וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יש, קטורזה כבר לא מספיק טוב?

20.12.2000 / 10:35

אסף ציפור על "הכומר מדיבלי", סיטקום אנגלי שנון מהסוג שאי אפשר למצוא באמריקה

מוזר לחשוב ששנות התשעים כונו "תור הזהב של הקומדיה הטלוויזיונית האנגלית". כי מכל עשרות שעות הקומדיות האלו ראינו פה אולי שלוש סדרות. כל עוד חיינו תחת מונופול הכבלים ועם ערוץ ממלכתי שיש לו אמנם דיל בלעדי עם הבי.בי.סי אבל יושבים שם אנשים שאלוהים יודע מה עובר להם בראש כשהם רוכשים סדרות, לא ידענו בכלל שיש טלוויזיה כזאת. עכשיו, בבי.בי.סי פריים, אפשר להתחיל לטעום. וזו רק ההתחלה. מחכות לנו שעות על גבי שעות של קומדיות טלוויזיה עם כללים שונים לגמרי מהסיטקומיזציה האמריקאית. שהרי לסיטקום האמריקאי יש אוסף כללים, קלישאות, בדיחות, דמויות ועלילות, שספר חוקים דק יכול להכיל. הסיטקום האמריקאי הטוב הוא זה שבו עושים אותו דבר בדרך חדשה; קומדיית הטלוויזיה האנגלית הטובה היא זו שמצליחה לעשות משהו חדש לגמרי. "כזה עוד לא ראינו" הוא התנאי הראשון.

אחד הלהיטים של שנות התשעים באנגליה היה "הכומר מדיבלי" ("VICAR OF DIBLEY") - סיטקום על כומר-אשה שמגיעה לדיבלי, כפר קטן, שמרני ואווילי, וכופה את הקדמה ואת הלכי הרוח המודרניים על אוסף כפריים אהבלים (אבל עם לב רחב). התסריטאי הוא ריצ'רד קרטיס, שכתב את "בלק אדר", הסדרה הכי נחשבת שיש, את "מיסטר בין", את "ארבע חתונות ולוויה אחת" ואת "נוטינג היל". גדולתו ביצירת דמויות קומיות בלתי נשכחות לטלוויזיה, פעם אחר פעם, והוא, דרך אגב, אחד התסריטאים המקסימים בעולם. כל שנה הוא עובד שישה חודשים על תסריט חדש או סדרה חדשה, ושישה חודשים מקדיש ל"יום האף האדום", בו מופיעים בכל כלי התקשורת כל כוכבי הבידור הנחשבים באנגליה, כשכל ההכנסות - תרומות לארגוני צדקה.

אז "הכומר מדיבלי" היא לא סדרה מהפכנית או פורצת דרך. זה סיטקום פריים-טיים שנון, חכם, כתוב יפה נורא, משוחק יפה ומשעשע במידה. זה לא ירגיז אף אחד וזה לא יפיל אף אחד מהכיסא. זה כאילו הטופ שבמיינסטרים. וכמה שזו באמת לא איזו פריצת דרך, זה פי אלף יותר מתוחכם ויותר שנון מהסיטקום האמריקאי הפריימ-טיימי הממוצע.
בבי.בי.סי. פריים ישדרו הערב (רביעי, 20 בדצמבר) בשעה 20:45 את ספיישל חג המולד הקסום של הסדרה. את הכומר משחקת דון פרנץ' (מהצמד "פרנץ' וסונדרס"). באווירת חג.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully