וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הביקורת על טראמפ: ליז צ'ייני הודחה מהנהגת הרפובליקנים

המפלגה הדיחה את בתו של סגנית הנשיא לשעבר, אחד הקולות הבודדים שיצאו נגד שקריו של טראמפ על זיופים בבחירות. "אעשה הכול כדי שלא יתקרב עוד לחדר הסגלגל", הבטיחה. המהלך חושף את המשך השפעתו של טראמפ לקראת הבחירות בשנה הבאה. "אדם מר ונורא", השתלח בה

בווידאו: טראמפ רמז על ריצה ב-2024/צילום: רויטרס

הרפובליקנים בבית הנבחרים של ארצות הברית הדיחו אתמול (רביעי) את ליז צ'ייני מהנהגת המפלגה על כך שהובילה את הגינויים נגד שקריו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על זיופים בבחירות לנשיאות. עם זאת, היא נותרה נחושה בעמדתה והיא מתכננת להתמודד מחדש על מושבה בקונגרס.

הדחתה מהעמדה השלישית בחשיבותה בסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים, שבשליטת הדמוקרטים, הושלמה בתוך דקות אחדות בישיבה סגורה. המהלך מעיד על כך שטראמפ, חרף הפסדו לג'ו ביידן, ביסס את אחיזתו במפלגה כשהוא מתכנן לשחק תפקיד מרכזי בבחירות אמצע הכהונה בשנה הבאה ומפלרטט עם הרעיון לרוץ שוב לנשיאות ב-2024.

צ'ייני, בתו של סגן הנשיא לשעבר דיק צ'ייני, תתמודד לפחות מול שישה יריבים רפובליקנים על המושב שלה מטעם מדינת ויומינג, שבה ניצח טראמפ בפער של 70% בבחירות בנובמבר. לאחר הדחתה, היא אמרה לכתבים שהיא תוביל את המאבק על להשבת מפלגתה אל "העקרונות השמרניים הבסיסיים".

"אנחנו חייבים ללכת קדימה בהתבסס על האמת. אנחנו לא יכולים גם לאמץ את 'השקר הגדול' וגם את החוקה", אמרה צ'ייני, שהשתמשה במונח שבו מתארים מבקרי טראמפ את טענותיו לזיופים בבחירות.

צ'ייני מתארת את טראמפ כסכנה לדמוקרטיה האמריקנית והבטיחה לפעול כדי למנוע ממנו לרוץ שוב לתפקיד. "אעשה כל שביכולתי כדי להבטיח שהנשיא לשעבר לא יתקרב עוד לעולם לחדר הסגלגל", הבטיחה. במהלך הכהונה של טראמפ, הרפובליקנים איבדו את הרוב שלהם בקונגרס ובסופו של דבר את הבית הלבן.

ליז צ'ייני בגבעת הקפיטול בוושינגטון, ארה"ב, 12 במאי 2021. רויטרס
מובילה את המאבק בטראמפ. צ'ייני אחרי הדחתה, אתמול/רויטרס

צ'ייני, שאביה היה סגנו של ג'ורג' וו. בוש מ-2001 ועד 2009, הייתה אחת מעשרה מחוקקים רפובליקנים שהצביעו עם הדמוקרטים בעד הדחת טראמפ בינואר, אחרי ההתקוממות בקפיטול על ידי תומכי הנשיא שהסתיימה בחמישה הרוגים. עם זאת, בסנאט, עמיתיה למפלגה סיפקו מספיק קולות כדי למנוע את הרשעתו של טראמפ ובכך למנוע ממנו ריצה עתידית.

מתנגדיה בתוך המפלגה אומרים כי הביקורת שלה על הנשיא לשעבר פוגעת במאבק נגד האג'נדה של הדמוקרטים ושל הנשיא ביידן. צ'ייני דוחה את הקביעה של מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים, קווין מקארתי, שלפיה הרפובליקנים חייבים להימנע מלבקר את טראמפ כדי להשיג מחדש את הרוב בקונגרס בשנה הבאה.

"אנחנו רואים את הסכנה שהוא ממשיך לעורר עם התבטאויותיו", אמרה על הנשיא לשעבר.
מקארתי וסטיב סקליס, מספר 2 בהנהגת הסיעה בבית הנבחרים, הובילו את הדחתה של צ'ייני. כשנשאל אם הוא מודאג מעמדתו במפלגה אחרי שהגן על צ'ייני עד עתה, השיב מקארתי: "בכלל לא. אני מצפה להיבחר ליו"ר בית הנבחרים בקונגרס הבא".

בהצהרה שפרסם אחרי ההצבעה, טראמפ השתלח אישית בצ'ייני, ואמר כי היא "אדם מר ונורא". הוא הוסיף כי אין לה "אופי או שום דבר טוב אחר שקשור לפוליטיקה או למדינה שלנו".

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בכנס שמרני באורלנדו, פלורידה, 28 בפברואר 2021. רויטרס
מפלרטט עם הרעיון לרוץ שוב לתפקיד ב-2024. טראמפ/רויטרס

צ'ייני נשאלה בריאיון לרשת NBC אם מתקיים כעת קרב על נשמתה של המפלגה, והיא השיבה: "אני חושבת שזאת מכת הפתיחה בקרב הזה, וזה קרב שאנחנו חייבים לנצח בו. משום שלא מדובר במפלגה הרפובליקנית, אלא במדינה". כשנשאלה על ההתגייסות של אנשיו של טראמפ מאחורי אחד מיריביה בפריימריז, אמרה: "קדימה, נראה אותם".

טראמפ ומקארתי הביעו את תמיכתם בחברת הקונגרס אליס סטפניק כמחליפתה של צ'ייני בתור יו"ר ועדת המפלגה, תפקיד שעוזר לגבש את העמדות הרפובליקניות ביחס לחקיקה ולסייע לחברי מפלגה בסוגיות שונות.

סטפניק, תומכת נלהבת של טראמפ, ספגה ביקורת מצד חלק מחברי מפלגתה על תמיכתה בחקיקה לא שמרנית בעניהם. אחרי הדחתה של צ'ייני, היא הבטיחה לעמיתיה להציג "מסר ממושמע ומאוחד" נגד הדמוקרטים ולהתמקד במדיניות שמרנית ספציפית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully