וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר אישור היועמ"ש: נתניהו מינה את דוד ברנע לראש המוסד הבא

עודכן לאחרונה: 24.5.2021 / 20:00

ברנע בן ה-56, הנשוי ואב לארבעה ילדים, כיהן כסגן ראש המוסד מ-2019 ועד לאחרונה. מנדלבליט אישר את מינויו הקבוע לקראת פרישתו של יוסי כהן בשבוע הבא, לאחר קשיים משפטיים שהתעוררו בעקבות המצב הפוליטי. נתניהו הכריז על המינוי: "משימת העל - למנוע מאיראן נשק גרעיני"

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המוסד יוסי כהן וראש המוסד הבא דוד ברנע. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
כהן, נתניהו וברנע בהענקת פרסי רה"מ למבצעי המוסד, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר הבוקר (שני) לראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את דוד (דדי) ברנע, שכיהן מ-2019 ועד לאחרונה כסגן ראש המוסד, לראש המוסד במקומו של יוסי כהן, שפורש ב-1 ביוני. זאת, לאחר שהוצגו בפני מנדלבליט "הטעמים שבעטיים קיימת חשיבות למינוי ראש מוסד קבוע ללא כל דיחוי".

ברנע בן ה-56 נשוי ואב לארבעה, ובעל תואר שני במנהל עסקים במגמת מימון מאוניברסיטה בניו יורק. הוא שירת בצה"ל כלוחם בסיירת מטכ"ל, והתגייס למוסד בשנת 1996 לקורס קציני איסוף ושובץ באגף מבצעי. לאחר מכן, היה מפקד יחידות מבצעיות בארץ ובחו"ל. בין השנים 2019-2013 פיקד על אגף צומת במוסד, שם הוענקו לאגף בראשותו ארבעה פרסי ביטחון ישראל.

נתניהו הכריז על מינויו הקבוע של ברנע היום במהלך הענקת פרסי ראש הממשלה למבצעי המוסד. "כדי שהמוסד ומדינת ישראל ימשיכו בדרך ההישגים להבטיח את ביטחון ישראל. המשימה הראשונה של כל אחד מכם - היא למנוע מאיראן מלהתחמש בנשק גרעיני. זו משימת העל".

ראש המוסד דוד דדי ברנע. ללא, אתר רשמי
כיהן כסגן ראש המוסד מ-2019. ברנע/אתר רשמי, ללא

נתניהו עוד ציין כי הוא מאוד מעריך את "ידידתנו ארצות הברית", אך הדגיש כי "יכול להיות מצב שבו היעד העליון שלנו - להבטיח שהאייתוללות לא יפסיקו את הקיום בן אלפי השנים של העם היהודי - יחייב אותנו להחליט החלטות אמיצות ועצמאיות. מדינת ישראל לא תאפשר לאיראן להתחמש בנשק גרעיני".

"בכל מצב - עם הסכם, בלי הסכם - אנחנו נעשה הכל כדי למנוע מאיראן מלהתחמש בנשק גרעיני וזאת כי מדובר בקיום שלנו. זו המשימה הראשונה שלכם", נתניהו הבהיר.

ראש המוסד היוצא נכח באירוע גם הוא, ובירך את ברנע לקראת כניסתו לתפקיד: "יעשה חיל וימשיך להוביל את המוסד להצלחות מבצעיות והישגים משמעותיים".

כהן עוד אמר על הארגון שעמד בראשו מ-2016: "שגרת יומו של המוסד היא המלחמה, המלחמה החשאית. אנחנו מבצעים כל הזמן, בכל מקום, פעולות מבצעיות רבות מספור. מבצעים אלה מביאים מודיעין חיוני למדינת ישראל, מסכלים נשק בלתי קונבנציונאלי, מסכלים טרור וריגול ופורצים דרכים חדשות לשלום ולשיתוף פעולה אזורי".

עוד בוואלה!

נתניהו מינה את סגן ראש המוסד למחליפו של יוסי כהן

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד יוסי כהן, 24 במאי 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בירכו את ברנע עם כניסתו לתפקיד. נתניהו וכהן, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בכיר המוסד לשעבר דוד מידן נסיפר כי את תהליך ההכשרה של ברנע כקצין איסוף הוא עשה תחתיו במשך תקופה, אך רגע אחרי ההסמכה והחתימה על הכשרתו להצטרף לתחום המבצעים - הוא 'נחטף' על ידי כהן, שפעל באותם ימים בשלוחה מקבילה לזו של מידן.

לאחרונה נפגשו בכירי מוסד לשעבר עם ברנע והרימו לכבודו כוסית יין כדי לברך אותו עם כניסתו לתפקיד. "הוא יהיה בסדר. נבון, מאוזן, צנוע, מכיר את העבודה, יודע להוביל אנשים, ופחות ישמעו עליו", סיפר מידן והוסיף: "אני מכיר אותו היטב, את החניכה המבצעית עושים בשטח. במשך תקופה מסוימת הוא היה צמוד אלי ואני אליו. אתה רוצה להשוות לחיל האוויר זה כמו טייס ותיק שלוקח טייס צעיר לידו. אני הוצאתי את ההסמכה שלו וחתמתי עליה. אחרי שהוא עבר ליוסי עדיין עבדנו ביחד ועשינו כמה דברים משותפים".

לדבריו של מידן, שכיהן בתפקידי מפתח במוסד, "דדי הוא איש משימתי, יודע לתכנן היטב, הוא שקט אבל אל תטעו בו, הוא יודע לחתור למטרות נכון. חרוץ מאוד. זו תכונה חשובה בתפקידים הללו. הוא איש מבצעים חד וחלק. מאוד אמיץ. מי שהיה איש מבצעים היה בסכנת חיים יותר מפעם אחת הוא ימשיך באותו קו של יוסי כהן".

מנהיג מעורר השראה

איש מבצעים לשעבר במוסד, שעבד לאורך שנים תחת ראש המוסד הנכנס, תיאור אותו כאיש "אנליטי, חכם ומאוד צנוע, לא איש של מרפקים. הוא איש מבצעים יוצא דופן, כמו טייס שצריך להנחית מטוס עם מנוע בוער ומחבל בפנים והוא יודע לעשות את זה".

"יש לו מנהיגות מעוררת השראה. מהסוג שעשייה שלו משאירה אותו בולט, ובהמשך ללא ספק מגיע לו להיות מספר אחת, עבדתי איתו וזכיתי ממנו להערכה גדולה", איש המבצעים לשעבר שיבח. "צריך להבין שצומת היא ה'קור ביזנס' של המוסד. זו ליבת העשייה. רק כדי להבין שאנשים כמו אלי כהן יש פעם בהמון שנים. לכן האגף תחת פיקודו עשה דברים מדהימים. הוא באופן אישי הוביל הרבה מבצעים מוצלחים".

בכירים נוספים לשעבר במוסד מייחסים לברנע תהליכים טכנולוגיים והטמעת מערכות מתקדמות ש"הקפיצו את הארגון כמה שלבים קדימה". לדבריהם, מהלכים שביצע במשותף עם כהן בתחום הטכנולוגי ביצרו את מעמדו של הארגון החשאי בקהילת המודיעין וברחבי העולם כגוף מודיעיני עצמאי פורץ דרך. עוד אמרו הגורמים כי ברנע תמך בפרויקטים החברתיים של כהן, וקידם שילוב אוכלוסיות שונות במוסד, בהן אוכלוסיות מוחלשות.

נשיא המדינה ראובן ריבלין הצטרף לברכות על מינויו של ברנע, ואיחל לו הצלחה: "דדי יקר, אין לי ספק כי תוביל את אנשינו המצויינים במוסד במקצועיות, בתבונה ובאומץ לב. אני בטוח כי יכולותייך המגוונות והמרשימות ושנות השירות הרבות שלך למען המדינה ינחו אותך בדרכך למען ביטחון ישראל ועליונותה המבצעית".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס בירושלים. 24 בפברואר 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90, פלאש 90
אישור המינוי ניתן "על אף קושי משפטי משמעותי", מנדלבליט/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הקושי במינויו של ברנע התעורר בשנה שעברה, לאחר שנתניהו הודיע על כוונתו למנות אותו לתפקיד, ומנדלבליט קבע כי לא ניתן לבצע את מינוי הקבע "לנוכח הכללים החולשים על פעילות הממשלה בתקופת הבחירות".

לאחרונה מנדלבליט נדרש לבחינה מחודשת בנושא, מאחר וככל הנראה לא תוקם ממשלה חדשה עד למועד סיום כהונתו של כהן בשבוע הבא. אז נבחנה האפשרות להארכת כהונתו של כהן בתקופה קצרה או למנות ממלא מקום זמני, עד שתקום ממשלה שהעומד בראשה יבצע את המינוי הקבוע. אך לאחר שקילת הנימוקים והנסיבות שהוצגו בפניו בדבר המינוי המיידי, מנדלבליט הכריע כי לא קיימת לו מניעה משפטית.

"זאת, על אף קושי משפטי משמעותי, הנובע מכך שבממשלת מעבר, כמו זו שקיימת בנקודת הזמן הנוכחית, יש לנקוט בריסון ובאיפוק בהפעלת סמכויות שלטוניות, לרבות בהקשר של מינוי בכירים. עמדת היועץ המשפטי לממשלה מבוססת על ייחודיותו של הארגון והרגישות המוגברת של הסוגיות הביטחוניות והמדיניות שבטיפולו", נכתב מהיועמ"ש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully