וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע החיסונים הגדול בעולם: הודו החלה בחיסון 1.4 מיליארד תושביה

16.1.2021 / 11:51

המדינה החלה לחסן את 30 מיליון אנשי הצוותים הרפואיים - עם פתיחתו של אחד המבצעים המורכבים בעולם. למרות החששות מהחיסון ההודי, שיעילותו מוטלת בספק, המדינה שנפגעה קשות מהנגיף מתמלאת תקווה. מודי, שלא התחסן, קרא: "לא להאמין לשמועות על החיסונים"

בווידאו: הודו החלה לחסן לקורונה/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הודו, המונה כ-1.4 מיליארד תושבים, החלה היום (שבת) לחסן את 30 מיליון עובדי הבריאות במדינה ופתחה במבצע החיסון נגד קורונה הגדול בעולם. המדינה המתפתחת הצטרפה לשורות המדינות העשירות יותר, שם המבצע כבר בעיצומו. אמנם בהודו יושבים המפעלים של יצרניות החיסונים מהגדולות בעולם, אך מבצע החיסונים בה הוא מורכב ביותר.

הרשויות ההודיות מכוונות לחסן כ-300 מיליון בני אדם, מספר דומה לכלל אוכלוסיית ארצות הברית. לפי התכנית, לאחר שיסיימו לחסן את מיליוני חברי הצוותים הרפואיים, יחלו בחיסונם של 270 מיליון בני ה-50 ומעלה ויתר האוכלוסיות בסיכון.

המבצע מחזיר את התקווה להודו שסבלה קשות מהקורונה, שגבתה את חייהם של המוני הודים ופגעה אנושות בכלכלת המדינה. עד כה נדבקו בקורונה יותר מ-10 מיליון מתושביה ולפחות 150 אלף מהם מתו בגלל המחלה.

השקת מבצע החיסונים נגד קורונה בהודו, 16 ינואר 2020, מחוז קורפוט. רויטרס
"מראה לעולם את היכולות שלנו". תחילת מבצע החיסונים לקורונה/רויטרס

עבור העובדים שתיחזקו את מערכת הבריאות הרעועה בהודו לאורך המגיפה, החיסונים מבטיחים שהחיים יוכלו לחזור למצבם הרגיל. רבים מהם מתפוצצים מגאווה. "אני נרגשת שאני בין הראשונים לקבל את החיסון," אמרה האחות גיטה דווי, כשהרימה את שרוולה השמאלי כדי לקבל את הזריקה.

"אני שמח לקבל חיסון תוצרת הודו, ושאנחנו לא צריכים להיות תלויים באחרים בשביל זה", אמר דווי, שטיפל בחולים ברחבי המגיפה בבית חולים בלוקנוב, בירת מדינת אוטר פרדש שבלב הודו.

המנה הראשונה ניתנה לעובד תברואה במכון ההודי למדעי הרפואה בבירה, ניו-דלהי, לאחר שראש הממשלה נרנדרה מודי פתח את המבצע בנאום משודר בטלוויזיה. "אנו משיקים את מבצע החיסונים הגדול בעולם והוא מראה לעולם את היכולות שלנו", אמר מודי.

בהמשך נאומו, הוא הפציר באזרחים לשמור על זהירות ולא להאמין ל"שמועות על בטיחות החיסונים". עם זאת, בניגוד למנהיגים אחרים בעולם שמתחסנים ראשונים כדי לחזק את האמון בחיסונים, מודי בן ה-70 לא קיבל את החיסון בעצמו וממשלתו הודיעה שפוליטיקאים לא יקבלו עדיפות בשלב הראשון של המבצע.

27 ביולי 2020 - צוותי רפואה מטפלים בחולה שנושא את הנגיף בבית חולים בבהגלפור, ביהר, הודו. רויטרס
מתחילים בחיסונים צוותי רפואה. טיפול בחולה קורונה בבית חולים בבהגלפור, הודו/רויטרס

במערכת הבריאות ההודית לא ציינו כמה אחוזים מ-1.4 מיליארד התושבים, יחוסנו במהלך המבצע. אך מומחים מספרים כי כמעט בוודאות הוא יהיה לגדול ביותר בעולם. לקנה המידה העצום יש את המכשולים שלו.

הודו מתכננת להסתמך בעיקר על אמצעים דיגיטליים כדי לעקוב אחר משלוחי ומתן החיסונים, אך מומחי בריאות הציבור מציינים כי האינטרנט נותר איטי מאוד בחלקים נרחבים מהמדינה. לפי משרד הבריאות במהלך היום אמורים להתחסן כ-100 בני אדם בכל אחד מ-3,006 המרכזים ברחבי המדינה.

השקת מבצע החיסונים נגד קורונה בהודו, 16 ינואר 2020, מחוז קורפוט. רויטרס
הקרנת נאומו של מודי עם תחילת מבצע החיסונים/רויטרס

ב-4 בינואר הודו אישרה לשימוש חירום שני חיסונים, אחד שפותח על ידי אוניברסיטת אוקספורד ויצרנית התרופות אסטרהזניקה בבריטניה, ואחר על ידי החברה ההודית בהרט ביוטק. לקראת תחילת חיסון האוכלוסייה, מטוסים העבירו 16.5 מיליון מנות לערים שונות בהודו בשבוע שעבר.

עם זאת, קיימות ספקות בנוגע ליעילות החיסון ההודי. מומחים חוששים כי קיצור הדרך הרגולטורי שננקט על מנת לאשר את חיסון בהרט ביוטק, מבלי להמתין לנתונים שיצביעו על יעילותו במניעת המחלה, עשוי להגביר את החשש מהחיסונים.

בניו דלהי דרשו רופאים באחד מבתי החולים הגדולים בעיר, כי ייתנו להם את החיסון אסטרהזניקה במקום זה שפותח על ידי בהרט ביוטק. איגוד רופאים בבית החולים אמר כי רבים מחבריו "מעט חוששים מהיעדר ההליך המלא" בחיסון ההודי. ד"ר נירמליה מוחפטרה, סמנכ"ל איגוד הרופאים אמר לבאי בית החולים כי "נכון לעכשיו, אין לנו אפשרות לבחור בין החיסונים".

השקת מבצע החיסונים נגד קורונה בהודו, 16 ינואר 2020, מחוז קורפוט. רויטרס
במהלך היום יתחסנו כ-100 בני אדם בכל אחד מ-3,006 המרכזים, השקת מבצע החיסונים/רויטרס

במדינות מפותחות, כולל ארצות הברית, בריטניה, ישראל, קנדה וגרמניה, מיליוני אזרחים כבר קיבלו מידה מסוימת של הגנה עם לפחות מנה אחת של חיסונים שפותחו במהירות מהפכנית והוסמכו במהירות לשימוש.

אבל במדינות רבות, בהן עוד לא החלו להיערך לחלוקת החיסונים, מומחים רבים צופים שנה נוספת של אובדן וקשיים. מקומות אלה, כמו איראן, הודו, מקסיקו וברזיל, מהווים יחד כרבע ממקרי המוות העולמיים מקורונה.

השקת מבצע החיסונים נגד קורונה בהודו, 16 ינואר 2020, מחוז קורפוט. רויטרס
השקת מבצע החיסונים נגד קורונה בהודו/רויטרס

הודו נמצאת במקום השני אחרי ארצות הברית במספר הנדבקים עם 10.5 מיליון מקרים מאושרים, ומדורגת שלישית במספר ההרוגים, אחרי ארצות הברית וברזיל, עם 152,000. על פי אוניברסיטת אוקספורד, למעלה מ- 35 מיליון מנות של חיסונים שונים הוענקו ברחבי העולם.

בעוד שרוב מנות החיסונים לקורונה כבר נחטפו על ידי מדינות עשירות, פרויקט COVAX, הנתמך על ידי האו"ם ופועל על מנת לספק חיסונים לאזורים מתפתחים בעולם, מצא עצמו חסר בחיסונים, כסף ועזרה לוגיסטית. בעקבות זאת, המדענית הראשית של ארגון הבריאות העולמי, ד"ר סומיה סוומינאתן, הזהירה השבוע כי זה לא סביר שחסינות העדר - שבשבילה דרוש שלפחות 70% מהעולם יתחסן - תושג השנה. "גם אם זה קורה בכמה מדינות, זה לא יגן על אנשים ברחבי העולם", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully