דושאן ולאחוביץ' שחקן פיורנטינה. Francesco Pecoraro, GettyImages
דושאן ולאחוביץ' שחקן פיורנטינה/GettyImages, Francesco Pecoraro

משוחרר טרי

עודכן לאחרונה: 8.8.2021 / 23:35

הוא נכנס להיסטוריה כשחקן הצעיר בתולדות פרטיזן בלגרד, ואז לא שיחק שנתיים. הגיע לפיורנטינה, ולא מימש את הפוטנציאל. עד שבא פראנדלי והפקק השתחרר. ההשוואה לזלאטן, העזרה מריברי והניצחון על רונאלדו: כך הפך דושאן ולאחוביץ' בן ה-21 לאחד החלוצים המבוקשים באירופה

בתחילת ספטמבר 2016 השתתפה נבחרת הנוער של ישראל בטורניר צ'לה המסורתי בסרביה. ישראל הגיעה לגמר מול הנבחרת המקומית עד גיל 19, שהציגה לראשונה גם ילד חזק וגבוה, רק בן 16 וחצי, בשם דושאן ולאחוביץ'. הוא פתח בהתקפה לצד איגור זלאטנוביץ', אבל מבין השניים מי שדמה יותר למקור השבדי וגם זכה להשוואות אליו, היה ולאחוביץ'.

הנער הכי צעיר על המגרש, היה גם השם המדובר מכולם. הוא כבר הספיק לצבור ניסיון, אחרי עונה בה זכה עם פרטיזן בלגרד בגביע, הפך לשחקן הכי צעיר שלבש את מדיה, לצעיר ביותר ששיחק בדרבי מול הכוכב האדום ולצעיר ביותר שכובש שער. לקינוח הוא מצא את הרשת גם בחצי הגמר ובגמר הגביע, ולכן בין 700 הצופים באותו גמר הידידותי מול ישראל (1:3 לסרביה, מוחמד אבו פאני צימק) במגרש נידח בבאצ'קה, היו גם כמה נציגים של מועדוני פאר שביקשו להחתים את מי שנבחר ל"יהלום של הטורניר".

פריז סן ז'רמן, יובנטוס וארסנל נדחו בשלבים מוקדמים, והטאלנט נמכר בסופו של דבר לפיורנטינה. עכשיו, אחרי תקופת התאקלמות ארוכה באיטליה, ולאחוביץ' כבר עושה שם לעצמו, מנסה להתנער מההשוואה לאלילו זלאטן (אחרי שקיבל ממנו חתימה) ונחשב לאחד החלוצים המבטיחים בכדורגל העולמי.

ולאחוביץ', יליד בלגרד, הגיע לפרטיזן בגיל 14, אחרי תקופות קצרות במחלקות הנוער של OFK והכוכב האדום. הוא שאף להיות רופא ולהגשים את חלומה של אמו, אבל בגיל 15 כבר הוחתם על חוזה מקצועני ראשון וכשהיה בן 16 וחודש ערך את הבכורה במדי הקבוצה הבוגרת. בחודשים הראשונים שלו, כאמור, הספיק לנפץ שיאי מועדון ולתרום את חלקו לזכייה בגביע. ההתלהבות הייתה עצומה והשאלה הייתה רק מתי ולאן יימכר.

את עונת 2016/17 התחיל ולאחוביץ' עם הופעות ראשונות במסגרת אירופית ולאחר מכן גם ערך בכורה בהרכב במשחק ליגה, אבל לא קיבל יותר מדי הזדמנויות נוספות והעיסוק היה בעיקר בכסף שתניב עסקה עליו. אלא שפרטיזן לא ניצלה את התזמון ונאלצה להתפשר. "באתי להחתים את ניקולה מילנקוביץ' וראיתי גם את דושאן, לא התקשיתי לזהות שמדובר בכישרון", גילה פנטלאו קורבינו, לשעבר המנהל הספורטיבי של פיורנטינה, ששילמה 5.10 מיליון יורו על הבלם ביולי 2017 ועיגלה ל-7 מיליון כדי לקבל גם את החלוץ הצעיר.

העניין הוא שוולאחוביץ' היה אז רק בן 17 וחצי ולא יכול היה לעבור. הוא נשאר בבלגרד והתאמן עם פרטיזן, אבל לא הופיע בשום מסגרת רשמית. רק בסוף פברואר 2018, אחרי שחגג את יום הולדתו ה-18, הוא נחת בפירנצה והצטרף לאימוני קבוצת הנוער של פיורנטינה, בידיעה שיוכל לשחק רק בעונה הבאה.

דושאן ולאחוביץ' אחרי שכבש שלושער במדי פיורנטינה. Francesco Pecoraro, GettyImages
העסקה הגדולה הבאה של פיורנטינה? דושאן ולאחוביץ' לאחר השלושער לרשת בנבנטו/GettyImages, Francesco Pecoraro

כשבועיים אחרי הגעתו לפיורנטינה, אסון נפל על המועדון. הקפטן האהוב דוידה אסטורי נמצא מת בחדרו במלון לפני משחק החוץ מול אודינזה, ואבל שרר בפירנצה ובאיטליה כולה. תהליך הקליטה של ולאחוביץ' לא היה אידיאלי, אבל "האח" מילנקוביץ' ו"האבא" סטפנו פיולי עטפו אותו וניסו לסייע.

בספטמבר 2018, אחרי כמעט שנתיים בלי משחק רשמי, ולאחוביץ' ערך את הבכורה במדי פיורנטינה בהפסד 2:1 לאינטר. פיולי היה המאמן שנתן לו את ההזדמנות הראשונה ולאחר מכן גם וינצ'נזו מונטלה שיתף אותו בכמה משחקים, אבל את עונת 2018/19 סיים עם 152 דקות ליגה וללא שערים בקבוצה הבוגרת, לעומת 20 כיבושים (ב-22 משחקים) בקבוצת הנוער שסיימה כסגנית האלופה וזכתה בגביע.

הבעלים החדש רוקו קומיסו נתן הוראה להריץ את ולאחוביץ' מתוך כוונה למכור אותו בעתיד, והחלוץ הסרבי אכן קיבל הרבה יותר הזדמנויות ב-2019/20, אבל פיורנטינה קרטעה עם מונטלה וגם מחליפו ג'וזפה יאקיני לא היה מוכן להמר על הכישרון הצעיר בהתקפה. ולאחוביץ' אמנם כבש שערי בכורה בגביע לרשת מונצה והוסיף שישה כיבושים בליגה, אבל פתח רק ב-13 מ-30 משחקים ולא זכה לאמון מוחלט כפי שקיבלו שחקנים אחרים. כך היה גם בתחילת העונה הנוכחית, בה אפילו העניקו לו את החולצה מספר 9 של גבריאל באטיסטוטה האגדי בניסיון להפוך אותו לפנים החדשות של המועדון לאחר מכירת פדריקו ברנרדסקי ופדריקו קייזה, ובכל זאת דבר לא השתנה. עד חזרתו של צ'זארה פראנדלי.

צ'זארה פראנדלי עם דושאן ולאחוביץ' שחקן פיורנטינה. Giuseppe Bellini, GettyImages
לפחות הייתה הצלחה אישית אחת בקדנציה השנייה המאכזבת. צ'זארה פראנדלי עם דושאן ולאחוביץ'/GettyImages, Giuseppe Bellini

המאמן הוותיק, שתחתיו פרחו חלוצים כמו לוקה טוני, אדריאן מוטו, אדריאנו ואלברטו ג'ילארדינו, שב לקדנציה שנייה בפיורנטינה ומצא סגל מוגבל התקפית. אז הוא לקח את ולאחוביץ' כפרויקט. היו כבר מי שהתייאשו מהחלוץ וסברו כי פיורנטינה הייתה צריכה להיענות בתחילת העונה להצעה של ורונה ולשלוח אותו להשאלה, אבל פראנדלי בא ושינה את ההיררכיה. "אני לא בא בטענות להשקעה של פטריק קוטרונה וכריסטיאן קואמה, אבל לוולאחוביץ' יש את כל התכונות להיות החלוץ המוביל שלנו כרגע", הבהיר המאמן, והוא דבק בעמדתו גם אחרי שלושה משחקים בהם ולאחוביץ' לא תרם דבר.

בדצמבר, הפקק השתחרר. ולאחוביץ' השווה בפנדלים מול ססואולו וגם מול ורונה, ומאותו רגע עלה על הגל. "היה לי עול כבד על הכתפיים, הפנדל הראשון נתן לי אפשרות לנשום", הסביר בריאיון לאחרונה. "הרגע הזה החזיר אותי לחיים. מאז הכול יותר קל". זה התחיל עם שער מוקדם ב-0:3 הגדול על יובנטוס בחוץ אחרי בישול של פרנק ריברי, והגיע לשיא עם שלושער עוד במחצית הראשונה מול בנבנטו - דבר שלא עשה אף שחקן במדים הסגולים חוץ מקורט האמרין ב-1964. השלושער הגיע בדיוק שנה אחרי שהיה אחד מנדבקי הקורונה הראשונים בסרייה A, וסך הכול הוא הבקיע 11 שערים ב-20 המשחקים בעידן פראנדלי - אחד יותר מכל שאר חבריו לקבוצה. פיורנטינה היא עדיין קבוצת תחתית שמתקשה לייצר רצף הצלחות, אבל לפחות יאקיני שחזר השבוע לתפקיד המאמן קיבל מפראנדלי נדוניה בדמות חלוץ מבטיח ואיכותי.

ולאחוביץ' שיפר משמעותית את יכולתו בחודשים האחרונים. רגל שמאל שלו הופכת אימתנית יותר ויותר, הנוכחות הפיזית שלו (1.90 מ') מרתקת את ההגנה והביטחון עלה פלאים. פתאום כולם מבינים למה פיורנטינה התעקשה שיש לה יהלום ביד. רק ארבעה ילידי שנות ה-2000 כבשו יותר מ-10 שערים העונה בחמש הליגות הבכירות, ומביניהם ארלינג הולאנד הוא היחיד שמקדים את מספר 9 של הוויולה.

במקום מעבר זמני לפארמה או בנבנטו בינואר, ולאחוביץ' הופך כעת לאחד השמות החמים לקראת הקיץ. רומא רואה בו תחליף ראוי להובלת הקבוצה במקום אדין דז'קו, פיולי ומילאן עשויים לתת לו הזדמנות ללמוד מזלאטן וגם ליברפול, מנצ'סטר יונייטד וריאל מדריד עוקבות בעניין אחר החלוץ שדחה הצעה ראשונה להארכת חוזהו מעבר ל-2023.

דושאן ולאחוביץ' עם פרנק ריברי שחקני פיורנטינה. Jonathan Moscrop, GettyImages
פרגון ותמיכה לא רק על הדשא. דושאן ולאחוביץ' מודה לפרנק ריברי על אחד הבישולים/GettyImages, Jonathan Moscrop

לפיורנטינה היו לא מעט "בומברים" (מפציצים) להתגאות בהם בעבר. באטיסטוטה היה הגדול מכולם, ובגיל 21 הוא עוד קרטע בארגנטינה וקיבל את כינוי הגנאי "המשאית". לוקה טוני הפגיז 33 שערים בעונה אחת אצל פראנדלי, אחרי שבגיל 21 שיחק בכלל בליגה השלישית. ולאחוביץ' עדיין רחוק מרמתם כמובן, אבל מתהווה לסקורר מוכח כבר בגיל הזה. "סוף סוף לפיורנטינה יש חלוץ צעיר וחזק שהיא יכולה לבנות עליו לעתיד", שיבח טוני, ולא שכח את הערך המוסף שמקבל ולאחוביץ' מכוכב שגם הוא זכה לשחק לצדו בבאיירן מינכן: "כשריברי איתו על המגרש אז הוא עוד יותר טוב, כי פרנק מעדיף לעזור לאחרים לכבוש. אם הוא ימשיך כך, הוא יעשה דברים גדולים".

בכלל, ריברי תרם לא מעט להתקדמות של ולאחוביץ'. החלוץ נכנס למרה שחורה במחזור השני, כאשר רשם החמצה אדירה כמחליף מול אינטר בזמן שפיורנטינה הובילה 2:3 בסן סירו. הטעות הזו השאירה את הנראזורי במשחק, ובדקה ה-89 הם גם השלימו מהפך עם שער של דנילו ד'אמברוזיו על הראש של ולאחוביץ'. "לקחתי את זה קשה, אבל פרנק אמר לי לא להישבר ועודד אותי", התייחס הסרבי הצעיר לעזרה של "לה רואה" (המלך), כפי שהוא קורא לריברי. "הוא דיבר איתי ולימד אותי מה זה להיות אלוף גם במגרש וגם בחיים. אם מישהו כזה בא לאימון שעתיים לפני הזמן אחרי שיצאנו מהעוצר, וממשיך להשקיע ככה גם בגיל 38 ולאחר שזכה בכל תואר אפשרי, אז אחד כמוני לא יכול להרשות לעצמו לישון בכלל".

דושאן ולאחוביץ' שחקן נבחרת סרביה חוגג שער. Srdjan Stevanovic, GettyImages
פתח לראשונה במדי נבחרת סרביה והמשיך להרשית. דושאן ולאחוביץ'/GettyImages, Srdjan Stevanovic

הכרת התודה עמדה גם במוקד השבוע האחרון של ולאחוביץ' ובידלה אותו מחבריו לקבוצה. בעוד כל שחקני פיורנטינה התעלמו מפראנדלי לאחר מכתב העזיבה המרגש שלו (על פי דיווחים באיטליה, בשל נתק שנגרם לאחר עימות בינו לבין הקשר סופיאן אמרבט) ורק בירכו את יאקיני על חזרתו, ולאחוביץ' הקדיש פוסט באינסטגרם לאיש שהאמין בו וכתב: "לעולם לא אשכח את מה שעשית עבורי ולעולם לא אפסיק להודות לך".

גם נבחרת סרביה רוצה להפיק רווח מקפיצת המדרגה של ולאחוביץ', וביום רביעי הוא פתח לראשונה בהרכב כשהועדף במפתיע על פני אלכסנדר מיטרוביץ', השווה מול אירלנד וסלל את הדרך למהפך במשחק הראשון במוקדמות המונדיאל. גם במקרה הזה הוא בחר להודות ל"שחקנים הוותיקים שסייעו לי להתאקלם במהירות בנבחרת", ומקווה להמשיך להרשים מול פורטוגל וכריסטיאנו רונאלדו. בליגה, כזכור, הוא כבר גבר עליו העונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully