וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשך 4 שנים ניהל טראמפ מלחמה בדמוקרטיה. אתמול הגיע ניסיון ההפיכה

7.1.2021 / 9:30

הנשיא הרפובליקני הקפיד לסדוק את מוסדות השלטון לאורך כהונתו הראשונה, והיחידה. במשך חודשיים הוא הזין את נאמניו בשקרים ובתיאוריות קונספירציה, ואלו התפוצצו בגבעת הקפיטול. ביידן יושבע לתפקיד, אך לא בטוח שמשימתו הקשה ביותר - לאחד את אמריקה - עוד אפשרית

בווידאו: ליל ההסתערות על הקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

מה שקרה אתמול בגבעת הקפיטול בוושינגטון הוא ניסיון הפיכה של נאמני מנהיג המסרב לפנות את כיסאו אחרי מפלה בבחירות. היה זה ניסיון כושל אמנם, אבל אין דרך אחרת לתאר זאת ואירועים דומים בכל מדינה אחרת היו מתוארים בכותרת דומה.

מי שעקב אחרי ההתרחשויות בארצות הברית בארבע שנות כהונתו של טראמפ, וביתר שאת בחודשיים שחלפו מאז הבחירות, לא יכול היה להתפלא. הנשיא הרפובליקני היוצא הלעיט את תומכיו בשקרים, תיאוריות קונספירציות ובהסתה נגד הדמוקרטיה האמריקנית ומוסדותיה. אתמול זה התפוצץ.

דגל הקונפדרציה, מדינות הדרום שהתקוממו נגד הפדרציה בשל רצונן לשמור על העבדות והפסידו במלחמת האזרחים במאה ה-19, נצפה לראשונה בין כותלי הקונגרס.

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון , 6 בינואר 2021. AP
ניקב חור עמוק בדמוקרטיה האמריקנית. טראמפ, אתמול/AP

במשך כהונתו הראשונה והיחידה, הוא הקפיד לסדוק את הנורמות שאפיינו את אמריקה במשך שנים ארוכות. רוב חברי מפלגתו הרפובליקנים, בין אם מתוך אמונה אידיאולוגית או אופורטוניזם טהור, שתקו או עודדו אותו. הגינויים והזעזוע שהביעו אתמול אחרי שהמון זועם פרץ לקונגרס והשחית את סמלי הממשל הגיעו מאוחר מדי.

עובדה, עשרות מחוקקים רפובליקנים המשיכו לקרוא תיגר על תוצאות הבחירות גם אחרי חידוש הדיון בקונגרס, לכאורה בניתוק מהאירועים שעות קודם לכן. הם הכשירו את הקרקע לעתיד לבוא כשלא העזו לעמוד נגד הנשיא, ולהגיד לו בפה מלא: אדוני, הפסדת ובתי המשפט לא קיבלו ולא עתירה אחת נגדך.

במהלך היום, אשרור הניצחון של ביידן יסתיים בקונגרס והשלב החוקתי האחרון לפני השבעתו ב-20 בינואר יחלוף. טראמפ יצא מהבית הלבן גם מבלי שהשירות החשאי יצטרך ללוות אותו, אך הצהרותיו כי לעולם לא יכיר בהפסדו והאהבה שחילק לפורעים ניקבו חור עמוק בדמוקרטיה השברירית ממילא של ארצות הברית.

תומך טראמפ עם דגל הקונפדרציה בקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית, 7 בינואר 2021. רויטרס
סמל העבדות והגזענות בגבעת הקפיטול. תומך טראמפ עם דגל הקונפדציה/רויטרס

בעולם עוקבים מקרוב אחרי האירועים הדרמטיים. רודנים ומנהיגים אנטי-דמוקרטים מקשיבים היטב. אם ארצות הברית, המטיפה השכם וערב למשטרים אוטוריטריים, גולשת למחזות שנצפו בהפיכות בעולם שלישי, הם יכולים לבצע את זממם ללא הפרעה. רק אתמול הנחיתה סין את המכה החזקה ביותר שלה על הדמוקרטיה בהונג קונג עד היום. קול חלוש נשמע מוושינגטון.

הרפובליקנים מגיעים לצומת דרכים. טראמפ נתן להם את הנשיאות לפני ארבע שנים והצליח לקדם חלק לא מבוטל מהאג'נדה שלהם, אך המחיר בהמשך התמיכה בו הוא הפיכתם למפלגה רודנית, עם פולחן אישיות למנהיג העליון. יש קרב עז בין שני המחנות כרגע, וייתכן שאלו המתנגדים לטראמפ יתחזקו בעקבות האירועים אתמול, ובעיקר בשל אובדן השליטה בסנאט אחרי שהמועמדים הדמוקרטים ניצחו בשני המרוצים בג'ורג'יה.

עידן טראמפ מסתיים ברעש אדיר ומחריש אוזניים כפי שהתחיל. בנפילתו, הוא לקח את כל המפגלה יחד עמו. כל מי שלא נותר נאמן עד הסוף המר, כמו הסגן הנאמן מייק פנס, כבר מסומן כבוגד. זה עלה לרפובליקנים באובדן הרוב בקונגרס ובשנתיים לפחות של שלטון דמוקרטי מלא.

בפני הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ניצבות משימות מרובות וקשות, אך המורכבת ביותר היא לאחד מחדש את אמריקה ולאחות את הקרעים. הפילוג והקיטוב והשנאה של אתמול, שימשיכו לבעבע אצל מיליוני תומכי טראמפ גם אחרי תום כהונתו, מראים שלא בטוח שזה אפשרי עוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully