וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליט אוגנדה בן ה-76 טוען לניצחון בבחירות, הצבא מכתר את בית יריבו

16.1.2021 / 19:40

מוסווני בן ה-76, הנמצא בשלטון מאז 1986, קיבל 58.6% מהקולות, אך יריבו, המוזיקאי בובי וויין בן ה-38 טוען לזיופים נרחבים. "זה לעג לדמוקרטיה", הוא אמר מביתו המכותר. ארה"ב גינתה, התושבים חוששים: "הם יהרגו אותנו"

בווידאו: מהומות באוגנדה לאחר מעצר המתמודד לנשיאות/צילום: רויטרס

נשיא אוגנדה יוורי מוסווני הוכרז היום (שבת) כמנצח בבחירות וזכה בכהונה שישית, אך יריבו המרכזי בובי וויין אמר כי הן זויפו וקרא לאזרחים לדחות אותן. על פי התוצאות הרשמיות של ועדת הבחירות, מוסווני בן ה-76, שנמצא בשלטון מאז 1986 והוא אחד המנהיגים הוותיקים ביותר של אפריקה, זכה ב-5.85 מיליון קולות, שהם 58.6% מקולות המצביעים בבחירות שנערכו ביום חמישי. וויין, כוכב פופ בן 38, קיבל 34.8% מהקולות.

לאורך קמפיין הבחירות, כוחות הביטחון פעלו באופן קטלני נגד וויין, מועמדים אחרים של האופוזיציה ותומכיהם. בימים שקדמו להצבעה, ארגוני חברה אזרחית מקומיים וממשלות זרות הטילו ספק באמינות ובשקיפות של הבחירות, לאחר שעשרות בקשות לפיקוח מצד משקיפים זרים נדחו על ידי הממשלה המקומית.

ארצות הברית וארגון המפקח על טוהר הבחירות באפריקה מחו על אי-סדרים בבחירות. וויין, חבר בפרלמנט שגייס צעירים סביב קריאתו לשינוי פוליטי, תיאר את התוצאות בתור "הונאה מוחלטת".

"הצבא והמשטרה השתלטו על הבחירות האלו", אמר בריאיון טלפוני מביתו בעיר הבירה קמפלה, שהוקף בחיילים שלדבריו אסרו עליו לעזוב. "זה חושף עוד יותר עד כמה משטר מוסווני הוא דיקטטורי", הוסיף וויין, שלדבריו נלחם על מנת למגר את השחיתות הנרחבת במדינה. "זה לעג לדמוקרטיה".

בצבא אמרו כי החיילים הגיעו לבית של וויין כדי להעריך את "האיומים" הנשקפים בפניו ובכך שומרים על ביטחונו.

תומכי הנשיא המכהן ביום הבחירות אוגנדה. רויטרס
מבטיח יציבות וקידמה. תומכי הנשיא בבירה קמפלה/רויטרס

מוסווני טען לאורך הקמפיין כי ניסיונו הארוך הופך אותו למנהיג טוב והבטיח להמשיך לספק יציבות וקידמה. שעות אחרי ההכרזה על ניצחונו בבחירות, הוא טרם פרסם הצהרה. הממשלה הורתה לסגור את האינטרנט יום לפני פתיחת הקלפיות, והוא עדיין מושבת. קודם לכן סגרה הממשלה את הרשתות החברתיות ואת האפליקציות להעברות מסרים, המשמשות את וויין לתקשורת עם תומכיו.

ברחבי הבירה קמפה, חיילים ושוטרים סיירו ברחובות בשכונות שחלקן היו שקטות מהרגיל עם רדת הלילה. "החמושים האלו בכל מקום והם מוכנים להרוג", סיפר אחד התושבים, רתך במקצועו. "אני בטוח שמה שהם הכריזו מזויף, אבל אנחנו לא יכולים לצאת נגדם כרגע, הם יהרגו אותנו".

מאות מתומכי הנשיא רכבו באופנועים ממרכז ספירת הקולות למרכז העיר, שם רקדו תושבים עם כרזות של השליט.

וויין אמר כי יש לו סרטון המוכיח זיופים, שאותו הוא ישתף ברגע שהשבתת האינטרנט תיפסק. הוא אמר לרויטרס כי לקמפיין שלו יש הוכחות שהצבא איים על מצביעים לבחור במוסווני והיה מעורב בזיוף קולות וזיופים אחרים. לטענת ועדת הבחירות, לפי החוק, נטל ההוכחה הוא על וויין.

חיילים ברחובות ביום הבחירות אוגנדה. רויטרס
הצבא טוען שהוא שומר על ביטחונו. כרזה של מנהיג האופוזיציה וויין/רויטרס

קואליציית "משמר הבחירות באפריקה", ששלחה 2,00 משקיפים ל-146 מחוזות, מסרה בהצהרה כי תועדו אי-סדרים במהלך ההצבעה, כולל פתיחה מאוחרת של רוב הקלפיות, מחסור בפתקי הצבעה ופתיחה לא חוקית של קלפיות.

האיחוד האפריקני שלח משלחת משקיפים אבל טרם מסר התייחסות להליך ההצבעה.

טיבור נגאי, הדיפלומט הבכיר ביותר לענייני אפריקה במחלקת המדינה האמריקנית, אמר כי "תהליך הבחירות היה פגום לחלוטין". הוא ציין דיווחים על זיופים, דחיית אישורים של משקיפים, אלימות ורדיפה של אנשי אופוזיציה, ומעצר של פעילי חברה אזרחית.

בבחירות לפרלמנט, שבהן עמדו לבחירה 529 מושבים, לפחות 18 שרים ממפלגת השלטון איבדו את המושבים שלהם. גם סגן הנשיא, אדוארד סקנדי, הפסיד במרוץ. לפי התוצאות החלקיות, 56 מועמדים ממפלגת האחדות הלאומית של וויין ניצחו במרוצים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully