וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושגו הסכמים עם כלל המפלגות: לפיד הודיע לנשיא - "עלה בידי" להרכיב ממשלה

עודכן לאחרונה: 3.6.2021 / 9:46

ראשי המפלגות בגוש השינוי הגיעו להסכמות במסגרת המגעים להקמת ממשלה. לפי ההסכם, בנט ולפיד יכהנו כראשי ממשלה כשיו"ר ימינה ראשון למשך שנתיים. לפיד: "נעשה ככל יכולתנו כדי לאחד ולחבר". מיכאלי הסכימה לפשרה בוועדה לבחירת שופטים בתמורה לוועדת החוקה

בווידאו: לפיד מודיע לריבלין - "עלה בידי להקים ממשלה"/מערכת וואלה!

כלל מפלגות גוש השינוי הגיעו אמש (רביעי) להסכמות במסגרת המגעים להקמת ממשלה - וחתמו על הסכמים שאפשרו ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין שעלה בידו להקים ממשלה. זאת, כחצי שעה לפני תום המנדט.

לפיד שוחח עם הנשיא טלפונית והודיע לו כי הממשלה תורכב מהסיעות יש עתיד, כחול לבן, ישראל ביתנו, העבודה, ימינה, תקווה חדשה, מרצ ורע"ם. "בהתאם לסעיף 13(ב) לחוק יסוד: הממשלה הריני מתכבד להודיעך, כי עלה בידי להרכיב ממשלה. הממשלה שתיכון תהיה ממשלת חילופים, בהתאם לסעיף 13א לחוק יסוד: הממשלה. בראשה אעמוד יחד עם ח"כ נפתלי בנט שיכהן ראשון בתפקיד ראש הממשלה", אמר לפיד לריבלין.

אם יצליחו להגיע להשבעת הממשלה בשורות מאוחדות, לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט יסיימו פלונטר פוליטי ממושך וארבע מערכות בחירות, וכן כהונה בת 12 שנים של בנימין נתניהו בראשות הממשלה.

הושגו הסכמים עם כלל המפלגות: לפיד הודיע לנשיא - נפתלי בנט ויאיר לפיד, 2 ביוני 2021. ללא, מערכת וואלה!
הודיע לנשיא שעלה בידו להקים ממשלה. לפיד עם בנט, אמש/מערכת וואלה!, ללא
לפיד, בנט, מנסור. אתר רשמי, מערכת וואלה!
מרכיבים ממשלה. לפיד, עבאס בנט/מערכת וואלה!, אתר רשמי

נשיא המדינה הודה ללפיד על הדברים ואמר: "אני מברך אותך ואת ראשי הסיעות עם הסיכום על הרכבת הממשלה. נצפה לכינוסה של הכנסת בהקדם האפשרי לאישור הממשלה כנדרש".

לאחר השיחה עם הנשיא, לפיד שלח הודעה ליו"ר הכנסת יריב לוין והודיע לו כי עלה בידו להרכיב ממשלה. לפיד קרא ליושב ראש הכנסת למלא את החובה החוקית המוטלת עליו ולכנס במהירות האפשרית ישיבת מליאה מיוחדת בה יודיע לכנסת שיו"ר יש עתיד, הצליח להרכיב ממשלה.

בווידאו: מיכאלי אחרי ההודעה של לפיד שעלה בידו להקים ממשלה/צילום: שלומי גבאי
מסמך החתימות. אתר רשמי, מערכת וואלה!
מסמך ההסכמות/מערכת וואלה!, אתר רשמי

במסגרת ההסכם, בנט יכהן כראש הממשלה ברוטציה בשנתיים הראשונות, כשיו"ר יש עתיד יהיה ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, ויחליף את בנט בשנתיים הנותרות. יו"ר כחול לבן בני גנץ אמור להמשיך בתפקידו כשר הביטחון, ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צפוי לקבל לידיו את תיק האוצר.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מקבל את השיחה מיו"ר יש עתיד יאיר לפיד, באיצטדיון בלומפילד 2 ביוני 2021. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ריבלין משוחח עם לפיד, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון
לפיד עם יציאתו מכפר המכביה, 2 ביוני 2021. אבשלום ששוני, מעריב
לפיד עם יציאתו מכפר המכביה, אמש/מעריב, אבשלום ששוני

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ימונה לשר המשפטים, וחברת מפלגתו יפעת שאשא-ביטון תהיה שרת החינוך. שרת המשפטים לשעבר איילת שקד תכהן כשרת הפנים. יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי תקבל את תיק התחבורה, ואילו עמר בר לב צפוי לקבל לידיו את המשרד לביטחון הפנים. יו"ר מרצ ניצן הורוביץ צפוי להתמנות לשר הבריאות.

פשרה על הוועדה למינוי שופטים, פיצול תפקיד היועמ"ש

עם החתימה על ההסכם, נפתרה המחלוקת בין ימינה למפלגת העבודה סביב סוגיית מינוי הממשלה לוועדה למינוי שופטים. יו"ר העבודה מרב מיכאלי הודיעה כי הסכימה לפשרה לפיה מפלגתה תקבל את ראשות ועדת החוקה בעוד איילת שקד מימינה תכהן כשרה בוועדה - עם קדימות ברוטציה. כמו כן, העבודה תקבל תפקיד סגן שר, וח"כ בוועדה לכל הקדנציה.

מיכאלי נשאה הצהרה לאחר חתימת ההסכמים ואמרה: "לאורך כל קמפיין הבחירות האחרון וגם בחודשיים שעבור מאז הבטחתי שהעבודה תעשה כל מאמץ כדי להביא להקמת ממשלה שתחליף את נתניהו. היו ימים לא פשוטים. היום הצלחנו. עשינו היסטוריה. אלה רגעים שבהם מנהיגים צריכים לקבל החלטה נאבקתי עד הרגע האחרון ומצאתי את עצמי נאבקת לבד ובסופו של דבר הסכמתי למצב שבו יש כל הזמן נוכחות של העבודה".

במסגרת ההסכם שנחתם עם תקווה חדשה סוכם על כמה עקרונות כשאחד העיקריים ביניהם הוא הקמת ועדה שתבחן את פיצול תפקיד היועמ"ש. בין היתר סוכם גם על הקמת מערך פיקוח לשמירה על שטחי C, ורפורמת קנאביס הכוללת חוק אי הפללה של צרכני קנאביס, הסדרה מלאה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי, קידום קמפיין להעלאת מודעות לסכנות שבשימוש וטיפול בהתמכרויות.

מוקדם יותר אמש אמר ח"כ ניר אורבך, מקום שש ברשימת ימינה, כי הוא שוקל להתנגד לממשלת בנט-לפיד. זאת, לאחר שנפגש עם בכיר בליכוד שהסביר לו את משמעות ההצעה שניתנה למנסור עבאס. במהלך הלילה, בתום החתימה על ההסכמים, נועד עימו נפתלי בנט במטרה להניאו מצעד זה, שעלול לסכן את הרוב להקמת הממשלה. בסביבת יו"ר ימינה מסרו כי הפגישה בין השניים היתה טובה וכי הם צפויים להיפגש שוב במהלך היום.

סמוטריץ': "בנט מימש את תכניתו הסדורה"

יו"ר כחול לבן בני גנץ בירך על החתימה על ההסכמים בציוץ בטוויטר ואמר כי "זהו לילה של תקווה גדולה. אני מברך את שותפיי לגוש השינוי ומאחל בהצלחה גדולה למדינת ישראל". גנץ צייץ את הדברים במהלך חזרתו ארצה מביקור בוושינגטון.

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף בנט לאחר הכרזת לפיד ואמר כי הוא "בסך הכל מימש הערב את תכניתו הסדורה מלפני הבחירות לחבור ללפיד כדי להדיח את נתניהו ולהיות ראש ממשלה בכל מחיר. זו שעליה התווכחנו וגרמה לנו להיפרד. זו שהוא שיקר ביודעין כשהכחיש לכל אורך מערכת הבחירות. זו שניסיתי לזעוק מעל כל במה במערכת הבחירות והיו מי שכעסו עלי ולא האמינו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully