וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד גדול בחקר החלל: הגשושית של נאס"א נחתה על אדמת מאדים

עודכן לאחרונה: 18.2.2021 / 23:27

רכב החלל "פרסרוונס" הגיע לכוכב הלכת לאחר מסע של שבעה חודשים, בליווי של מסוק רובוטי מתוחכם. מדובר במשימה שאפתנית, כשהמטרה העיקרית שלה היא חיפוש סימני חיים על הכוכב, ושליחת דגימות בחזרה לכדור הארץ. משימת הגשושית תימשך שנתיים בעלות של 2.7 מיליארד דולר

בווידאו: גשושית של נאס"א נחתה במאדים/צילום: רויטרס

רכב החלל "פרסרוונס" של נאס"א נחת הערב (חמישי) על מאדים, לאחר שבעה חודשים של מסע מכדור הארץ. עם הגשושית נחת גם מסוק רובוטי מתוחכם המותאם לשטח מאדים, "אינג'יניואיטי", וביחד אלו אמורים לחפש סימני חיים על הכוכב, ובהמשך לשלוח דגימות בחזרה לכדור הארץ.

"פרסרוונס" (התמדה) הצליחה לבלום את מהירותה הגבוהה ולנחות בשלום בכוכב האדום, אחרי "שבע דקות של אימה", כפי שתיארו זאת בסוכנות החלל האמריקנית. מקום הנחיתה שנבחר הוא מכתש ענק ששמו "ג'זרו", שלפי הלוויינים של נאס"א מזכיר מקום בו אולי היה בעבר אגם ענק. בנאס"א מקווים שאם אכן היו במקום מים בעבר, אולי יהיו שם גם סימני חיים ביולוגיים.

אילוסטרציה של הגשושית של נאס"א "התמדה" נוחתת על אדמת מאדים. 18 בפברואר 2021. AP
הדמיה של נחיתת הגשושית של נאס"א על מאדים/AP

רכב החלל, המתוחכם ביותר שאי פעם נשלח אל מחוץ לכדור הארץ, גמא מרחק של 472 מיליון ק"מ לפני שחדר לאטמוספירה של מאדים במהירות של 19 אלף קמ"ש, לפני תחילת הנחיתה המורכבת. "זה באמת תחילתו של עידן חדש", אמר תומאס זורבאצ'ן, מנהל עמית לענייני מדע בנאס"א, לקראת הנחיתה. זה היה השלב המסוכן ביותר במשימה, שתימשך שנתיים בעלות של 2.7 מיליארד דולר.

מטרתה העיקרת של "פרסרוונס" היא לאתר סימנים מאובניים אפשריים לקיומם של חיידקים על מאדים לפני כשלושה מיליארד שנים. אז, כוכב הלכת, הרביעי מהשמש, היה חם יותר, רטוב יותר וייתכן שראוי יותר לקיומם של חיים. המדענים מקווים שרכב החלל יצליח למצוא סימני חיים בדגימות של המשקעים העתיקים שהוא אמור לשאוב מהקרקע של מאדים. אלו הדגימות הראשונות אי-פעם שייאספו מכוכב לכת אחר לטובת המחקר האנושי.

במהלך העשור הבא אמורה נאס"א לבצע שתי משימות נוספות במאדים, לטובת איסוף דגימות והחזרתן לכדור הארץ. עבור ארצות הברית, הנחיתה המוצלחת הערב הייתה רגע של נחת בתקופה שבה היא סובלת ממגיפת הקורונה ומהבעיות הכלכליות הנלוות אליה.

גשושית של נאס"א נוחתת על אדמת מאדים, 18 בפברואר 2020. ללא, צילום מסך
תמונות מהגשושית של נאס"א על אדמת מאדים, הערב/צילום מסך, ללא

פרסרוונס גדולה יותר מרכבי החלל הקודמים שהונחתו על מאדים, והיא מצוידת עם כלים נוספים. היא אמורה להתבסס על ממצאים קודמים מהכוכב האדום, שבו היו לפני מיליארדי שנים שפע של מים, בטרם הפך לצחיח וקשה. מים נחשבים למרכיב חיוני לקיומם של חיים כלשהם.

נאס"א מגדירים זאת כמשימה השאפתנית ביותר שלהם למאדים. מאז שמשימת מארס רובר הראשונה, "סוג'ורנר", נחתה במאדים ב-1997, סוכנות החלל שלחה שני רוברים נוספים - "ספיריט" ו"אופורטוניטי". אלו סרקו את הגיאלוגיה של המרחבים הגדולים של מאדים וזיהו סימנים לתצורות מים בעבר, בין היתר. נאס"א שלחה בהצלחה גם שלוש גשושיות למאדים - "פת'פיינדר, "פיניקס" ו"אינסייט".

ארצות הברית רוצה לשלוח אסטרונאוטים למאדים בעשור הקרוב, וקודם לכן להנחית שוב בני אדם על הירח כהנה לקראת המסע הקשה יותר.

הדמייה של נחיתת הגשושית של נאס"א על מאדים. NASA, אתר רשמי
הדמיה של נחיתת הגשושית של נאס"א על מאדים/אתר רשמי, NASA

גם איחוד האמירויות הערביות שלחה גשושית למסלול של מאדים, ובתחילת השבוע היא פרסמה תמונה ראשונה שצילמה הגשושית. התמונה מראה את אור השמש חולף על פני הכוכב האדום, וכן את הקוטב הצפוני שלו ואת הר הגעש הגדול ביותר בו, "אולימפוס מונס".

הגשושית האמירתית אל-אמל ("תקווה") נכנסה למסלול של מאדים בשבוע שעבר בהישג נוסף עבור משימת החלל הראשונה של מדינה ערבית. הגשושית שוגרה ביולי האחרון מיפן, ונכנסה למסלולו של מאדים כעבור שבעה חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully