וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחסום הכניסה תקול, שיכון המשפחות הופקר: כישלון האבטחה בחדירה לנבטים

עודכן לאחרונה: 9.2.2021 / 16:58

גורמים המעורים בתקרית בה חשוד בגניבת רכב התפרץ לבסיס חיל האוויר שבנגב סיפרו על כשלי האבטחה החמורים. הם תיארו כיצד כוח האבטחה לא הגיב בירי לפריצת המחסום בזמן אמת, ועל הגעתו של החשוד, בן הפזורה הבדואית, לשטח בו ממוקמים מטוסי ה-F-35 הרגישים

בווידאו: חשוד בגניבת רכב ברח מהמשטרה חדר לבסיס נבטים - ונמלט רגלית/צילום: אמיר בוחבוט

גורמים המעורים בפרטי תקרית הפריצה הלילה (שלישי) לבסיס חיל האוויר נבטים שבנגב תיארו שורה של תקלות אבטחה, החושפות את ההתנהלות הלקויה בשעת האירוע. הם תיארו כיצד כוח האבטחה לא הגיב בירי לפריצת המחסום בזמן אמת, ועל הגעתו של החשוד לשטח בו ממוקמים מטוסי ה-F-35 הרגישים.

החשוד, צעיר בן הפזורה הבדואית בנגב, הגיע לבסיס במהלך הימלטותו מהמשטרה לאחר שעל פי החשד גנב רכב בדימונה. כשהגיע לשער הצפוני של הבסיס, הוא הבחין שכלי רכב יוצאים מהשער והחליט לחדור פנימה דרך נתיב היציאה.

לדברי גורמים צבאיים מהבסיס, הוא "נסע במהירות מטורפת והצליח להיכנס פנימה. מחסום הכניסה הכבד היה תקול ולא עבד ולכן הוא הצליח לחדור פנימה. גלגלי הרכב התפוצצו. החשוד יצא מהרכב, רץ אל השטח הפתוח של הבסיס בו ממוקם מטוס ה-F-35 - ונעלם".

בסיס חיל האוויר בנבטים, 9 בפברואר 2021. אמיר בוחבוט
"נסע במהירות מטורפת והצליח להיכנס פנימה". בסיס נבטים, הלילה/אמיר בוחבוט

לדברי גורמים המכירים את נוהלי האבטחה בבסיס, "מערכת האבטחה קרסה תוך שניות. ברגע שהרכב פרץ פנימה לתוך הבסיס - מישהו היה אמור לפתוח באש. בנוסף, לא בוצע אחריו מרדף מידי. העמדות בשער הכניסה נועדו לתת הדדיות זה לזה כדי למנוע מצב שמישהו משותק. הם פשוט היו בהלם".

לפי עדויות, זמן רב עבר מרגע החדירה ועד אבטחת האזורים הרגישים בבסיס, מה שמציף שאלות למקרה בו מדובר היה בחדירת גורמים עוינים או מחבלים. "לקח זמן עד שהבינו שמישהו חדר לבסיס. תראה כמה זמן לקח עד שירדה פקודה לאבטח את כל הטייסות, לחיילים לחזור ליחידות או למגורי החיילים", אמר גורם צבאי בנבטים.

הגורם התייחס לאבטחת השיכון בבסיס בו מתגוררות משפחות של אנשי צבא, בהם בעלי תפקידים רגישים. "והכי חמור - פתאום נפל להם האסימון לרוץ ולאבטח את שיכון המשפחות. זה סרט רע. אם זה היה מחבל?". גורם צבאי נוסף אמר כי "הבסיס מתכונן לשלל תרחישים. כולל הפגנות וסגירת צירי הגישה לבסיס ויידוי אבנים לעבר כלי רכב צבאיים. אבל לקריסה כזו של האבטחה - אף אחד לא ציפה".

קילומטר בתוך הבסיס

תחקיר האירוע העלה כי לא היו אמצעי ביטחון, דוגמת מחסומי בטון, שיוכלו לעצור אותו, והחשוד עבר מרחק של קילומטר בתוך הבסיס ללא הפרעה. עוד נמצא כי החיילים לא ביצעו נוהל מעצר חשוד. חלקים מבגדיו של הפורץ נותרו על הגדר, וייתכן שיסייעו באיתורו.

מהתחקיר הראשוני שנערך לאחר הפריצה עולה כי שניות בודדות אחרי שהרכב פרץ את שער הפריצה, הגיעה ניידת משטרה. הניידת עצרה בכניסה לבסיס מאחר שהמאבטחים הורידו את המחסום ומנעו את כניסתה. גורמי צבא אמרו כי הנושא נבחן וייבדק. לפי הערכות גורמי ביטחון, לו היתה נכנסת ניידת המשטרה לתחומי הבסיס היא היתה לוכדת את החשוד תוך זמן קצר כי הוא היה רגלי והם היו ניידים.

בעקבות האירוע, בשעות האחרונות הוצבו רכיבי ביטחון ובהם קוביות בטון לשיפור מעגל האבטחה באזור השער. בצה"ל ממשיכים להתעקש כי אפשרו את הכניסה של המשטרה לתחומי הבסיס, בעוד גורמי ביטחון טוענים כי המפקדים בשטח עיכבו את הכניסה של ניידת המשטרה.

הרכב שנגנב על ידי חשוד, שנמלט מהמשטרה וחדר לבסיס נבטים. 8 בפברואר 2021. ., צילום מסך
הרכב הגנוב עמו הגיע החשוד לנבטים. הלילה/צילום מסך, .

בחיפושים אחר החשוד סייעו כוחות רבים, בהם היחידה האווירית של המשטרה, יחידות ההגנה הקרקעית, אמצעי חוזי של חיל האוויר וגששים. במהלך הלילה אותרה נקודה בבסיס, שבה טיפס החשוד על שתי גדרות תיל ועל גדר בגובה כחמישה מטרים, ויצא מהבסיס. הגדר שעליה טיפס החשוד היא הגדר ההיקפית של הבסיס, שאורכה יותר מ-40 ק"מ.

בחיל האוויר עדיין לא מבינים כיצד הצליח החשוד לטפס על הגדר הגבוהה והחזקה של הבסיס, שהושקעו בה מיליונים כדי למנוע חדירות. בעבר נרשמו כמה חדירות של אנשי הפזורה הבדואית לבסיס, המתגוררים סמוך לגבולותיו.

שורת מקרים חמורים

לאחר ההתרחשות, דובר צה"ל מסר: "האירוע יתוחקר ויופקו ממנו הלקחים הנדרשים. לאורך כל האירוע לא נשקפה סכנה למשרתי הבסיס ולמתקניו הביטחוניים. כוחות חיל האוויר והמשטרה פעלו בשיתוף פעולה מלא לעצירת החשוד".

שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, הגיב לאירוע ואמר כי "אין עוד מנוס מלקבוע כי בדרום מתנהלת מלחמה שפוגעת בכל התושבים". לדבריו, "הפריצה של גנב מכונית אל תוך בסיס חיל האוויר בנבטים מדגישה שוב עד כמה חמורה הפשיעה בדרום. האירוע זכה לסיקור נרחב, אך הוא מצטרף לשורת מקרים חמורים בדרום, בהם פריצות למחנות צבא כדי לבזוז תחמושת וכלי נשק המשמשים את העבריינים, פריצות לבתים, פרוטקשן ועוד".

בהכנת הכתבה השתתף יניר יגנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully