וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל תקפה ספינות שהעבירו נפט ונשק איראני לסוריה מאז 2019

וול סטריט ג'ורנל חושף חזית חדשה בין ירושלים לטהראן, ולפי הדיווח לפחות 12 כלי שיט שניסו לעקוף את הסנקציות הותקפו בשנתיים האחרונות, כולל בחודש שעבר סמוך ללבנון. הספינות נתקלו במוקשים ימיים, אך לא הוטבעו. ישראל, מצדה, האשימה את איראן בתקיפת הספינה במפרץ

מכלית הנפט האיראנית גרייס 1 במצרי גיברלטר ב-16 באוגוסט 2019. רויטרס
איראן המשיכה לסחור בנפט עם סוריה. מכלית נפט איראנית/רויטרס

ישראל תקפה לפחות 12 ספינות שהעבירו נפט איראני לסוריה מאז 2019 - כך דווח הערב (חמישי) בוול סטריט ג'ורנל. לפי גורמים, על מנת לבצע את התקיפות ישראל נהגה להשתמש בין היתר במוקשים ימיים, שכוונו אל עבר הספינות האיראניות שעשו את דרכן אל עבר סוריה דרך הים האדום.

לפי הדיווח, איראן המשיכה לסחור בנפט עם סוריה ושלחה לכיוונה מיליוני חביות, למרות הסנקציות האמריקניות נגד איראן והסנקציות הבינלאומיות שהוטלו נגד סוריה. לפי גורמים אמריקניים, כמה מכלי השיט האיראניים שהותקפו ניסו להעביר גם אמל"ח לסוריה.

לפי גורמי ספנות איראניים, התקיפות המיוחסות לישראל לא הובילו לדיווחים על ספינות שהוטבעו, אבל הן כן גרמו לשתי ספינות לפחות לחזור אל הנמל באיראן, ובכך עיכבו את משלוח הנפט אל סוריה.

עוד דווח כי בחודש שעבר בוצע ניסיון תקיפה ישראלי נגד ספינה איראנית שעגנה סמוך ללבנון, ושהייתה בדרכה לסוריה עם נפט. לפי גורם המעורה באירוע, התקיפה בוצעה באמצעות מוקש ימי שנצמד למטרתו בעזרת מגנטים. הוול סטריט ג'ורנל טען כי בצה"ל סירבו להגיב בנוגע לתקרית ובנוגע לתקריות נוספות בהן נטען כי ישראל מעורבת. גורמים איראניים באו"ם סירבו גם הם להגיב לדיווח.

ספינת המשא בבעלות ישראלית, הוריוס ריי, שנפגעה בפיצוץ במפרץ עומאן. Vessel Finder צלם: כריסטיאן בלה, אתר רשמי
ישראל האשימה את איראן בתקיפה האונייה במפרץ עומאן/אתר רשמי, Vessel Finder צלם: כריסטיאן בלה

לפי הדיווח, שלוש מהמתקפות נגד הספינות האיראניות בוצעו בשנת 2019, ועוד שש ספינות של משמרות המהפכה הותקפו במהלך 2020. "אנחנו מנסים לשמור על פרופיל נמוך", אמר מומחה בתחום הספנות באיראן. "זה ייראה כמו סימן של חולשה אם איראן תתלונן ולא תגיב", אמר.

ארצות הברית ניסתה לנקוט באמצעים משפטיים כדי להחרים את הספינות, בטענה כי משמרות המהפכה עומדים מאחורי משלוחי הנפט האיראנים לסוריה. בתיקים שהגיעו לבית המשפט נטען בנוסף כי מטרת המשלוחים היא לעקוף סנקציות שהוטלו על איראן ועל סוריה כדי לממן את הכוח האיראני, ושהספינות נושאות לעתים קרובות נפט בשווי מיליוני דולרים.

גורמי ביטחון באזור אמרו כי העומדים מאחורי המשלוחים נוהגים להצהיר כי הם בדרכם ליעדים אחרים, ובשביל שלא יבחינו בהם - להשתמש במכליות ישנות וחלודות ולהעביר נפט מספינה אחת לשנייה בלב הים.

עוד בוואלה!

הספינה הישראלית במפרץ תועדה על ידי מל"ט איראני: "לא אחראים למתקפה"

לכתבה המלאה

בדיווח, הוול סטריט ג'ורנל הציג את החזית החדשה בין ירושלים לטהראן, ובו ניסיון נוסף של ישראל למנוע את ההתבוססות הצבאית והכלכלית של איראן ואת תמיכתה בקבוצות המהוות בעלות ברית באזור. לפי הדיווח, מאז 2018 ביצעה ישראל מאות תקיפות אוויריות, בעיקר בסוריה, כדי לפגוע בארגונים הנתמכים על ידי איראן ובהשפעתם באזור.

הפרסום מגיע על רקע המתיחות הגוברת באזור, בעוד ממשלו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן שוקל את צעדיו בכל הקשור לעימות עם איראן. הממשל אמר שהוא רוצה לחזור להסכם הגרעין מ-2015, אבל ההתקדמות בנושא נבלמה לאור הדרישות לוויתורים מצד שני הצדדים.

לפי גורם המעורה בנושא, בכירים בארצות הברית הביעו הסכמה שבשתיקה לתקיפות מסוג זה בתקופת ממשל טראמפ. מומחים אמרו לוול סטריט ג'ורנל שבכל אופן אין סימנים לכך שארצות הברית תעמוד בדרכה של ישראל לביצוע התקיפות.

תקיפה ישראלית שדווחה בסוריה, 22 בינואר 2021. סאנא, אתר רשמי
"מאות תקיפות אוויריות, בעיקר בסוריה"/אתר רשמי, סאנא

מוקדם יותר היום, חשבון טלגרם שמקורב לחיל הים האיראני פרסם תמונות שלכאורה מציגות שריפה בסיפון כלי שיט בבעלות איראנית, "שהר א-כורד", סמוך ללטקיה שבסוריה. לפי הפרסום, הספינה הותקפה בטילים. לפי הוול סטריט ג'ורנל, עדיין לא ברור אם התקרית קשורה לתקיפות האחרות.

בשבועות האחרונים האשימה ישראל את איראן בכך שהיא אחראית לתקיפת האונייה בבעלות ישראלית, "הליוס ריי", שהייתה בדרכה מערב הסעודית למזרח. איראן דחתה את הטענות שהשמיעו נתניהו ובכירים ישראלים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully