וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיאנמר: המפגינים הוזהרו מירי בראש, יותר מ-100 איש נהרגו

עודכן לאחרונה: 28.3.2021 / 12:02

כוחות הביטחון פתחו באש במהלך מחאות נגד המשטר ביום הציון לכוחות המזוינים במדינה, ביום הקטלני ביותר מאז ההפיכה הצבאית. בין ההרוגים גם ילדים. במערב גינו, רוסיה שלחה נציגות למצעד. מנהיג החונטה: "הצבא רוצה להגן על העם"

בווידאו: 50 הרוגים בהפגנות במיאנמר נגד ההפיכה הצבאית/צילום: רויטרס

כוחות הביטחון במיאנמר ירו והרגו 114 מפגינים, בהם ילדים, במהלך היום הקטלני ביותר מאז פרוץ המחאה ברחבי המדינה נגד ההפיכה הצבאית - כך דיווחו היום (ראשון) כלי התקשורת ועדי ראייה. זאת, בזמן שמנהיג החונטה השולטת אמר כי הצבא יגן על העם, וישאף לשמור על הדמוקרטיה.

המפגינים יצאו למחות ברחובות הערים יאנגון, מנדליי וערים אחרות למרות אזהרות מפקדים בצבא כי הם עלולים "לחטוף כדור בראש או בגב", בזמן שהמפקדים חוגגים את "יום הכוחות המזוינים" במדינה.

ד"ר סאסא, דובר תנועה המתנגדת לחונטה שמורכבת מחברי פרלמנט שהודחו בהפיכה, אמר כי "זהו יום מביש עבור הכוחות המזוינים. הם חוגגים את היום שלהם אחרי שהם הרגו יותר מ-400 אזרחים חפים מפשע". בכך התייחס סאסא למספר ההרוגים הכולל מאז החלו ההפגנות במדינה לפני כמה שבועות.

כוחות הביטחון פתחו באש לעבר המוחים בכמה מוקדי הפגנות, בהם מחוץ לתחנת משטרה בעיר יאנגון, שם דווח על עשרות הרוגים ופצועים. בשגרירות ארצות הברית ביאנגון דווח על יריות שנורו לעבר מרכז תרבות אמריקני בעיר. לא דווח על נפגעים כתוצאה מהירי, ובשגרירות הודיעו כי פתחו בחקירה.

מפגינים במחאה במיאנמר. AP
יותר מ-400 הרוגים עד כה בהפגנות. מפגין במיאנמר, היום/AP

מפקד הצבא השולט במדינה, מין אונג הלינג, חזר בתום מצעד צבאי לציון יום הכוחות המזוינים על הבטחתו לקיים בחירות, אך לא ציין מתי. "הצבא רוצה לצעוד יד ביד עם כל חלקי העם, כדי לשמור על הדמוקרטיה", אמר והוסיף כי הצבא מעוניין להגן על האזרחים ולקיים יחסי שלום ברחבי המדינה. הוא גינה את "דרישות המפגינים, המביאות לפעולות אלימות שפוגעות בביטחון וביציבות".

אמש, בשידורי ערוץ הטלוויזיה הרשמי במדינה, פורסמה אזהרה הקוראת למוחים שלא לצאת לרחובות וללמוד ממקרים קודמים. "המוחים עלולים להיפגע כמו אנשים שאיבדו את חייהם בהפגנות הקודמות", נאמר בהודעה בה הזהירו מ"ירייה בראש או בגב". באזהרה לא נאמר כי הצבא קיבל פקודות לירות במפגינים, כשבחונטה נשמעו טענות כי היריות דווקא מגיעות מתוך קהל המפגינים.

עם זאת, צויינה בהודעה כוונת הצבא לשמור על סדר בחגיגות יום הכוחות המזוינים, בו מציינים את תחילת ההתנגדות לכיבוש היפני ב-1945, עליה פיקד אביה של המנהיגה העצורה אונג סן סו צ'י.

"הם יורים בנו כמו ברווזים במטווח, אפילו בבתים שלנו", סיפרה תושבת מינגיאן, "אבל נמשיך במחאה. נמשיך להיאבק עד שהחונטה תיפול".

אנשי צבא משתתפים במצעד במהלך יום השנה  לכוחות המזוינים במיאנמר. AP
"יום מביש עבור הכוחות המזוינים". המצעד הצבאי במיאנמר, היום/AP
משפחה מתאבלת על מותו של מפגין במיאנמר, 28 במרץ 2021. רויטרס
גינויים מאירופה וארצות הברית. משפחה מתאבלת על מותו של מפגין/רויטרס

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן גינה את ההרג ההמוני. "אנחנו מזועזעים ממחרץ הדמים שמבצעים כוחות הביטחון במיאנמר, שמראה כי החונטה מוכנה להקריב חיי אדם רבים כדי לשרת מעטים", כתב בטוויטר. "אני שולח את תנחומיי למשפחות הקורבנות, לאזרחים האמיצים של מיאנמר שמתנגדים למשטר הטרור הצבאי".

באיחוד האירופי הצטרפו לגינויים ואמרו כי "יום הכוחות המזוינים ה-76 ייזכר לנצח כיום של טרור. הרג של אזרחים לא חמושים, כולל ילדים, הוא מעשה שלא יכולה להיות לו כל הצדקה".

הצבא במיאנמר חוגג את יום הכוחות המזוינים. AP
"הם חוגגים את היום שלהם אחרי שהם הרגו יותר מ-300 חפים מפשע". חגיגות יום הכוחות המזוינים/AP
מפגין מכבה שריפה במהלך המחאה במיאנמר. AP
שריפות בהפגנות במיאנמר/AP

עד כה דווח על כ-400 הרוגים מתחילת ההתנגדות להפלת הממשל האזרחי של סו צ'י הפופולרית, שמוחזקת במעצר במקום לא ידוע, יחד עם בכירים נוספים במפלגתה.

בזמן שבשבוע האחרון נוספו סנקציות על החונטה מצד ארצות הברית והאיחוד האירופי כאמצעי להפעלת לחץ, השתתף במצעד סגן שר ההגנה של רוסיה אלכסנדר פומין, לאחר שנפגש יום קודם עם מנהיגי החונטה. "רוסיה היא ידידת אמת", אמר מנהיג החונטה באירוע, בו משתתפים בדרך כלל נציגים ממדינות רבות.

התמיכה מרוסיה וסין, שנמנעה גם היא מביקורת, חשובה לחונטה מכיוון שהן חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם ויכולות לחסום פעולות פוטנציאליות נגדה. לכן, לסנקציות שהטילו ארצות הברית, בריטניה והאיחוד האירופי על ראשי הצבא ועסקיהם מאז ההפיכה יש השפעה מוגבלת.

מפגינים יוצאים לרחובות כמעט מדי יום מאז ההפיכה שעצרה את המעבר האיטי של מיאנמר למשטר דמוקרטי. מנתונים שמסרה קבוצת הפעילים "אגודת הסיוע לאסירים פוליטיים" עולה כי כרבע מהמפגינים שנהרגו מתו מיריות בראשם, ומה שהעלה את החשד להרג מכוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully