וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב למרוקו: לא נבטל את החלטת טראמפ להכיר בריבונותכם בסהרה המערבית

1.5.2021 / 9:46

שר החוץ האמריקני בלינקן עדכן אתמול את מקבילו המרוקני כי ממשל ביידן לא יהפוך את החלטתו של הנשיא לשעבר בנושא ההכרה בריבונות מרוקו על חבל הארץ השנוי במחלוקת. בישראל נושמים לרווחה לאחר שהיה קיים חשש כי ביטול ההחלטה יפגע בנרמול היחסים עם הממלכה

מפת מרוקו הכוללת את סהרה המערבית מוצגת על ידי שגרירות ארה"ב, 12 בדצמבר 2020. AFP, GettyImages
מפת מרוקו הכוללת את סהרה המערבית, דצמבר 2020/GettyImages, AFP

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן עדכן את שר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה בשיחת טלפון שקיימו אמש (שישי) כי ממשל ביידן לא יבטל את החלטתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ להכיר בריבונות מרוקו בסהרה המערבית - כך לפי שני מקורות שמעורים בתכני השיחה.

ההכרה של טראמפ בסהרה המערבית כחלק ממרוקו הייתה שינוי מדיניות ארוכת שנים של ארצות הברית לגבי השטח אותו כבשה מרוקו לפני כ-40 שנה. הצעד של טראמפ היה חלק מעסקה רחבה יותר במסגרתה מרוקו חידשה את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל.

החלטתו של טראמפ בדצמבר 2020, הייתה הישג מדיני היסטורי עבור מרוקו. הממלכה הייתה מודאגת מכך שממשל ביידן יהפוך את החלטתו של טראמפ לאחר כניסתו לתפקיד הנשיא. ישראל מצידה הייתה מודאגת שביטול החלטת טראמפ על ידי ביידן תפגע בתהליך הנורמליזציה עם מרוקו.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן בחדר הסגלגל 30 במרץ 2021. רויטרס
לא צפוי לשנות את ההחלטה. ביידן/רויטרס

ארצות הברית היא המדינה המערבית היחידה שמכירה בריבונות מרוקו בסהרה המערבית. מרוקו סיפחה את הסהרה המערבית ב-1975 לאחר נסיגת הכוחות הספרדים מחבל הארץ הזה.

בשלושת החודשים מאז נכנס נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לתפקידו, לא היו כמעט מגעים בין ממשלו לבין מרוקו. לפני כעשרה ימים התקיימה שיחת טלפון בין שר החוץ של מרוקו בוריטה, לבין יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון ברט מקגרק. גורמים שמעורים בתכני השיחה ציינו כי מקגרק יצר את הרושם לפיו ביידן לא ישנה את המדיניות של טראמפ בנוגע לסהרה המערבית.

ההודעה של משרד החוץ האמריקני לגבי השיחה בין בלינקן לבוריטה לא הזכירה את הסהרה המערבית כלל, אבל שני מקורות שמעורים בתכני השיחה אמרו שהנושא עלה במהלכה, וכי בלינקן אמר שממשל ביידן לא צפוי לשנות את ההחלטה של טראמפ.

עוד בוואלה!

מרוקו הסכימה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל

לכתבה המלאה

לפי הודעת משרד החוץ האמריקני בלינקן אמר לבוריטה כי הוא מברך על הצעדים שמרוקו עשתה לשיפור היחסים עם ישראל וציין כי יחסי מרוקו-ישראל יניבו רווחים לשתי המדינות.

בשבועות האחרונים קיימו בכירים בבית הלבן ובמשרד החוץ האמריקני דיונים בנושא הסהרה המערבית. ההחלטה בדיונים הללו הייתה לא לבטל את החלטת טראמפ לגבי הסהרה המערבית בשלב הזה, ובמקום זאת, לעבוד על מינוי שליח חדש של האו"ם לענייני הסהרה המערבית כדי לנסות ולחדש את השיחות על תכנית האוטונומיה לאוכלוסיה המקומית.

במשרד החוץ בוושינגטון לא הכחישו את הידיעה והפנו להודעה שפורסמה על השיחה בין בלינקן לבוריטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully