וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן דוחה את הנסיגה מאפגניסטן ל-11 בספטמבר, טליבאן יחרים פסגת שלום

נשיא ארה"ב יכריז היום על דחיה של חצי שנה במועד העזיבה, לתאריך סמלי - יום השנה ה-20 לפיגועים שהובילו למלחמה. בטליבאן זועמים על הפרת ההסכם שנחתם עם טראמפ, אך בוושינגטון מזהירים אותם מפגיעה בכוחות הזרים. הרפובליקנים תוקפים, במודיעין מזהירים מהשתלטות טליבאן

בווידאו: שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, בביקור פתע באפגניסטן/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יכריז היום (רביעי) על דחיית השלמת הנסיגה מאפגניסטן ל-11 בספטמבר, יותר מחצי שנה אחרי המועד שנקבע בהסכם שנחתם עם טליבאן בשנה שעברה. גורמים בממשל אמרו לכלי תקשורת בארצות הברית כי ביידן הכריע שהוצאת שארית הכוחות האמריקניים מהמדינה ב-1 במאי עלולה לסכן אותם. זאת מאחר שטליבאן לא עמד במחויבויותיו בהסכם שחתם עם הממשל של הנשיא הקודם דונלד טראמפ בפברואר אשתקד.

גורמים אמריקניים אמרו כי אחרי בחינת האפשרויות העומדות בפני ארצות הברית, התקבלה החלטה שהגיעה העת לסיים את המלחמה באפגניסטן אחר 20 שנה, ולהתמקד באיומים יותר חמורים. גורם בכיר בממשל אמר כי טליבאן הוזהר שאם כוחותיו יתקפו חיילים אמריקנים במהלך תקופת הנסיגה, "הם ייענו בתגובה עוצמתית". כ-2,500 חיילים אמריקנים עדיין פרוסים במדינה, כחלק מכוח משימה של נאט"ו הכולל 9,600 חיילים.

שלושה נשיאים לפני ביידן חיפשו מוצא מאפגניסטן, אך תקוותיהם התנפצו בשל החשש ליכולת של כוחות הביטחון האפגניים להילחם בטליבאן לבדם ופגיעה בזכויות אדם. אך בשינוי משמעותי מבעבר, הנסיגה, שתחל לפני 1 במאי, לא תהיה מותנה במצב בשטח. "הנשיא הגיע למסקנה שהגישה המבוססת על התנאים בשטח, שהייתה נהוגה בשני העשורים האחרונים, היא מתכון להישארות באפגניסטן לנצח", אמר גורם בכיר בממשל. "אין פתרון צבאי לבעיות שמהן סובלת אפגניסטן, ואנחנו נתמקד בתמיכה בתהליך השלום המתמשך".

שרי החוץ וההגנה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן ולויד אוסטין, צפויים לתדרך היום את חברות נאט"ו על ההחלטה במהלך ביקורם בבריסל.

כוחות אמריקניים מסיירים בסיס צבאי באפגניסטן. רויטרס
כוחות אמריקניים מסיירים בבסיס צבאי באפגניסטן, 2019/רויטרס

תאריך השלמת הנסיגה הוא סמלי - יום השנה ה-20 לפיגועי 11 בספטמבר שבוצעו על ידי אל-קאעדה. חודש לאחר מכן פלשה ארצות הברית לאפגניסטן והפילה את משטר ההלכה הקיצוני של טליבאן, שהעניק חסות לאל-קאעדה ומנהיגו אוסמה בן לאדן. אך ארצות הברית נתקעה בבוץ האפגני, שהפך למלחמה הארוכה ביותר בהיסטוריה שלה.

בתגובה לדחיית הנסיגה, טליבאן הודיע כי לא ישתתף בפסגת שלום על עתיד אפגניסטן שתוכננה להיערך בטורקיה בסוף החודש. הארגון הקיצוני התנה את עזיבת כל הכוחות הזרים בשובו לשולחן המשא ומתן עם נציגי ממשלת אפגניסטן.

"עד שכל הכוחות הזרים לא יסוגו לחלוטין מהמולדת שלנו, לא נשתתף בשום פסגה שתקבע החלטות לגבי אפגניסטן", אמר מוחמד נעים, דובר הלשכה המדינית של טליבאן בקטאר.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 13 באפריל 2021. AP
סופג ביקורת מחברי הקונגרס. ביידן בבית הלבן, אתמול/AP

יותר מ-2,000 חיילים אמריקנים נהרגו במלחמה באפגניסטן, וארצות הברית השקיעה טרילוני דולרים בשיקום המדינה ובחיזוק כוחות הביטחון שלה. עם זאת, בחלוף שני עשורים, טליבאן שולט על חלקים נרחבים במדינה והחשש הוא שאחרי נסיגת הכוחות הזרים, הוא יפיל את השלטון ויחזיר אחורה את ההישגים בתחום זכויות הנשים.

במסגרת ההסכם שחתם הארגון הקיצוני עם הממשל האמריקני בפברואר אשתקד, כל הכוחות הזרים היו אמורים לעזוב את אפגניסטן בתוך 14 חודשים, בתנאי שטליבאן ינתק את קשריו עם אל-קאעדה וינהל שיחות שלום עם הממשל בקאבול. טליבאן, בתמורה, דרש את שחרורם של אלפים מלוחמיו שהוחזקו בבתי הכלא.

השיחות בין נציגי טליבאן לממשלת אפגניסטן החלו בספטמבר האחרון בדוחא, אך לא נרשמה מאז פריצת דרך. אף שהמתקפות של הארגון נגד הכוחות הזרים נפסקו, הוא הגביר את הפעילות שלו נגד כוחות הביטחון האפגניים.

במקביל לחשיפת ההחלטה של ביידן, פורסם היום דוח של המודיעין האמריקני שסיפק תחזית עגומה לאפגניסטן. הוא חזה סיכוי "נמוך" להסכם שלום השנה, והזהיר כי הממשלה בקאבול תתקשה להחזיק מעמד ללא תמכית הקואליציה האמריקנית.

"קאבול ממשיכה להתמודד עם הפסדים בשדה הקרב, וטליבאן משוכנע שהוא יכול להשיג ניצחון צבאי", נכתב בדוח המודיעיני שנשלח לקונגרס.

למרות ההערכה הקודרת, באפגניסטן כבר נערכים לנסיגה. "נצטרך לשרוד את זה ולא צריך לראות בכך ניצחון או השתלטות של טליבאן", אמר גורם בכיר בממשלת אפגניסטן, שדיבר בעילום שם.

הרפובליקנים: "ביידן נוטש את אפגניסטן"

חברי קונגרס רפובליקנים תקפו את ההחלטה של הנשיא הדמוקרטי. מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל, האשים את ביידן ב"בריחה ונטישה של הקרב באפגניסטן", אף שמועד הנסיגה המקורי, שאליו הסכים טראמפ, היה 1 במאי. הוא תיאר זאת בתור "טעות חמורה" והוסיף כי פעולות למלחמה בטרור דורשות נוכחות ושותפים על הקרקע. ממשל ביידן קבע כי אל-קאעדה כבר לא מהווה איום על ארצות הברית.

בצד השני של המפה הפוליטית, יו"ר ועדת יחסי החוץ בסנאט, בוב מנדז הדמוקרטי, אמר כי ארצות הברית תוכל לקצץ בסיוע לאפגניסטן אם תהיה התדרדרות במצב זכויות האדם והנשים במדינה.

הסנאטור הדמוקרטי ג'ק ריד, העומד בראש ועדת השירותים המזוינים של הסנאט, אמר כי זאת החלטה קשה מאוד עבור ביידן. "אין תשובה פשוטה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully