וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: ממשלת השינוי ירדה מהפרק, לפיד: הוא טועה, אמשיך לנסות להקים ממשלה

עודכן לאחרונה: 15.5.2021 / 0:12

יו"ר ימינה אמר בשיחות סגורות כי ממשלת שינוי לא תוכל להתמודד עם מצב החירום בערים המעורבות, וכי הוא חותר לממשלת אחדות רחבה. צוותים של ימינה והליכוד נפגשו. בכירים בגוש השינוי: שקד עשתה לו מרד. גורמים בתקווה חדשה: אין שינוי בעמדתנו

בווידאו: לפיד מבהיר שהוא לא מתכוון לוותר על המנדט/צילום: קונטקט
הצהרה | יו"ר ימינה, נפתלי בנט. כנסת, ירושלים 5 במאי 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
חותר לממשלת אחדות רחבה. בנט/פלאש 90, יונתן זינדל

יו"ר ימינה נפתלי בנט אמר היום (חמישי) כי ממשלת השינוי ירדה מהפרק. בנט אמר בשיחות סגורות כי ממשלת שינוי בהרכב הנוכחי שלה לא תוכל להתמודד עם האתגרים, לאור מצב החירום בערים המעורבות. יו"ר ימינה חותר לממשלת אחדות רחבה, ובתוך כך נפגשו היום צוותי המו"מ של המפלגה עם צוותים של הליכוד.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שבידיו המנדט להקמת הממשלה הגיב על החלטתו של בנט ואמר כי "אני מבין את המצוקה, אבל הוא טועה. שינוי לא עושים כשנוח. מי שיחכה לרגע הנכון, יגלה שהוא לעולם לא יגיע. שינוי עושים כשאתה מאמין שזה הדבר הנכון". לפיד הוסיף בהצהרה לתקשורת: "אין לי שום כוונות לוותר. אני אמשיך להפוך כל אבן כדי להקים ממשלה בשבועות הקרובים. יש עוד 20 יום למנדט, במונחים פוליטיים זה נצח. נמשיך להיאבק ואם לא נצליח נלך לבחירות המיותרות והמסוכנות ביותר בתולדות המדינה וננצח בהן בשמם של אלה שמסרבים לקבל את האלימות והשנאה, ובשם כל הישראלים הטובים שמסרבים לקבל שלטון שקורע אותנו מבפנים כשיטת עבודה".

בפתח דבריו התייחס יו"ר יש עתיד למצב הביטחוני, וכינה את החיכוכים האלימים האחרונים בין יהודים לערבים "איום קיומי". הוא הדגיש כי "במדינת היהודים אסור שישרפו בתי כנסת. לא יהיה פה ליל בדולח. במדינת ישראל אסור שיכו נהג מונית רק כי הוא ערבי". לפיד מתח ביקורת על מדיניות הממשלה ואמר "ראינו את ההתפרקות הזו מגיעה. ראינו אותה לפני מירון, לפני בת ים, לפני טבריה ולוד ועכו. היא היתה כתובה על הקיר. אי אפשר לעשות הכל, במשך שנים, כדי להחליש את המשטרה, ואז להיות מופתעים כשהמשטרה לא באה בלילה כשקוראים לה. מי שעשה הכל כדי לדחוף לכנסת תומכי טרור שמתמחים בהפצת שנאה, שלא יעמיד פנים שהוא מזועזע כשהשנאה מתפרצת ושורפת אותנו מבפנים".

יאיר לפיד במהלך נאומו בישיבת סיעת יש עתיד 10 במאי 2021. יש עתיד, פלאש 90
ימסור הצהרה לתקשורת. לפיד/פלאש 90, יש עתיד

ברקע ההחלטה של בנט, חברי כנסת בימינה הפעילו לחצים גדולים למנוע את הקמת הממשלה הפריטטית עם יאיר לפיד וחלק ממפלגות השמאל. למרות התמיכה הפומבית שהעניקו ליו"ר ימינה בפוסטים ברשתות החברתיות, מאחורי הקלעים הם פעלו לסיכול הקמת הממשלה. עם תחילת מבצע שומר חומות, גבר הלחץ מצד חברי המפלגה, ולכך התווספה גם הודעתו של עבאס כי הוא מפסיק את המגעים עד להרגעת הרוחות. כל אלה הובילו את בנט להחליט כי הוא נסוג מהקמת הממשלה בתמיכתו או הימנעותו של עבאס.

בנט נפגד היום עם איילת שקד, שהייתה מהמתנגדות הגדולות להקמת ממשלה עם לפיד, מרצ והעבודה בתמיכת רע"ם, ופעלה מאחורי הקלעים לסיכול הקמתה, בין היתר בשיתוף פעולה עם הליכוד.

בכירים בגוש המתנגד לראש הממשלה בנימין נתניהו טוענים שקד עשתה לבנט כמעט מרד, וכי הוא ניסה למשוך את אופציית ממשלת השינוי, כדי להעלות את המחיר במו"מ מול נתניהו אך בתוך מפלגתו התעוררה התנגדות עזה.

מבחינתו של בנט המצב הנוכחי דורש כוח, הכנסת צבא ומעצרים, ולתפיסתו אלה דברים שאי אפשר לעשות כשנשענים על מנסור עבאס ומפלגת רע"ם. לדבריו, "הביטחוני קודם לאזרחי". עבאס מסר כי בנט עדכן אותו הערב על החלטתו.

ח"כ מנסור עבאס נבחר ליו"ר הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית. דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ, אתר רשמי
שוקל לתמוך בבחירה ישירה לראשות הממשלה. עבאס/אתר רשמי, דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ

עבאס לא פסל את האפשרות לקידום חוק בחירה ישירה לראשות הממשלה. בראיון לחדשות 12 אמר יו"ר רע"ם "כבר ניהלנו מו"מ עם הליכוד על הנושא הזה. אם הוא יעלה נשקול זאת תמורת הסכם שיפצה את החברה הערבית על אובדן כושר ההשפעה. החוק הזה מחליש את כוח ההשפעה שלנו בכנסת. אם אנחנו רוצים ללכת למהלך הזה כדי שבסוף תקום ממשלה נשקול את זה תמורת הישגים בחברה הערבית".

גורמים בתקווה חדשה מסרו לאחר הודעת בנט כי אין שינוי בעמדת המפלגה, הם לא מתכננים להצטרף לממשלה בראשות נתניהו ומתנגדים לבחירות ישירות לראשות הממשלה: "זה לא שחושבים שיש סיכוי לממשלת שינוי, כי בנט הוריד אותה מהפרק, אבל לא נצטרף לממשלת נתניהו".

בגוש נתניהו בירכו את בנט על החלטתו. יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר כי "ההורדה מסדר היום של ממשלת שמאל בתמיכת תומכי טרור היא התקדמות חשובה. אסור עכשיו להחליף מכבסת מילים אחת במכבסת מילים אחרת. מה שנדרש זה הקמת ממשלת ימין על מלא של כל מפלגות המחנה הלאומי".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) בירך את בנט על "הורדת האופציה של ממשלת שמאל מסוכנת מהשולחן. הוא גילה אחריות ומנהיגות". הוא קרא ליו"ר תקווה חדשה גדעון סער להצטרף להקמת ממשלת ימין "עוד היום. זה הזמן של כל מחנה הימין להתאחד ולהקים ממשלה לאומית שתשמור על אזרחי ישראל וחיילי צה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully