וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חודשים של קיפאון: ישראל ולבנון יחדשו את המו"מ על הגבול הימי

29.4.2021 / 20:48

ביום שלישי הצדדים ייפגשו בבסיס האו"ם בנאקורה עם המתווך האמריקני לשיחות על סימון הגבול בניסיון לפתור את המחלוקת על מאגרי הגז בים התיכון. בכיר ישראלי ציין כי האמריקנים שכנעו את הלבנונים שלא להפקיד באו"ם קו גבול חדש שמגדיל את תביעותיהם מישראל

בווידאו: המשלחת הישראלית עוברת את גבול לבנון/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ישראל ולבנון יחדשו ביום שלישי את המו"מ על סימון הגבול הימי ביניהן אחרי שאלה היו הופסקו לפני כארבעה חודשים על רקע המחלוקות בין הצדדים וחילופי הממשל בארצות הברית. גורם ישראלי בכיר ציין כי השיחות יתקיימו בבסיס האו"ם בנאקורה, שבגבול בין ישראל ללבנון, והמתווך האמריקני ג'ון דרושר ישתתף בהן גם כן.

בשבועות האחרונים פורסם בתקשורת הלבנונית כי ממשלת לבנון בלחץ חיזבאללה מעוניינת לעדכן את האו"ם על כך שהיא מרחיבה באופן משמעותי את תביעותיה לגבי הגבול הימי עם ישראל, ולהפקיד בידי האו"ם קו גבול דרומי יותר בתוך השטח הישראלי. בתגובה איימה ישראל כי אם הדבר יקרה היא תרחיב גם כן את תביעותיה לגבי הגבול הימי ותפקיד באו"ם קו גבול צפוני יותר בתוך השטח הלבנוני.

מסוק טס מעל בסיס האו"ם בנאקורה, לבנון, 14 באוקטובר. רויטרס
המתווך האמריקני ישתתף בשיחות. בסיס האו"ם בנאקורה/רויטרס

לפני שבועיים ביקר תת-שר החוץ האמריקני דיוויד הייל בביירות והעלה את נושא חידוש המו"מ עם ישראל בשיחותיו עם הנשיא מישל עון ובכירים נוספים. לפני יציאתו לביירות שוחחו הייל והמתווך האמריקני בשיחות דרושר עם שר האנרגיה יובל שטייניץ, שמוביל את המו"מ מטעם ממשלת ישראל.

גורם ישראלי בכיר ציין כי האמריקנים המשיכו במגעים עם לבנון ועם ישראל גם אחרי ביקורו של הייל בביירות. האמריקנים שכנעו את הלבנונים שלא להפקיד באו"ם קו גבול חדש וביקשו מישראל לחזור בה מהאיום שלה. "הלבנונים ירדו מהעץ ונוצרו תנאים סבירים לחזרה למו"מ הגיוני", אמר הגורם הבכיר. "אנחנו רוצים להשיג פשרה ולשם את הנושא הזה מאחורינו".

המו"מ על הגבול הימי בין ישראל ללבנון התחיל באמצע אוקטובר 2020. זו הייתה הפעם הראשונה זה 30 שנה שנציגים רשמיים של ישראל ולבנון ניהלו מו"מ מדיני. המחלוקות שעומדות במרכז השיחות נוגעות לסוגית המים הכלכליים, השטח בו למדינה יש זכויות שימוש במשאבי הטבע, ובמקרה הזה - מאגרי גז בשווי מיליארדי דולרים. אחרי ארבעה סבבים של מו"מ השיחות נתקעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully