וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר מ-300 אלף מתים מקורונה בברזיל: "לא רואים אור בקצה המנהרה"

עודכן לאחרונה: 28.3.2021 / 12:21

המדינה הפכה למוקד המגיפה העולמית, לאור סירובו של בולסונארו להטיל הגבלות, מבצע חיסונים מסורבל ווריאנט מדבק המתפשט במהירות. עם קצב של 3,000 מתים ביום, רשויות הבריאות מתמוטטות. "זה רצח העם החמור בהיסטוריה שלנו", תקף הנשיא לשעבר לולה

בוווידאו: עובדי בית חולים בברזיל מטפלים בחולי קורונה/צילום: רויטרס

מספר המתים היומי מנגיף הקורונה בברזיל ממשיך לשבור שיאים, ואתמול (שישי) נרשמו 3,650 מקרים חדשים במדינה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. יותר מ-300 אלף איש כבר נספו מאז פרוץ המגיפה בברזיל, שיעורי תמותה הנמוכים רק מאלו של ארצות הברית, שבה כבר חלה האטה בקצב התחלואה. ברזיל עתה היא המוקד העולמי של המגיפה בשל העדר בהגבלות פדרליות, וריאנט מדבק של הווירוס ומבצע חיסונים מסורבל.

בעקבות השתוללות המחלה, גובר הלחץ על הנשיא ז'איר בולסונארו שהמעיט בחומרתה. הנשיא הימני קיצוני סירב לעטות מסיכות, התנגד להטלת סגרים והטיל ספקות בחיסונים, אך הוא החל לשנות את הטון ביחס אליהם. אתמול חשפו רשויות הבריאות שני חיסונים מקומיים שנמצאים בפיתוח, ובמדינה מקווים שאם יאושרו בחודשים הקרובים הם יעזרו בריסון המגיפה שהביאה לקריסת בתי החולים במדינה.

יותר מ-12 מיליון ברזילאים נדבקו בנגיף, וברבים מבתי החולים התפוסה בחדרי הטיפול נמרץ מלאה כמעט עד אפס מקום, עם מחסור במכונות הנשמה. הרשויות תיארו זאת כמשבר הבריאותי החמור ביותר בהיסטוריה של ברזיל.

"מעולם לא ראינו כישלון של מערכת בריאות בעוצמה כזו", אמרה אנה דה למוס, מנכ"לית ארגון רופאים ללא גבולות בברזיל. "ואנחנו לא רואים אור בקצה המנהרה".

קברנים טומנים אדם שמת מקורונה בבית קברות בעיר סאו פאולו, ברזיל, 24 במרץ 2021. AP
קברנים טומנים אדם שמת מקורונה בבית קברות בעיר סאו פאולו, ברזיל, בשבוע שעבר/AP

בולסונארו, שחלה בעצמו בקורונה ומינה החודש שר בריאות רביעי מאז תחילת המשבר, איבד מהפופולריות שלו בחודשים האחרונים לאור המשך זלזולו במגיפה. הוא אף קרא לאחרונה לאזרחים "להפסיק לבכות" ולהתרגל לחיות לצד המחלה, שבעיניו פחות חמורה מהנזק הכלכלי הנלווה לכל ההגבלות שאמורות להילחם בה. ממשלו סירב להורות על עטיית מסיכות או על שמירת מרחק, והנשיא אף ערך כינוסים גדולים עם תומכיו תוך התעלמות מהסכנה הבריאותית.

"זה רצח העם הגדול בהיסטוריה שלנו", אמר נשיא ברזיל לשעבר לואיז לולה אינסיו דה סילבה, אחרי ציון הדרך העגום. לולה, שעשוי להתמודד בבחירות בשנה הבאה אחרי שהחודש בוטלו הרשעותיו על ידי בית המשפט, אמר כי בולסונארו שיקר לאזרחים. "אנחנו חייבים להציל את ברזיל מהקורונה", אמר מנהיג השמאל בריאיון למגזין הגרמני דר שפיגל. "ברזיל לא תשרוד אם האדם הזה ימשיך לשלוט בצורה הזו", המשיך לולה במתקפתו נגד בולסונארו, וקרא לו להתנצל בפני משפחות הקורבנות.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במסיבת עיתונאים בארמון הנשיאותי בברזיליה, 25 במרץ 2021. AP
נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במסיבת עיתונאים בארמון הנשיאותי בברזיליה, בשבוע שעבר/AP

בולסונארו עומד גם בפני קריאות גוברות להחליף את שר החוץ שלו, ארנסטו אראוז'ו, בשל אוזלת ידה של הממשלה בהבטחת מלאי חיסונים. נשיא הסנאט, רודריגו פצ'או, אמר ביום חמישי כי מדיניות החוץ של ברזיל חייבת להשתפר, והוסיף כי בולסונארו הוא זה שיקבע אם להחליף את שר החוץ שלו.

גורמים המקורבים לנשיא אמרו כי בולסונארו מעדיף שלא לאבד את שר החוץ שלו, שהיה אוהד נלהב של נשיא ארצות הברית הקודם דונלד טראמפ אך מתקשה לגבש יחסים קרובים עם הממשל החדש של ג'ו ביידן. עם זאת, הגורמים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי עמדתו שלו אראוז'ו אינה איתנה. אחד מהם אמר כי סביר להניח שבולסונארו יפטר אותו בסופו של דבר.

הנשיא, שבשנה שעברה תהה מה "הלחץ" לרכוש חיסונים וויתר על הצעה של פייזר לרכוש עשרות מיליוני חיסונים, הבטיח להאיץ את קצב ההתחסנות. הוא הציב יעד של מיליון מנות ביום, לעומת 350 אלף בממוצע ליום בשבוע החולף.

"הממשלה תחילה התייחסה בביטול לאיום המגיפה, ואז לצורך באמצעי מגן, ואז יצאה נגד המדע תוך עידוד תרופות פלא", אמרה נטליה פסטרנק, מומחית למיקרוביולוגיה מסאו פאולו. "זה מבלבל את האזרחים, זה אומר שאנשים מרגישים בטוח ללכת ברחובות".

הנשיא הימני קיצוני, שכ-30% מהאזרחים עדיין תומכים בו, אף תרם להתפשטותן של תיאוריות קונספירציה ביחס למגיפה ולחיסונים. הוא קידם שימוש בתרופות נגד מלריה ונגד טפילים, למרות המחקרים שהראו שהן לא יעילות נגד הקורונה ושתופעות הלוואי שלהן עלולות להיות מסוכנות. לחיסונים הוא לעג שחברות התרופות לא יישאו באחריות אם המחוסנים יהפכו לתנינים.

סקר שנערך לאחרונה על ידי חברת IPEC, העלה כי 46% מהמשיבים מאמינים בלפחות טענת כזב אחת ביחס לחיסונים. "בברזיל, כשנשיא הרפובליקה מדבר - האנשים מקשיבים", אמר ד"ר מיגל ניקוליס, ניורולוג ברזילאי מאוניברסיטת דיוק בארצות הברית שהוביל בשנה שעברה את כוח המאבק בנגיף בצפון-מזרח ברזיל. "לברזיל מעולם לא הייתה תנועה נגד חיסונים עד היום", אמר המומחה, שתיאר זאת כמאפיין מסוכן של עידן בולסונארו - חוסר אמון במדע ובחיסונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully