וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי תקשורת בפולין שובתים בשל מס על פרסום שעלול לפגוע בעצמאותם

10.2.2021 / 11:09

כמה אתרים, ערוצים ותחנות רדיו בבעלות פרטית הפסיקו את שידוריהם בשל הצעה של הממשלה למסות את הפרסום. לטענת מפלגת השלטון הלאומנית, הכספים יועברו לטובת הבריאות והתרבות, אך מתנגדיה רואים בכך ניסיון נוסף לסרס את עצמאות התקשורת. "צעד שמעולם לא רצינו לנקוט"

בווידאו: אלפים הפגינו בפולין נגד חוק ההפלות/צילום: רויטרס

כלי תקשורת פרטיים רבים בפולין ירדו היום (רביעי) מהאוויר ושידרו סיסמאות כמו "זו הייתה פעם התוכנית המועדפת עליך", במחאה נגד הצעה ממשלתית למסות פרסומות בתקשורת שלטענתם מאיימת על עצמאותה של התקשורת וגיוונה.

החשכת המסכים הגיעה יום לאחר שמפרסמים רבים הביעו התנגדות למס המתוכנן במכתב פתוח ששלחו לרשויות ולהנהגה הפוליטית. הממשלה הלאומנית טוענת כי המיסוי יסייע לגייס כספים למגזר הבריאות ולענף תרבות, שנפגעו ממגיפת הקורונה.

"משתמש יקר! אנו נוקטים היום צעד שמעולם לא רצינו לנקוט בו משום שהוא נוגד את כל הערכים העיתונאיים שלנו. במשך 24 שעות כל שירותי 'רינגייר אקסל ספרינגר פולסקה' ייעלמו", נכתב בעמדו הבית של הפורטל Onet. הפורטל Interia, הערוצים הפרטיים "פולסט" ו-TVN ותחנת הרדיו הפרטית "רדיו זט" הפסיקו אף הם את שידוריהם.

החשכת מסכים של כלי תקשורת בפולין במחאה על הצעה למסות פרסומות בתקשורת, 10 בפברואר 2021. טוויטר, אתר רשמי
"זו הייתה פעם התוכנית המועדפת עליך". מסכים מוחשכים בכלי תקשורת בפולין, היום/אתר רשמי, טוויטר

מפלגת חוק וצדק קידמה ערכים לאומניים ושמרניים מאז שעלתה לשלטון בשנת 2015, והתנגדה ל"ליברליזם מיובא" ולרב-תרבותיות. חברי המפלגה טוענים שלחברות תקשורת זרות יש יותר מדי השפעה בפולין, בעוד שמבקרי הממשלה טוענים שהיא רוצה להגביר את השליטה על המדינה. החברות המוחות טוענות כי המס ייצור אי-שוויון נוסף בין כלי תקשורת ממשלתיים ופרטיים, וכי זאת תהיה פגיעה נוספת בעצמאותן.

דובר הממשלה, פיוטר מולר, אמר לערוץ הציבורי TVP, שלא שובת, כי המס כבר יושם בכמה מדינות באיחוד האירופי וכי עדיין בשלבי הגיבש שלו. לדבריו, המס יגיע ל-2% עד 15% מהכנסות מהפרסום, תלוי בגודל החברה.

פולין ספגה בשנים האחרונות ביקורת ואיומים בצעדי ענישה מצד האיחוד האירופי, בשל שחיקת עצמאות בתי המשפט וחופש הביטוי, ופגיעה בזכויות נשים ולהט"בים. רק אתמול קבע בית משפט כי על שני חוקרי שואה להתנצל בפני אישה שהאשימה אותם בהוצאת דיבתו של דודה במחקר שחיברו על מעורבותם של פולנים ברצח יהודים בשואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully