וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה סנקציות על עשרות סעודים בשל רצח חאשוקג'י, בן סלמאן ניצל

עודכן לאחרונה: 27.2.2021 / 14:14

אף על פי שדוח המודיעין הטיל את האחריות על על יורש העצר, ממשל ביידן הסתפק בסנקציות והגבלות על גורמי צבא ואזרחים סעודים אחרים. בערב הסעודית דחו בתוקף את המסקנות: "הדוח שקרי ולא מקובל". ביידן ממשיך בקו התקיף: "יהיו שינויים משמעותיים ביחסים"

בווידאו: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מציג את מדיניות החוץ שלו/צילום: רויטרס

ארצות הברית הודיעה הערב (שישי) כי היא תטיל סנקציות והגבלות על עשרות אזרחים סעודים בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י - אך לא על יורש העצר מוחמד בן סלמאן. זאת למרות האחריות שייחס לו דוח המודיעין האמריקני על אישור המבצע שבו חוסל העיתונאי ב-2018. לפי גורמים אמריקניים, זה נובע מהרצון לשמור על יחסי עבודה בין המדינות והעובדה שבן סלמאן הוא למעשה השליט בפועל של הממלכה.

מנגד, בערב הסעודית דחו את ממצאי הדוח, וכינו את מסקנותיו ", שליליות, שקריות ובלתי מקובלות". בריאד אמרו כי "הממלכה דוחה את הדוח הכולל מידע ומסקנות לא מדויקות". עוד ציינו כי האחראים נשפטו וננקטו צעדים על מנת שאירוע מסוג זה לא ישוב. בחריין, שכנתה של ערב הסעודית ובעלת בריתה הקרובה, הביעה בה תמיכה אחרי פרסום הדוח.

בתוך הממלכה, גולשים רבים הציפו את הטוויטר לאחר פרסום הדוח עם ההאשטג "כולנו מוחמד בן סלמאן". פרשנים סעודים המזוהים עם הארמון אמרו כי הדוח לא הכיל "אקדח מעשן" נגד הנסיך הצעיר.

העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. AP
בן סלמאן ראה בו איום. ג'מאל חאשוקג'י/AP

לפי מחלקת המדינה, תיאסר כניסתם של 76 אזרחים סעודים לארצות הברית תחת מדיניות חדשה המכונה "איסור חאשוקג'י", שתכוון נגד כל מי שמאיים או תוקף פעילים, מתנגדי משטר ועיתונאים בשמן של ממשלות זרות.

כמו כן, משרד האוצר הטיל סנקציות על אחמד אל-עסירי, סגן ראש המודיעין הסעודי לשעבר, ועל כוח ההתערבות המהירה, שנקשרו ישירות לרצח חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. אל-עסירי הואשם בתכנון המבצע וכמה מחברי צוות החיסול היו חלק מכוח ההתערבות המהירה, המכוונה "צוות הנמר". הכוח, שהוא חלק מהמשמר המלכותי הסעודי, מציית ישירות ליורש העצר.

דוח המודיעין קבע כי אנשי כוח ההתערבות המהירה לא היו יכולים לפעול ללא אישורו של בן סלמאן.

הדוח והסנקציות מהווים מעין מימוש הבטחות מקמפיין הבחירות של ביידן, לעצב מחדש את היחסים עם ערב הסעודית. זאת, לאחר שקודמו, דונלד טראמפ, הואשם בכך שהעניק לבן סלמאן "אישור" להמשיך בהפרות גסות של זכויות אדם.

ביידן אמר כי בשיחתו עם המלך סלמאן לפני פרסום הדוח, הוא אמר לו כי ארצות הברית "תראה בהם אחראים להפרות זכויות אדם" וכי היא תכריז על שינויים משמעותיים ביחסים בין המדינות.

"דיברתי אתמול עם המלך, והבהרתי לו שהחוקים משתנים ושאנחנו הולכים להכריז על שינויים משמעותיים היום וביום שני", אמר הנשיא הדמוקרטי בריאיון עם הערוץ הספרדי Univision. "אנחנו הולכים לגבות מהם דין וחשבות על הפרות זכויות אדם".

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן, 20 בפברואר 2021. רויטרס
תומכיו מיהרו להתגייס סביבו. בן סלמאן/רויטרס

בכיר בממשל ביידן שביקש להישאר בעילום שם אמר כי הגישה המרוככת יחסית נועדה לייצר נקודת פתיחה חדשה ליחסים עם ריאד, שבשנים האחרונות הושפעו מהלחימה בתימן והרצח של חאשוקג'י, המחזיק באזרחות אמריקנית ונרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. "המטרה היא אתחול הקשרים ולא קרע. אנחנו חולקים אינטרסים חשובים", אמר.

כשנשאל גורם רשמי בכיר על סנקציות אפשריות שיוטלו על יורש העצר, הוא ענה כי ארצות הברית לא נוהגת להטיל סנקציות על חברים בהנהגה הבכירה של מדינות. "הגענו למסקנה שיש דרכים יותר יעילות לעסוק בנושאים הללו", אמר הגורם.

גורמים בממשל ביידן אמרו כי הסנקציות והגבלות הוויזה יעבירו מסר ברור לגבי האופן בו רואה ארצות הברית את יחסי שתי המדינות. בתחילת החודש הכריז ביידן על הפסקת התמיכה בפעילות של הקואליציה הסעודית בתימן, בתקווה לשים קץ לאחד המשברים ההומניטריים החמורים ביותר בעולם.

כמה מחוקקים דמוקרטים דרשו מביידן להטיל יותר אחריות על בן סלמאן. "ממשל ביידן צריך לבחון דרכים כדי להבטיח את ההשלכות לרצח האכזרי של חאשוקג'י, מעבר למי שביצע אותו בפועל, למי שהורה על כך - יורש העצר עצמו", אמר אדם שיף, יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים. "יש לו דם על הידיים והדם הזה היה של תושב ועיתונאי אמריקני". שיף הוסיף: "ביידן לא צריך להיפגש או לדבר עם בן סלמאן, ועליו לשקול סנקציות על נכסים בקרן ההשקעה הציבורית הסעודית שבשליטתו, ושיש לה קשר לפשע".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אחרי סיור במתקן לחיסוני קורונה ביוסטון, טקסס, 26 בפברואר 2021. רויטרס
מאתחל מחדש את היחסים עם סעודיה. ביידן בטקסס, הלילה/רויטרס

עד לרצח שלו באוקטובר 2018, חאשקוג'י בן ה-59 כתב טורים עבור הוושינגטון פוסט. שרידי גופתו לא נמצאו. לפי בכירים בממשל, משרד האוצר של ארצות הברית צפוי להטיל סנקציות על סגן ראש המודיעין הסעודי לשעבר, אחמד אל-אסירי, וכן על אנשי כוח ההתערבות של המשמר המלכותי הסעודי, שלפי דוח המודיעין שיחקו תפקיד משמעותי במבצע הרצח.

ריאד הכחישה בתחילה את הרצח, אך בהמשך שינתה גרסה וטענה שהוא נהרג בטעות, בעת ניסיון להחזיר אותו בכוח לממלכה. הסעודים אמרו כי הצוות פעל על דעת עצמו וכי יורש העצר לא היה מעורב. בעקבות הסערה הבינלאומית, הרשויות הסעודיות עצרו 21 חשודים במעורבות במבצע החיסול, ובינואר 2019 נפתח משפטם של 11 נאשמים, שהתקיים מאחורי דלתיים סגורות. חמישה נידונו לעונש מוות, אך הוא הומתק ל-20 שנות מאסר אחרי שקיבלו מחילה מבני משפחתו של חאשוקג'י שעוד חיים בערב הסעודית. שלושה אחרים נשלחו לתקופות מאסר קצרות יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully