וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן הכריז על דחיית הבחירות: לא נקיים אותן בלי ירושלים

יו"ר הרשות הכריז כי הבחירות בחודש הבא, הראשונות זה 15 שנה, לא יתקיימו והאשים את ישראל, במהלך שנתפס כתירוץ להימנע ממפלה כואבת. בחמאס תקפו: "בפתח יישאו בהשלכות". במערכת הביטחון הגבירו את הדריכות, בארה"ב נמנעו: "החלטה של ההנהגה הפלסטינית". באירופה מאוכזבים

אבו מאזן במסר לישראל: לא נקיים בחירות ללא ירושלים/מערכת וואלה!

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הודיע הלילה (שישי) על דחיית הבחירות לפרלמנט בחודש הבא, אחרי שהכין את הקרקע למהלך כשהאשים את ישראל במניעת קיומן במזרח ירושלים. עם זאת, רבים רואים בכך תירוץ של המנהיג הפלסטיני בן ה-85 להימנע מתבוסה לאור התמיכה הרבה בחמאס והפיצול בפתח שבהנההגתו.

"מול המצב הקשה הזה, החלטנו לדחות את תאריך הבחירות עד שתובטח השתתפות ירושלים ואנשיה", אמר אבו מאזן לאחר כינוס הפלגים ברמאללה, אך ללא השתתפות חמאס. "קוראים לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ על ישראל להפסיק את צעדיה התוקפניים". יו"ר הרשות הכריז בינואר על קיומן של בחירות ראשונות בשטחי הגדה, עזה ומזרח ירושלים לראשונה מאז 2006, במה שנתפס כניסיון לקבל לגיטימציה חדשה לאור העדר הליך דמוקרטי ב-15 השנים האחרונות.

בנוסף לבחירות למועצה המחוקקת, היו אמורות להתקיים גם בחירות לנשיאות ביולי, אך ספק רב אם הן יצאו לפועל. ישראל, שבאופן רשמי לא הגיבה על סוגיית הבחירות, הגבירה את הדריכות הביטחונית לקראת ההכרזה הצפויה של אבו מאזן. זאת אחרי שחמאס איים כי הוא יראה בה אחראי לדחיית הבחירות ועשרות שיגורי רקטות בימים האחרונים לעבר עוטף עזה.

דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, אמר כי "אנחנו דוחים את ההחלטה הזאת שמפרה את ההסכה הלאומית, ותנועת פתח נושאת באחריות על העמדה הזאת".

נאומו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מוקרן בבית קפה בעיר רמאללה, 29 באפריל 2021. רויטרס
נאומו של אבו מאזן מוקרן בבית קפה ברמאללה, הערב/רויטרס

בפתח הפגישה המכרעת ברמאללה שבסיומה הוחלט על דחיית הבחירות, אמר אבו מאזן כי ישראל העבירה היום מסר לרשות הפלסטינית לפיו אין לה תשובה לגבי הבחירות בירושלים כיוון שעוד לא הוקמה ממשלה בישראל. "משמעות התשובה הישראלית היא שהם לא מאפשרים לנו לקיים בחירות בירושלים", תקף.

הוא הוסיף כי "עמנו הצליח להסיר את המחסומים" בעיר, בהתייחסו לעימותים האלימים בעת האחרונה בין פלסטנים לבין כוחות הביטחון ופעילי ימין קיצוני. "אנחנו רוצים בחירות בירושלים כמו ברמאללה, הבחירות הן הדגשת זכותנו בירושלים, אמירה שאנחנו כאן".

"הם אמרו לנו - מצטערים שכנינו היקרים שלא נוכל לתת לכם תשובה לגבי ירושלים. הסיבה - אין לנו ממשלה שתחליט על זה", אמר אבו מאזן. "שאלנו אותם איך אין ממשלה שתחליט? הם ענו - יש לנו בחירות משלנו. אני אומר לכם - כל יום מקבלים החלטות ממשלתיות לבנות התנחלויות - איזו ממשלה מחליטה על זה? ענינו לישראלים: כלאם פאדי - אל תצחקו עלינו. איפה נתניהו? לאן הוא הלך? שיזכה לחיים ארוכים. חושבים שאנחנו אהבלים?".

בכמה מוקדים בגדה ובעזה הפגינו בדרישה לקיום בחירות כמתוכנן, שעבור רבים מהם היו אמורות להיות גם הראשונות בחייהם. "בתור אזרח פלסטיני צעיר, אני קורא לקיום בחירות, אני רוצה את הזכות שלי לבחור כך שאני אראה פנים חדשות, פנים צעירות, ועמדות פוליטיות חדשות", אמר וואיל דיס, תושב חברון.

הפגנה ברמאללה נגד החלטת אבו מאזן לדחות את הבחירות, 29 באפריל2021. רויטרס
"עמנו הצליח להסיר את המחסומים". חוגגים בשער שכם, השבוע/רויטרס

אבו מאזן ירש את יאסר ערפאת בהנהגת הרשות הפלסטינית ב-2005, ומאז הוא מושל באמצעות צווים. הוא עמד בפני אתגר מתוך פתח, אחרי שמנהיג התנזים מרוואן ברגותי, הכלוא בישראל, ונאסר אל-קידוואה, אחיינו של ערפאת, הריצו רשימת מועמדים אחרת, בנוסף לאלו שקודמו על ידי מוחמד דחלאן בעזה.

תזמון ההכרזה על קיום הבחירות נתפס כמסר שכיוון אבו מאזן לעבר ארצות הברית, עם כניסתו לבית הלבן של ג'ו ביידן במקומו של דונלד טראמפ. תחת הממשל הקודם, היחסים בין וושינגטון לרמאללה נותקו, במחאה של הפלסטינים על מחוות רבות שנעשו לישראל, כמו העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ו"עסקת המאה".

עם זאת, הנשיא הדמוקרטי לא מראה עניין רב בסוגיה הפלסטינית נכון לעתה ואפילו טרם שוחח עם אבו. וושינגטון חששה שהבחירות יוכלו לחזק את חמאס בתקופה שבה היא מנסה לפייס את ירושלים לאור שיחות הגרעין עם איראן. בבחירות הקודמות לפרלמנט הפלסטיני נתפסו ישראל וארצות הברית לא מוכנות כשחמאס רשם ניצחון מפתיע ושנה לאחר מכן השתלט על עזה בהפיכה נגד מנגנוני הביטחון של פתח.

דובר מחלקת המדינה, נד פריסי, אמר בתגובה לדחחית הבחירות כי "קיום הבחירות הדמוקרטיות הוא עניין של העם הפלסטיני ועל ההנהגה הפלסטינית להכריע בנושא".

מנגד, שר החוץ של האיחוד האירופי, ז'וזפ בורל, הביע "אכזבה עמוקה" מדחיית הבחירות וקרא לקבוע מועד חדש לקיומן "ללא דיחוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully