וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סופה של הרשימה המשותפת: רע"ם הגישה את רשימתה בנפרד

לאחר הקרבות שאפפו את שיתוף הפעולה בין המפגלות המרכיבות את הרשימה, יו"ר רע"מ מנסור עבאס ונציגיו הגיעו לוועדת הבחירות המרכזית והגישו את הרשימה. "אנחנו יוצאים לעידן חדש בו אנו רוצים לממש את השותפות הפוליטית לטובת החברה הערבית", אמר

בווידאו הגשת הרשימות לכנסת - המשותפת התפרקה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

מפלגת רע"ם בראשות מנסור עבאס הגישה הערב (חמישי) את רשימתה לוועדת הבחירות המרכזית בנפרד משאר מפלגות הרשימה המשותפת, חד"ש, בל"ד ותע"ל, ובכך הובילה לפירוקה הסופי. יו"ר הרשימה, ח"כ מנסור עבאס, אמר במעמד הגשת הרשימה כי המפלגה יוצאת "לעידן חדש בו אנו מעוניינים לממש את השותפות בתוך המפלגה לטובת ערביי ישראל".

לעדכונים שוטפים מהיום האחרון לסגירת הרשימות

הפיצול ברשימה המשותפת בא בצל שיתוף הפעולה שהתרחש מאחורי הקלעים בין עבאס לנתניהו בחודשים האחרונים בכנסת. ברשימה המשותפת מתחו ביקורת נגד עבאס, ובשבוע שעבר רע"ם הגישה בקשה לוועדת הכנסת להתפצל.

מנסור עבאס בדיון הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית, 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
סוף המשותפת. עבאס/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

אחד הגורמים שהוביל להודעת הפיצול בשבוע שעבר, באה בשל חוסר הסכמה לתנאים שהציבה רע"ם. בין היתר דרשה את הסכמת שאר המפלגות לכמה תנאים, ובתמורה תקבל את התנאי "רק לא נתניהו". עוד דרשו ימנעות מהצבעות שפוגעות בזהות הדתית והשמרנית של החברה הערבית. לעומת זאת, יתר הסיעות ברשימה המשותפת דרשו להיצמד למצע הפוליטי הישן, וכי ההחלטות ברשימה תתקבלנה על פי רוב - ובכלל זה המלצה על מועמד לראשות ממשלה.

הערב, עת הגשת הרשימת אמר עבאס כי "אין לנו שום קשר עם איש כזה או אחר, או התחייבות לראש ממשלה או למועמד כזה או אחר. אנחנו לא ימין ולא שמאל". הוא הוסיף: "אמנם יש לנו ערכים משותפים, חברתיים וגם פוליטיים, אבל אנחנו לא חלק מהמחנה הזה או מהמחנה השני. המטרה שלנו לפעול מול כולם כדי לקדם את העניינים של החברה הערבית. מי שיבוא לקראתנו, נבוא לקראתו, בהתאם לערכים שלנו ולאינטרס של הציבור הערבי. נבחן כל הצבעה. יש מצוקות של עוני, אבטלה, דיור, וקדיש כל מאמץ כדי לטפל בבעיות האלה".

פגישת ראשי מפלגות הרשימה המשותפת בשפרעם 27 בינאור 2021. הרשימה המשותפת, אתר רשמי
פגישת ראשי המפלגות בשפרעם, בשבוע שעבר/אתר רשמי, הרשימה המשותפת

לפיצול הרשימה קדמו מגעים בין המפלגות, וראשי הסיעות המרכיבות את הרשימה המשותפת נועדו, בעוד הקרע ביניהן מחריף ומידרדר לעקיצות פומביות, שעיקרן נוגעות להמלצה על נתניהו לראשות הממשלה לאחר הבחירות הקרובות. "לצערנו הרב המשותפת על ארבע מרכיביה כנראה לא תוכל להמשיך את דרכה", אמרו בשבוע שעבר. גורם המכיר את שהתנהל בתוך הישיבה הסגורה של ארבע המפלגות, אמר שהשיחות היו ממוקדות באי-ההסכמה הפוליטית לגבי המלצה על הימין. לדבריו, לאחר "שרע"מ הבינו שלא מתיישרים עם הקו שלהם הם חתכו ויצאו עם הודעה על ענייני דת. עזבו את הישיבה באופן שברור שתוכנן מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully