וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: שום דבר לא מצדיק לינץ', נחזיר את המשילות לערים

עודכן לאחרונה: 13.5.2021 / 5:30

מכל רחבי הקשת הפוליטית הביעו זעזוע מאירועי האלימות בין יהודים וערבים. לפיד: "האלימות לא תנצח אותנו". בנט: "פגיעה בחפים מפשע זה מעשה לא יהודי ולא מוסרי". עודה: "לעצור את הטירוף". סמוטריץ': "מתבייש ומזועזע". עבאס: "גלו אחריות". אוחנה: "פשיטת רגל מוסרית"

בווידאו: צלם וואלה! הותיק ראובן קסטרו תיעד את הלינץ' בבת ים וניסה לעצור את הפורעים/מערכת וואלה!

פוליטיקאים מכל רחבי הקשת הפוליטית הביעו הערב (רביעי) זעזוע מול מראות האלימות ברחבי מדינת ישראל בין יהודים וערבים, ובפרט לנוכח הלינץ' שנעשה בבת ים.

שעות לאחר המעשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב. "מה שקורה בערי ישראל בימים האחרונים הוא בלתי נסבל", אמר נתניהו, שהדגיש: "שום דבר לא מצדיק לינץ' של ערבים ביהודים, ושום דבר לא מצדיק לינץ' של יהודים בערבים. אנחנו לא נקבל את זה. זה לא אנחנו האלימות הזאת. אנחנו נחזיר את השלטון ואת המשילות לערי ישראל בכל מקום. בכל הערים, בערים מעורבות, בערים יהודיות, בכל מקום. אני הנחיתי את המשטרה לאמץ סמכויות שעת חירום, לתגבר בכוחות מג"ב וגם כמובן לעשות עוצר כפי שדרוש".

"לאזרחי ישראל אני אומר - זה לא מעניין אותי אם הדם שלכם רותח. אתם לא יכולים לקחת את החוק לידיים. אתם לא יכולים לבוא ולקחת אזרח ערבי פשוט ולנסות לעשות בו לינץ' - בדיוק כפי שאנחנו לא יכולים לראות אזרחים ערבים עושים זאת לאזרחים יהודים - לא יהיה. הדבר הזה הוא דבר שאני בטוח שמשותף לרוב אזרחי ישראל", הוסיף.

הנשיא ראובן ריבלין קרא למנהיגים הדתיים, לאזרחים ולהורים לצעירים הפורעים לעשות כל מה שביכולתם לעצור את האלימות. "אני מתחנן, אנא הפסיקו את השיגעון הזה". ריבלין הוסיף כי "אסור חלילה שהמדינה תהפוך להיות שבטים בלבד".

לינץ בערבי בבת ים 12 במאי 2021. ראובן קסטרו
הלינץ' בבת ים, הערב/ראובן קסטרו

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, המחזיק במנדט להרכבת הממשלה, היה מהפוליטיקאים הראשונים שקראו להרגעת הרוחות. "האלימות לא תנצח אותנו. האלימות לא תנהל את חיינו. פורעי לוד ועכו אינם מייצגים את כל ערביי ישראל, פורעי בת ים ואנשי לה פמיליה, להב"ה וכהנא חי הם חבורת גזענים עלובה שאינה מייצגת את היהודים בישראל. רוב מכריע של אזרחי ישראל, יהודים וערבים, טובים מזה בהרבה. רובנו מאמינים בדו קיום ובחיים משותפים. תפקידה של ההנהגה בשני הצדדים להרגיע, לקרוא לשמירת חוק, להורדת הלהבות ולהחזרת הסדר ברחובות. האלימות לא תנצח אותנו. האלימות לא תנהל את חיינו.
לא ניתן שבישראל ישרפו בתי כנסת, יכו חפים מפשע ויהפכו את חיי האזרחים בערים המעורבות לגיהנום", מסר.

בהמשך הוסיף לפיד: "מה שאנו רואים עכשיו זה אובדן שליטה גמור. נתניהו הוביל אותנו לאנרכיה. פורעים יהודים וערבים הכריזו מלחמה על ישראל ואין מענה. אין ממשלה, אין משטרה, אין מנהיגות. זה הרגע שבו אזרחים טובים צריכים לקחת אחריות אחד על השני. שוחחתי היום עם ראשי מפלגות וראשי ערים וישובים על כך שכולנו צריכים להשמיע קול ברור נגד האלימות והטירוף. את הלינץ' הבא מוכרחים לעצור. יהודים וערבים צריכים לשלב ידיים נגד פורעי עכו וטבריה ותומכי כהנא המתפרעים ברחובות".

בנוסף אליו גם, יו"ר ימינה, נפתלי בנט, גינה את הלינץ'. "המראות האיומים הערב בבת ים מעוררי חלחלה. זוהי לא דרכנו. פגיעה בחפים מפשע זהו מעשה לא יהודי, לא מוסרי, לא אנושי. אני קורא לכולם - גם בשעות קשות אלו, אין לקחת את החוק לידיים. עצרו. עכשיו". שותפתו להנהגת המפלגה, ח"כ איילת שקד, הביעה זעזוע. "תמונות הלינץ' בבת ים מזעזעות. יהודים מבצעים לינץ' בארץ ישראל, זו פשיטת רגל מוסרית. זו לא דרכנו. צה"ל צריך להיכנס לערים המעורבות לפני שיהיה מאוחר מידי. אני קוראת לציבור הישראלי לנהוג באיפוק ובאחריות", מסרה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

נתניהו: "לא מעניין אם הדם שלכם רותח"

בווידאו: נתניהו בהתייחסות ראשונה - שום דבר אינו מצדיק לינץ', נחזיר את השלטון והמשילות לערי ישראל/צילום: לע"מ

שעות אחרי האירוע הגיב גם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ואמר כי "זו פשיטת רגל מוסרית. לאיש אין סמכות לקחת את החוק לידיים. אסור לקבל את ניסיונות הלינץ' והמתקפות של ערבים נגד יהודים וכוחות הביטחון, בדיוק כפי שאין ולא תהיה הצדקה לאלימות הנוראית וניסיונות הלינץ' בערבים מהשעות האחרונות. אני קורא לכולם: חזרו הביתה, הרגיעו את הרוחות, הימנעו מגילויי אלימות וגזענות".

ראשי מפלגות נוספים גינו את האירוע. יו"ר מפלגת ישראל ביתנו אביגדור ליברמן כתב כי "‏ניסיונות הלינץ' הקשים והמהומות הערב מצד יהודים וערבים הם תוצאת ההפקרות של רה"מ ושר הבט"פ שגם אחראים וגם אשמים במצב". הוא קרא לציבור "לא להלהיט את האנרכיה שמשרתת את הקיצוניים ופוגעת בחפים מפשע".

יו"ר מפלגת תקווה חדשה גדעון סער הזהיר ממלחמת אזרחים. "התמונות המזעזעות מבת ים, מעכו ומלוד לא מותירות ספק: אנחנו בסכנת גלישה למלחמה בין אזרחים. אזרחי ישראל, מחויבותנו לעתיד ילדינו בארץ הזאת מחייבת את כולנו לפעול להרגעת הרוחות", מסר.

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הגיבה לאירועים ואמרה: "אנחנו במשבר מנהיגותי חמור, יש לנו הנהגה שמלבה את האש הזאת כבר הרבה מאוד זמן ואנחנו חייבות וחייבים להחליף אותה, אבל בינתיים אנחנו חייבות לקחת אחריות על עצמנו".

עודה: "לעצור את הטירוף"

אחד השרים הבודדים שהגיבו לתקרית האלימה הוא גבי אשכנזי. "האלימות בין יהודים לערבים בערים המעורבות מקרבת אותנו לאנרכיה ולאובדן שליטה. זהו איום על קיומנו כחברה ערכית ומוסרית. חידלו מהאלימות ולקיחת החוק לידיים. אל תהרסו את הבית שלנו מבפנים!", אמר שר החוץ, "זוהי חובתנו לנהוג באיפוק וסובלנות ולזכור - האויב האמיתי הוא חמאס".

יו"ר מפלגת כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, הגיב אף הוא בקצרה ואמר כי "מה שקורה ברחובות המדינה זו המערכה האמיתית שלנו, וזה מה שצריך להדאיג את כולם".

שר נוסף שהגיב בזעזוע לאירועים הוא יולי אדלשטיין, שאמר כי "כמי שאמון על מערכת הבריאות, בה עובדים זה לצד זה יהודים וערבים כדי להציל חיים, אני מזועזע עד עמקי נשמתי מהאירועים הקשים בעכו, בלוד, בבת ים ובכל רחבי הארץ". עם זאת, הוא האשים את המפלגות הערביות בליבוי האש. לדבריו, "טילי חמאס לא מבדילים בין יהודים לערבים. את המאבק בקורונה עשינו יחד, אסור לנו לאפשר פגיעה בחיים המשותפים. לצערי במקום להרגיע את הרוחות, חברי הכנסת של המפלגות הערביות ליבו את האש והתסיסו לתוקפנות של ערבים כלפי יהודים. גם אלימות הפוכה של יהודים כלפי ערבים ראויה לכל גינוי. המשטרה חייבת לנהוג ביד ברזל כלפי כל פורע חוק וכלפי כל אלימות".

האלימות בבת ים, הערב

נזקי המהומות בחיפה (צילום: יואב איתיאל)/יואב איתיאל

מנגד, יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה האשים את השר לביטחון פנים בהתרת דמם של ערביי ישראל. עודה קרא "לעצור את הטירוף", כלשונו. "כששר הבט"פ מגבה יהודים שלוקחים את החוק לידיים ומתיר את דמם של האזרחים הערבים, אלה התוצאות: פעילי ימין קיצוני פוגעים בבני אדם וברכוש ברחבי הארץ, והמשטרה נעדרת לחלוטין מהשטח. מה שמותר בשטחים הכבושים, מותר עכשיו גם בלוד, בבת ים, בחיפה, ביפו ובערים נוספות", מסר.

יו"ר רע"ם מנסור עבאס קרא למנהיגים "לשים את המחלוקות בצד ולגלות אחריות לחיי אנשים. אירועי הלינץ' וההתפרעויות שקורים כרגע ברחבי הארץ מצערים וצריכים להדאיג את כולנו כערבים ויהודים. הו רגע שבו האנושיות שבתוך כל אחד ואחת מאיתנו צריכה להתגלות ולהתעלות מעבר לכל שוני, סכסוך או מחלוקת כלשהי. זה הרגע לעצור".

גם ח"כ סעיד אלחרומי מהמפלגה הזהיר ממלחמת אזרחים. "הלינץ' שבוצע הערב באזרח ערבי בבת ים על ידי המון יהודי מתלהם הוא איום ונורא, מקרה מזעזע ותחילתה של מלחמת אזרחים. על המשטרה וכוחות הביטחון לפעול מיד לריסון פורעי החוק. אני קורה לאזרחים ערבים ויהודים לחדול מיד מכל מעשה מנוגד לחוק".

ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ), תושב כפר קאסם, קרא למנהיגי הימין לא לשתוק מול המראות. "‏אנחנו על סף מלחמת אזרחים. טילי החמאס הם הבעיה הקטנה של מדינה שבה פורעים יהודים וערבים יוצאים לרחובות הערים ומבצעים לינץ' באזרחים", אמר פריג', "מצפה ממנהיגי הימין היהודי - מסמוטריץ', נתניהו, משרי הליכוד, לא להיות עיוורים לאלימות היהודית. לא לשתוק, אלא לפעול. כי בימים אלה, שתיקה היא פשע".

סמוטריץ': "מזועזע ומתבייש"

יו"ר "הציונות הדתית", ח"כ בצלאל סמוטריץ', גינה בתקיפות בציוץ בטוויטר את הלינץ', וכתב כי הוא ‏"מזועזע ומתבייש עד עמקי נשמתי. אנחנו בימים קשים, מותקפים, עומדים מתוסכלים מול אזלת יד משטרתית ועיוותי דין משפטיים. אבל לכל הרוחות, איך יהודים מסוגלים להיות אכזריים כאלה? נורא ואיום". לעומת זאת, חבר מפלגתו ח"כ איתמר בן גביר, אמר אמנם כי "ברור שאני מתנגד למראות קשים שכאלה", אך הדגיש: "לא אתן להפוך את היוצרות. יהודים מותקפים בתי כנסת נשרפים והמשטרה מתרסקת. גם האירוע בבת ים לא ישכיח מי התוקף ומי המתגונן".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין (ליכוד), אמר כי "אי אפשר לקבל את המראות שאנו רואים במקומות רבים ברחבי הארץ", וקרא להעניש את האחראים. "בד בבד, אני קורא לרשויות אכיפת החוק ולמערכת המשפט שלא להיכשל ביד קלה כלפי פורעים וביד קשה כלפי מי שבלית ברירה פעלו מתוך הגנה עצמית. את הפורעים יש לעצור ומיד. את מי שפעל מתוך הגנה עצמית ראוי להשיב לביתו ולחיק משפחתו".

ח"כ ניר ברקת (ליכוד) אמר כי "אין הבדל בין פורעים לפורעים. כל מי שנוקט באלימות נגד חפים מפשע צריך להיעצר ולתת את הדין במלוא החומרה על מעשיו. אסור לאפשר לשוליים לפרום את המרקם הישראלי ולהביא אותנו לאנרכיה".

יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) בטוויטר, קרא לציבור היהודי שלא לקחת את החוק לידיים, אך טען כי "חלק מערביי ישראל ממשיכים להשתולל בפראות", כלשונו. "הגנה עצמית - כן. תקיפה ואלימות כנגד אזרחים - בשום אופן לא".

לינץ בערבי בבת ים 12 במאי 2021. ראובן קסטרו
הלינץ' בבת ים, הערב/ראובן קסטרו

בשמאל, טען ח"כ יאיר גולן (מרצ) כי משטרת ישראל לא מסוגלת להתמודד עם המשימה. "אובדן שליטה בערים המעורבות. המשימה גדולה על משטרת ישראל. זה הזמן לנקוט בצעדים דרסטיים. יש להכניס את צה"ל לפעולה, וליצור חציצה פיזית וקבועה במוקדי המתיחות. האיום הגדול ביותר על קיום ישראל נשקף מתוכנו", מסר.

ח"כ רם שפע (העבודה), טען כי האירועים הללו בושלו כתוצאה מהסתה ארוכת שנים. "זה אחד הימים העצובים שידענו", אמר. "אבל בואו נודה באמת, זה לא מקרי. כל חברי הכנסת שהסיתו בעשור האחרון, ובראשם נתניהו, שפילגו בין ערבים ליהודים וליבו שנאה ופירוד, בישלו את הדייסה המזעזעת שכולנו אוכלים היום. ‏הכל תוסס פה כבר שנים והנה זה מתפרץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully