וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הנבחרים הצביע בעד הדחת טראמפ על הסתה למרד, המשפט בסנאט - אחרי כהונתו

עודכן לאחרונה: 14.1.2021 / 10:15

בפעם השנייה בכהונתו, אושרה הדחת הנשיא היוצא בגין הסתה להתקוממות, בתמיכת 10 רפובליקנים ו-221 דמוקרטים. יו"ר בית הנבחרים: "הראינו שאף אחד לא מעל החוק". טראמפ גינה את האלימות, אך לא התייחס להדחה. ביידן לסנאט: "לעסוק גם בדברים אחרים פרט למשפט ההדחה"

בווידאו: טראמפ גינה את המתקפה על הקפיטול, במקביל להדחה/צילום: רויטרס

בית הנבחרים של ארצות הברית הצביע הערב (רביעי) בעד הדחתו של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, בעקבות המתקפה על גבעת הקפיטול בשבוע שעבר, שזעזעה את המדינה ואת העולם כולו. ההצעה התקבלה ברוב של 232 תומכים מול 197 מתנגדים. בהצהרה שפרסם מאוחר יותר, טראמפ לא התייחס להצבעה וגינה פעם נוספת את האלימות בוושינגטון, מבלי לקחת אחריות.

עשרה נציגים רפובליקנים הצביעו בעד ההדחה, כשהדמוקרטים אספו מוקדם יותר מספיק קולות כדי לאשר את הדחת טראמפ בגין עבירת "הסתה להתקוממות". כמה מחוקקים רפובליקנים, בהם הנציגה הבכירה ליז צ'ייני, צפויים לתמוך בהם. אחד הנציגים הרפובליקנים שהודיעו שיצביעו בעד, דן ניוהאוס מוושינגטון, צייץ הצהרה שבה ציין כי "להעלים עין מהתקיפה האכזרית הזו נגד הרפובליקה שלנו זו לא אופציה".

בשלב זה עדיין לא ידוע מתי ואיך יתקיים משפט ההדחה בסנאט. שם, יש צורך בתמיכה של שני שלישים ממאה הסנאטורים, בהם 17 רפובליקנים, כדי להדיח את הנשיא. גם לא ברור אם המשפט יכול להתקיים אחרי השבעת הנשיא הנבחר, אבל השאיפה של מתנגדי טראמפ היא להוביל להרשעתו כך שהוא לא יוכל להתמודד שוב על משרה ציבורית. ההשבעה של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן תיערך בטקס מצומצם ותחת אבטחה כבדה בשל האיומים הנמשכים מצד תומכיו הקיצוניים של טראמפ.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון, 14 בינואר 2021. רויטרס
בדרך לעשות עוד היסטוריה שלילית. טראמפ בהצהרה לאחר הדיון, הלילה/רויטרס

לאחר הדיון, טראמפ פרסם הצהרה דרך חשבון הטוויטר של הבית הלבן, ולא הזכיר בה את הליך ההדחה. "אני רוצה להיות ברור, אני מגנה באופן חד-משמעי את האלימות שראינו בשבוע שעבר. האלימות ההמונית מנוגדת לכל מה שאני מאמין בו וכל מה שהמפלגה שלנו מייצגת", אמר, מבלי לקחת אחריות אישית על האירועים.

"אף תומך אמיתי שלי לא יקדם לעולם אלימות פוליטית. אף תומך אמיתי שלי לא יזלזל בכוחות הביטחון או בדגל האמריקני. אף תומך אמיתי שלי לא יאיים או יטריד אמריקנים אחרים", טען טראמפ. "אם אתם עושים אחד מהדברים, אתם לא תומכים במפלגה שלנו - אתם תוקפים אותה. ואתם תוקפים את המדינה שלנו. לא נסבול את זה".

בהמשך, הנשיא היוצא התייחס גם להרחקתו מהרשתות החברתיות. "אני רוצה לומר גם כמה מילים על המתקפה חסרת התקדים על חופש הביטוי שראינו בימים האחרונים. אלו הם זמנים קשים ומתוחים. הניסיונות לצנזר, לבטל ולהכניס אזרחים לרשימה שחורה שגויים ומסוכנים. מה שצריך עכשיו הוא שנקשיב אחד לשני, לא נשתיק אחד את השני", אמר.

ברקע הליך ההדחה, הנשיא הנבחר ביידן קרא למנהיגי הסנאט לעסוק בנושאים אחרים מלבד הדחתו של טראמפ. "אני מקווה שמנהיגי הסנאט ימצאו דרך לעסוק באחריותם החוקית בהליך ההדחה במקביל לעבודה על נושאים דחופים אחרים של האומה", אמר, והוסיף כי המסתערים על הקפיטול היו "פעילים קיצוניים וטרוריסטים מקומיים, שהוסתו לאלימות על ידי הנשיא טראמפ".

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי חותמת על מסמך ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בקפיטול, וושינגטון, 14 בינואר 2021. רויטרס
"הראינו שאף אחד לא מעל החוק". פלוסי חותמת על מסמך ההדחה, הלילה/רויטרס

לפני שחתמה על מסמך ההדחה, בירכה יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי על תוצאות ההצבעה. "היום, באופן דו-מפלגתי, בית הנבחרים הראה שאף אחד לא מעל החוק, אפילו לא נשיא ארצות הברית. שדונלד טראמפ הוא סכנה ברורה ומידית למדינה שלנו ושאנחנו מקדשים פעם נוספת את השבועה שלנו לתפקיד - לשמור ולהגן על חוקת ארצות הברית", אמרה.

במהלך הדיון, אמרה פלוסי כי מי שתקף את גבעת הקפיטול בשבוע שעבר לא היה פטריוט, אלא "טרוריסט מקומי", שנשלח על ידי הנשיא. "אותם מורדים לא היו פטריוטים. הם אינם חלק מבסיס פוליטי שיש לתת לו התייחסות. הם היו טרוריסטים מקומיים והצדק חייב לנצח", אמרה פלוסי.

"אבל הם לא הופיעו מתוך ריק. הם נשלחו לכאן, ונשלחו על ידי הנשיא, עם מילים כמו קריאה 'להילחם'. מילים הן חשובות, האמת חשובה", המשיכה פלוסי. לדבריה, "הנשיא ראה את המתקוממים לא כאויבים לחופש שהם, אלא כאמצעי למטרה איומה - המטרה לדבקותו האישית בשלטון".

מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סטני הויר, בגבעת הקפיטול בוושינגטון, 13 בינואר 2021. AP
"פעולות הנשיא דורשות פעולה דחופה". מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סטני הויר, היום/AP

מנהיג הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סטני הויר, אמר כי יש לנקוט בצעדים דחופים נגד טראמפ. "יש השלכות לפעולות, ופעולותיו של נשיא ארצות הברית דורשות פעולה דחופה וברורה של הקונגרס", הבהיר. הוא העלה את דברי חברת הקונגרס ליז צ'ייני, "הנציגה צ'ייני מוויומינג, רפובליקנית ושמרנית, אמרה זאת: 'נשיא ארצות הברית זימן את ההמון והדליק את להבת ההתקפה הזו'".

הויר הוסיף כי צ'ייני אינה "איזה חבר חדש וחסר אחריות במפלגה", היא בתו של סגן הנשיא לשעבר, דיק צ'ייני. "היא יודעת על מה שהיא מדברת", הוא אמר. "היא אפיינה זאת כבגידה הגדולה ביותר של נשיא ארצות הברית בתולדותינו". לדבריו, "אם פעולות אלה אינן ראויות להדחה, אז מהי עבירה הניתנת להדחה?".

מנגד, מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל הודיע לעמיתיו הרפובליקנים כי "בעוד העיתונות מלאת ספקולציות, אני עדיין לא קיבלתי החלטה סופית כיצד אצביע, ואני מתכוון להקשיב לטיעונים המשפטיים כשהם יוגשו בפני הסנאט". מקונל דחה את הקריאות של הדמוקרטים להשיב את הסנאט להרשיע את טראמפ באופן מידי, ולאחר מכן הודיע כי ההצבעה בסנאט תתרחש בשבוע הבא, בימים הראשונים לכהונת ביידן.

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי עוברת דרך גלאי מתכות בגבעת הקפיטול, 12 בינואר 2021. רויטרס
הייתה על הכוונת של הפולשים. פלוסי בגבעת הקפיטול, אתמול/רויטרס

חברת בית הנבחרים הדמוקרטית ג'ודי צ'ו, נציגת קליפורניה, כינתה בדיון את תומכי טראמפ שפרצו לקונגרס "טרוריסטים", ואמרה שטראמפ עצמו העביר אותם תהליך של הקצנה. "הנשיא שיקר במודע לתומכיו שהבחירות נגנבו ממנו, ואז אמר להם מתי לבוא לוושינגטון, איפה להפגין ואל מי לכוון את זעמם", טענה צ'ו. "מסוכן מדי להשאיר אותו בתפקיד. חייבים למצות עמו את הדין. חייבים להדיח אותו".

הנציג הדמוקרטי ג'ייסון קרואו אמר כי רוב המפלגה הרפובליקנית "משותקת מפחד", לאחר שלדבריו ניהל "שיחות רבות עם עמיתי הרפובליקנים".

"כמה מהם התפרצו בבכי ואמרו שהם חוששים לחייהם אם הם יצביעו בעד ההדחה הזו", אמר.

בית הנבחרים האמריקני דן בהדחתו של הנשיא טראמפ לאחר המהומות שהיו בקפיטול בוושינגטון. 13 בינואר 2021. רויטרס
חברים בכניסה לבית הנבחרים, לפני ההצבעה/רויטרס

טראמפ יהיה הנשיא הראשון אי-פעם שעומד לשני משפטי הדחה. בהליך הקודם, בתחילת השנה שעברה, הוא זוכה על ידי עמיתיו הרפובליקנים כמעט פה-אחד, פרט למיט רומני. הפעם, לפחות ארבעה מהם הביעו תמיכה פומבית בהדחתו או בהתפטרותו. לפני ניו יורק טיימס, לפחות 20 סנאטורים רפובליקנים נכונים לתמוך בהרשעת טראמפ.

ברקע ההצבעה על ההדחה, טראמפ דחק בתומכיו שלא לצאת להפגנות חדשות למענו, בעת שחלקם מאיימים על מרכז וושינגטון, שנראה יותר כמו מחנה צבאי לקראת השבעתו של ביידן לנשיא ב-20 בינואר. "לאור דיווחים על הפגנות נוספות, אני קורא לא לנקוט בשום אלימות, אסור להפר את החוק ולא לנהוג בוונדליזם כלשהו", אמר טראמפ בהצהרה.

"זה לא מה שאני מייצג וזה לא מה שאמריקה מייצגת", הבהיר הנשיא היוצא. "אני קורא לכל האמריקנים לעזור כדי להקל על המתיחות ולהרגיע את הרוחות". עקב האירועים הדרמטיים בוושינגטון, נפרסו אלפי כוחות של המשמר הלאומי בוושינגטון הבירה לקראת השבעת ביידן. חלק מהחיילים תועדו שרועים על רצפת הקפיטול, עם תגבור האבטחה בתגובה למחדלי המודיעין הקשים בשבוע שעבר. בין האמצעים שננקטו מאז - הצבת גלאי מתכות בכניסה למתחם.

כוחות המשמר הלאומי בתוך גבעת הקפיטול, 13 בינואר 2021. רויטרס
כוחות של המשמר הלאומי פרוסים בקפיטול, היום/רויטרס

בינתיים, הנשיא היוצא ממשיך לטעון ללא ביסוס לזיופים בבחירות בנובמבר, והודיע כי לא יגיע לטקס ההשבעה ב-20 בינואר ובכך ישבור מסורת בת 200 שנה. בכיר הממשל היוצא בטקס יהיה פנס.

טראמפ איבד בסוף השבוע האחרון את אמצעי התקשורת המרכזיים שלו, אחרי שטוויטר סגרה את החשבון שלו לצמיתות, ופייסבוק השהתה אותו עד לאחר השבעת ביידן לפחות. הלילה גם יוטיוב וסנאפצ'ט חסמו את חשבונותיו, בטענה שהוא הפר את מדיניות האתרים והסית לאלימות.

הדמוקרטים קידמו את ההצבעה על הדחת טראמפ, אחרי שסגן הנשיא פנס דחה את ההצעה שלהם להפעיל את ההליך להוצאת טראמפ לנבצרות על פי התיקון ה-25 לחוקה. פנס, שהובהל עם משפחתו לחדר מאובטח בעת ההתקוממות בקפיטול, השיב במכתב ששלח ליו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי: "לפי החוקה שלנו, התיקון ה-25 הוא לא אמצעי הענשה או תפיסת שלטון". לדבריו, השימוש בתיקון שמעולם לא הופעל יהווה "תקדים מסוכן".

"ראיות שההסתערות הייתה מאורגנת"

בתוך כך, ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי הודיע הלילה שהראיות שנאספו עד כה מצביעות על כך שמאחורי ההסתערות על הקפיטול הייתה תכנית מאורגנת. "אין ספק שהייתה לפחות תכנית אחת", אמר. "אנשים שמקפידים על התיקון הראשון לחוקה לא מביאים חבלים, סולמות ופטישים לאירוע ספונטני. זו הייתה מתקפה מאורגנת".

במקביל, הרשויות ממשיכות בגל המעצרים של התוקפים, האחרון שבהם של מי שתועד לובש את החולצה עם הכיתוב "מחנה אושוויץ". ברשת CBS דווח כי הוא נעצר בווירג'יניה. אתמול הבטיחו ב-FBI כי צפויים עוד מאות מעצרים.

חבר בית הנבחרים, הדמוקרטי אדם שיף, נכנס לבית לקראת ההצבעה, 13 בינואר 2021. AP
חבר בית הנבחרים אדם שיף, נכנס לאלום לקראת ההצבעה, היום/AP

בעקבות הפריצה לקפיטול, הצבא האמריקני העביר מסר לכלל החיילים, העובדים ובני משפחותיהם, שנכתב על ידי ראש מטה צבא ארצות הברית ג'יימס מקונוויל ומזכיר הצבא ריאן מקארת'י בדרישה מהחברים לשמור על ערכי הצבא במהלך תקופה זו. "אנו מגנים על הזכויות של כל אמריקני, ועל התפקוד של מוסדות הדמוקרטיה שלנו. אנו מזכירים לכל החיילים והאזרחים לקיים את הסטנדרטים הא-פוליטיים של הצבא".

"האומה מצפה מכל חברי הצבא לנהוג על פי החוק ולעשות את הדברים הנכונים בדרך הנכונה, בין אם אנו לבושים במדים ובין אם לא", הוסיפו ראש הצבא במכתב. "כדי לשמור על האמון הקדוש של העם האמריקני חשוב שכל מי שמייצג את הצבא, בכל תפקיד שהוא, יישאר דוגמה למקצועיות, אופי ושלמות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully