וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח של ממשל ביידן מתכנן להגיע לישראל לשיחות לעצירת ההסלמה

עודכן לאחרונה: 12.5.2021 / 13:12

בכירים ישראלים ודיפלומטים מערביים אמרו כי סגן עוזר שר החוץ לעניינים ישראליים-פלסטיניים צפוי לנחות מחר, בפעולה האקטיבית ביותר של וושינגטון מתחילת המבצע. גורם בכיר אמר כי ישראל לא דוחפת להפסקת אש בטרם תפגע קשה בחמאס. האמריקנים יחליטו היום אם הביקור יתקיים

בווידאו: תיעוד רחפן של הנזקים בעזה/צילום: רויטרס

ממשל ביידן מתכנן לשגר לאזור שליח של משרד החוץ כדי להצטרף למאמצים לבלימת ההסלמה ברצועת עזה - כך אמרו חמישה בכירים ישראלים ודיפלומטים מערביים לוואלה!. סגן עוזר שר החוץ של ארצות הברית לעניינים ישראליים-פלסטיניים, האדי עמר, צפוי להמריא לתל אביב מאוחר יותר היום. בכירים ישראלים אמרו כי הם עדיין ממתינים לאישור סופי לגבי הגעתו של עמר, אך הדגישו כי רוב הסיכויים שהוא ינחת מחר בישראל. משרד החוץ של ארצות הברית סירב להתייחס לדברים.

אם עמר אכן יגיע לאזור, זו תהיה הפעולה האקטיבית ביותר מצד ממשל ביידן מאז תחילת המשבר בירושלים ובעזה לפני כמה שבועות. זה גם יהיה ביקורו הראשון של עמר באזור והוא צפוי להיפגש עם בכירים ישראלים ופלסטינים וכן עם גורמים בינלאומיים שעוסקים במאמצי הרגיעה.

בכירים אמריקנים וישראלים אמרו כי ממשל ביידן פועל בימים האחרונים מול מצרים בנסיון לבלום את ההסלמה. היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, שוחח אתמול בטלפון עם מקבילו המצרי עבאס כאמל. הבית הלבן מסר כי סאליבן דן עם בכירים מצרים "בצעדים להשבת הרגיעה בימים הקרובים". בכירים במשרד החוץ האמריקני קיימו שיחות דומות עם המצרים.

סאליבן שוחח אתמול גם עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת לגבי המצב בעזה. סאליבן גינה את ירי הרקטות מעזה והעביר מסר מהנשיא ביידן לפיו לישראל יש זכות להגן על עצמה תוך כדי שמירה על חיי אזרחים.

בניין שנהרס בתקיפת חיל האוויר בעזה, 12 במאי 2021. רויטרס
בניין שנפגע בתקיפת צה"ל ברצועת עזה/רויטרס

שר החוץ האמריקני טוני בלינקן שוחח ביום שלישי עם עמיתו הישראלי גבי אשכנזי לגבי המצב בעזה ובירושלים. בכירים ישראלים אמרו כי בלינקן לא הפעיל לחץ בנוגע לעצירת המבצע בעזה ואמר כי לישראל יש זכות להגן על עצמה. עם זאת הוא הבהיר כי ארה"ב רוצה למנוע הידרדרות שתביא למצב של מלחמה כוללת ברצועה וביקש שישראל תעשה מאמץ להימנע מפגיעה בחפים מפשע.

ממשל ביידן הציב את הנושא הישראלי-פלסטיני בעדיפות נמוכה יחסית במדיניות החוץ שלו ורצה לעסוק בו מעט ככל האפשר. עם זאת, כשהמשבר בירושלים ועזה החל, מצא עצמו הממשל האמריקני עם פערים ביכולת לטפל בו. בניגוד לקודמיו, ביידן לא מינה שליח מיוחד לסוגיה הישראלית-פלסטינית. הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים עדיין סגורה ולארצות הברית אין דיפלומט בכיר בשטח שיכול לדבר עם ההנהגה הפלסטינית על בסיס יומיומי.

בנוסף לכך, ארבעה חודשים לאחר כניסתו לבית הלבן ביידן עדיין לא מינה שגריר לישראל. באותו זמן, במהלך כהונת הנשיא הקודם דונלד טראמפ, דיוויד פרידמן כבר נכנס לתפקידו כשגריר בישראל. ללא שגריר, אין לביידן דיפלומט בכיר בשטח שיכול לדבר על בסיס קבוע עם ההנהגה הישראלית ולהעביר אליה מסרים מהנשיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מוסר הצהרה על חיסוני הקורונה בבית הלבן, 4 במאי 2021. רויטרס
ביידן/רויטרס

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אתמול בתדרוך לכתבים כי צוותו של הנשיא מעביר את המסר לכל הגורמים כי ארצות הברית מעוניינת בבלימת ההסלמה. שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד קרא אתמול להפסקת אש מידית והזהיר מפני מלחמה כוללת.

בשלב זה ישראל אינה דוחפת להפסקת אש. אנשי המודיעין המצרי ושלח האו"ם שמדברים עם שני הצדדים העלו את האפשרות של קידום הפסקת אש, אך בכירים ישראלים אמרו כי ישראל נתנה תשובה שלילית. הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס הערב לדון בלחימה בעזה. בכיר ישראלי אמר כי ישראל מעוניינת לפגוע בצורה קשה יותר בחמאס ולהחזיר את ההרתעה לפני שתכנס לשיחות על הפסקת אש.

במקביל, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס אחר הצהריים לישיבה סגורה כדי לקבל עידכון על המצב בעזה. בשלב זה, ארצות הברית עדיין חוסמת פרסום הודעה מטעם מועצת הביטחון על ההסלמה בירושלים וברצועה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully