וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר וקשה לצפייה: תנין יאור ענק בלע בשלמותו כריש שנתפס על ידי הדייג

עודכן לאחרונה: 6.4.2021 / 7:01

מה קורה כששני טורפי על נפגשים? צלם תנינים הצליח ללכוד בעדשתו את הרגע הנדיר שזה קרה, בו תנין ששוקל כמעט 700 ק"ג תפס כריש שכבר נלכד בחכה ואכל אותו בשלמותו - רגע לפני שהוא הגיע לסירת הדייג

כזה דבר לא רואים כל יום, אפילו לא בנשיונאל ג'יאוגרפיק - עדשות המצלמה תיעדו את הרגע שבו דייג תופס כריש גדול בחכה שלו ובזמן שהוא מנסה למשוך אותה כדי להעביר את הכריש לסירה, הוא נתפס במלתעותיו של תנין ענק שגנב את השלל.

תיעוד מקרוב

הכריש השורי הצעיר הוערך כשוקל 45 ק"ג והוא היה עדיין בחיים, אך לא היה יכול לעשות שום דבר כשהוא לכוד במלתעות תנין היאור הענק, חיה שלא יודעת ללעוס אך הורגת את הטרף שלה באמצעות "סיבוב המוות" - סיבוב שבמהלכו הטרף נקרע לגזרים באכזריות.

מי שתיעד את הרגע הזה היה מארק זיימביקי, בן 46, מדען וצלם מקווינסלנד שבאוסטרליה היה בביקור בקוואזולו-נטאל שבמזרח דרום אפריקה. הוא הסביר שהסבירות למפגש כזה בין שני טורפי על שכאלה היא מאוד נמוכה ובכל זאת הוא מצא את עצמו עומד ממש מטרים ספורים משם.

"צפינו בתנינים ובכרישים באזור במשך כמה שעות ותהינו מה יקרה אם שניהם מהם ייפגשו. הייתי עסוק בצילום תמונות של תנין אחר על הגדה, אבל הייתה מהומה בערך 30 מטרים מאיפה שעמדתי", סיפר מארק, "תושב מקומי צעק בזמן שתנין ענק אכל את הכריש שהוא תפס בחכתו. ראינו כיצד התנין אכל את הכריש המסכן, שהיה בערך 10 דקות בתוך המלתעות שלו. התנין בלע את הראש של הכריש קודם, היינו המומים".

עוד באותו נושא

מפגש נדיר בין תנין ים לכריש שורי הסתיים בדרך יוצאת דופן שהותירה את הצופים בהלם

לכתבה המלאה

למרות שמדובר בשני טורפי על - הקרב הזה היה חסר סיכוי, הסביר זיימביקי, כיוון שהוא היה בין תנין יאור בוגר לכריש שורי צעיר וכנראה שהתוצאה של מפגש כזה עם כריש בוגר הייתה מסתיימת אחרת.

"מה קורה כשכרישים גדולים פוגשים תנינים גדולים בדרך כלל?"

כרישי שור הם ממיני הכרישים האגרסיביים והמסוכנים ביותר בעולם. זהו מין הכריש הגדול ביותר, כשאורכו הממוצע בבגרות מגיע ל-2.4 מטר ומשקלו ל-130 ק"ג. על פי בדיקות שנערכו, לכריש השורי יש את עוצמת הנשיכה החזקה ביותר יחסית למשקלם בקרב הכרישים. הוא נחשב לכריש מסוכן במיוחד ותוקפני גם לבני האדם.

למעשה אין הרבה טורפים שמסוגלים לגבור עליו למעט האורקה, העמלץ הלבן והכריש הטיגרסי. במקרים מסוימים בעבר נמצאו הוכחות שכרישים כאלה נטרפו באוסטרליה בידי תנין הים ובדרום אפריקה בידי תניני היאור, אך אלו מקרים נדירים - ואנו זכינו לראות אחד כזה מקרוב.

בצד אחד - הכריש השורי

למרות שהכריש השורי הוא טורף קטלני, מנגד ניצב תנין היאור, לו יש יש את הנשיכה החזקה ביותר בממלכת החי, שחזקה פי שמונה מזו של כריש לבן גדול. הוא נחשב לתנין אגרסיבי במיוחד, שתוקף כמעט כל יצור חי, לרבות בני אדם והוא הורג מדי שנה כ-300 בני אדם בממוצע באפריקה.

תניני היאור חיים בדרך כלל במים מתוקים ולעתים נדירות נצפים במים מלוחים, אולם לדברי זיימביקי, השילוב בין הפתיחה האחרונה של שפך סנט לוסיה הסמוך לבין גשמים כבדים שירדו בפנים הארץ גרמו למינים שחיים במים מתוקים להישטף במורד הנהר לאזור מי החוף המלוחים, מה שהוביל למפגש הבלתי סביר בין שני הטורפים.

ובצד השני - תנין היאור

"מה קורה כשכרישים גדולים פוגשים תנינים גדולים בדרך כלל?", כתב זיימביקי, "סביר להניח שהם כנראה ימנעו בכלל זה מזה. אפילו טורפים גדולים כל כך שנמצאים בראש שרשרת המזון זהירים מטבעם ונוטים להימנע מסכנת פציעה או מוות".

לדברי המדען, המפגש הנדיר, שהסתיים במותו של הכריש הצעיר, נגרם כתוצאה מגשמים כבדים שירדו באיזור, מה שהוביל לשפע של טרף שהצטבר בשפך הנהר לים, ומשך אליו תניני יאור - שחיים בדרךך כלל במים מתוקים.

"גשמים חזקים מהממוצע ירדו השנה ביבשה לאורך החוף המזרחי של דרום אפריקה, מה שהוביל לעליית המים בשפכי הנהרות ולשפע של מזון עבור הטורפים האלה בפתחי שפכי הנהרות - כיוון שמינים שחיים במים מתוקים נשטפו אל עבר מי החוף המלוחים. נראה שהמקום גם מספק אתר גידול אידיאלי לכרישי שוריים, ומספר רב של כרישים צעירים חיים באזורים האלה חיים וממתינים לחזור לים הפתוח כמבוגרים", הוא כתב.

  • עוד באותו נושא:
  • תנין
  • כריש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully