וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח בירדן: הגורם שהציע חילוץ במטוס לאשת הנסיך - איש מוסד לשעבר

עודכן לאחרונה: 4.4.2021 / 21:20

מקור ירדני בכיר מסר לאתר החדשות "עמון" כי עובד לשעבר בסוכנות הביון הישראלית הוא שיצר קשר עם בסמה בני אחמד, והציע לארגן לה ולמשפחה פינוי מוטס מהממלכה. ישראלי המתגורר באירופה הודה: הצעתי סיוע לנסיך חמזה, לא שירתתי במוסד מעולם

בווידאו: סגן ראש ממשלת ירדן מתייחס לפרשת הנסיך חמזה/צילום: רויטרס

איש מוסד לשעבר יצר קשר עם אשתו של נסיך ירדן חמזה בן חוסיין והציע לארגן מטוס שיפנה אותה ואת משפחתה מהממלכה - כך דווח הערב (ראשון) באתר החדשות "עמון" מפי מקור ירדני בכיר. זאת, בהמשך לאמירתו של שר החוץ הירדני איימן ספדי כי סוכנות ביון זרה יצרה קשר עם בסמה בני אחמד כדי להבטיח לה כי מטוס שיסייע לה ולנסיך לעזוב את המדינה.

על פי הדיווח, שמו של איש המוסד לשעבר הוא רועי שפושניק. זמן מה לאחר פרסום הדיווח, הידיעה הוסרה מאתר "עמון".

שפושניק, ישראלי לשעבר המתגורר באירופה, הודה כי הציע סיוע לנסיך חמזה, אך הכחיש כי עבד עבור המוסד. "רועי שפושניק הוא חבר אישי קרוב של הנסיך חמזה", נמסר מטעמו. "במהלך סוף השבוע, סיפר הנסיך חמזה לרועי על המתרחש בממלכה ומר שפושניק הציע לנסיך לשלוח את רעייתו וילדיו להתארח בביתו".

"למר שפושניק אין ידיעה כלשהי הקשורה לאירועים המוזכרים בירדן, לגורמים הקשורים בהם או כל ידיעה אישית אחרת. ההצעה, שהוגשה לנסיך חמזה, נעשתה על בסיס קשרי ידידות וחברות איתנים בין המשפחות ומתוך רצון להקל על הנסיכה וילדיהם בשעה קשה זו", נמסר.

נסיך ירדן חמזה בן חוסיין ואשתו בסמה. מתוך אינסטגרם, אתר רשמי
לפי הדיווח, איש מוסד לשעבר הציע לה חילוץ. בסמה בני אחמד והנסיך חמזה/אתר רשמי, מתוך אינסטגרם

ממשלת ירדן האשימה כי מקורבי יורש העצר לשעבר היו בקשרים עם "גורמים זרים" לצורך ביצוע ניסיון ההפיכה נגד המלך עבדאללה. מסיבת העיתונאים שכינס ספדי נועדה להשיב לגרסתו של הנסיך חמזה, שטען בסרטון שהעביר אתמול עורך דינו לרשת BBC כי מעצרו הוא חלק מניסיון להשתיק את מבקרי הארמון ואת הביקורת שלו על השחיתות בממשלת ירדן.

"כוחות הביטחון עקבו במשך תקופה ארוכה אחרי פעולות של הנסיך חמזה, באסם עוודאללה וחסן בן זייד ששמו לעצמם למטרה לפגוע בביטחון וביציבות הממלכה", אמר ספדי.

שר החוץ הירדני לא הסכים לחשוף אילו מדינות זרות נחשדות כמעורבות בתכנון ההפיכה. "היה ברור שהם עברו מתכנונים לפעולה", אמר ספדי, שהוסיף כי כ-16-14 אנשים נוספים הוכנסו למעצר, בנוסף לשני הבכירים שעל מעצרם כבר דווח.

לדברי ספדי, מנגנוני הביטחון בממלכה עדכנו את המלך עבדאללה וביקשו את אישורו לנקוט בפעולה נגד הנסיך, לאחר שהחקירה הראשונית העלתה כי הפעולות של חמזה ומקורביו עולות לכדי פגיעה בביטחון המדינה. לטענת ספדי, הנסיך התבקש "להפסיק את כל הפעילויות והתנועות המאיימות על ירדן ועל יציבותה", אך הוא סירב.

המלך עבדאללה הירדני במהלך השתתפותו בפרלמנט האירופי בשטרסבורג 15 בינואר 2020. רויטרס
ביקשו את אישורו לנקוט בפעולה נגד הנסיך. המלך עבדאללה/רויטרס

בסרטון שהפיצו עורכי דינו, יורש העצר לשעבר אישר כי הוא אכן במעצר בית. הנסיך הכחיש כי פעל לא כשורה או היה מעורב בקשר כלשהו נגד השלטונות. "קיבלתי ביקור ממפקד המטה הכללי של הכוחות המזוינים של ירדן", אמר חמזה בסרטון, שבו דיבר באנגלית. "הוא הודיע לי שאני לא מורשה לצאת, לתקשר עם אנשים או להיפגש עמם משום שבפגישות שהייתי נוכח - או לידיעות ברשתות החברתיות הקשורות לביקורים שעשיתי - הייתה ביקורת כלפי הממשלה או המלך".

המלכה נור, שהייתה אשתו הרביעית של חוסיין וטיפחה את בנה חמזה כמלך הבא לאחר עבדאללה, הביעה בו תמיכה. המלכה אמרה כי היא "מתפללת שהאמת והצדק ינצחו עבור כל הקורבנות החפים מפשע של ההכפשה הזדונית הזו".

בן סלמאן לעבדאללה: סעודיה תומכת בירדן

ברקע טענות למעורבות של ערב הסעודית ויורש העצר מוחמד בן סלמאן בפרט בניסיון ההפיכה, האחרון שוחח עם המלך עבדאללה. בן סלמאן אמר למלך ירדן כי "סעודיה תומכת בירדן ובכל הצעדים אותם ביצעה במסגרת גל המעצרים ביממה האחרונה". שניים ממקורבי הנסיך חמזה שנעצרו - עוודאללה ובן זייד - הם בעלי אזרחות סעודית ומקורבים לבן סלמאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully