיין בדצמבר האחרון בביתו ליד איינדהובן, הצהיר רונאלד קומאן שהוא פנוי להצעות לא שגרתיות. "אני רוצה להמשיך לאמן מחוץ להולנד כי אני אוהב לטייל ולראות עולם", הוא טען. גם ניתוח לב פתוח שעבר בשנה שעברה והותיר על חוזהו "צלקת בעובי של עניבה" לא התריע אותו. הוא רק צריך לשמור עוד יותר על שקט נפשי ולא להיקלע למצבים של לחץ מיותר. בגילו ובמצבו הבריאותי, זה ממש לא מומלץ.

אז ייתכן שההולנדי המנומס סבור כי בית"ר ירושלים תהיה מועדון משפחתי ונחמד, במדינה חדשה עבורו במזרח התיכון. הוא כבר מזמן לא מחפש תארים והצלחות מסחררות, אלא רוצה לעבוד עם חיוך על הפנים, לטפח שחקנים צעירים, ואולי לאתר עוד נער בן 16 כמו ויינאלדום. הוא בוודאי לא מכיר את הפוליטיקה הפנימית בליגת העל ואת הרקע הטעון של הצהובים-שחורים. לפיכך, סביר שצפויות לו הפתעות לא נעימות במיוחד, ואם המציאות לא תמצא חן בעיניו, הוא פשוט יעזוב. הוא עשה זאת פעמים רבות בעבר, וכעת - זמן קצר אחרי הניתוח - אורח חיים שפוי חשוב עבורו שבעתיים.

אז יש לארווין קומאן סגולות לא מבוטלות, אופיו מקרין רוגע טבעי, והוא אוהב לשחק כדורגל התקפי ומלמד קשרים להתגנב לרחבה כפי שהוא עשה בימיו כשחקן. כדאי לקחת ממנו כמה שיותר במהירות, כי תהיה זו הפתעה גדולה מאוד אם שהותו בירושלים תהיה ארוכה. הוא כבר ימצא לעצמו יעד כייפי יותר לטיול הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully