וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך במדינה של 5 מיליון בני אדם, מתו רק 25 מקורונה?

ניו זילנד נחשבת אולי למנצחת הגדולה במלחמה נגד הקורונה. מדינת האי אומנם הטילה סגרים שרבים התנגדו להם בתחילה, אבל היא הצליחה לעצור את התפשטות הקורונה במדינה ואפילו הורידה על הדרך את מקרי המוות ממחלות אחרות. איך היא עשתה את זה?

בווידאו: ניו זילנד חגגה תחילת 2021 באירועים המוניים/צילום: רויטרס

בעיצומה של המגיפה, מעט מדינות הצליחו לשמור על שיעורי קורונה נמוכים, וניו זילנד היא אחת הדוגמאות המוצלחות ביותר, אם לא המוצלחת מכולן. כעת, מחקר חדש מצא כי ניו זילנד עשתה הרבה יותר מכך, והיא הצליחה למנוע חלק גדול מגורמי המוות האחרים שהשפיעו על המדינה בשנים האחרונות. הסיבות לכך עדיין לא ידועות במלואן, אבל למומחים יש כמה סברות.

הבידוד של ניו זילנד אומנם נותן לה כמה יתרונות טבעיים בשליטה על מחלות זיהומיות, אך ענף התיירות הגדול במדינה הביא לכך שלא מעט מקרים של COVID-19 הגיעו לחופיה. הממשלה הגיבה בכך שסגרה את שעריה, תוך שהיא שומרת על מינימום תנועה עד שהיא הייתה בטוחה שכל המקרים אותרו. כאשר הנגיף שב והתפרץ, המדינה הטילה סגר במהירות הבזק. במדינה של 5 מיליון אזרחים, בסך הכל 25 אנשים מתו מ-COVID-19.

כמה מדינות אחרות ניסו לחקות את ניו זילנד, אבל לאף אחת מהן לא הייתה את ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן בראש תהליך קבלת ההחלטות. המתנגדים להתערבות ממשלתית חזקה, ובמיוחד לסגר, ראו בניו זילנד את התמצית של מה לא לעשות. זה כלל אזהרות קשות מפני השלכות לא רצויות, כמו פגיעה כלכלית וחברתית, כולל מקרי מוות נוספים מסיבות כמו התאבדות או אלימות במשפחה.

צוות מדענים מהמכון הרפואי בניו זילנד עקב אחר המספר הכולל של מקרי המוות במדינה לפי שבוע ב- The Lancet, והשווה כל אחד מהם לממוצע בין השנים 2015-2019. במשך מרבית ארבעת החודשים הראשונים של השנה, כולל חמשת השבועות הראשונים לסגר, התמותה הכוללת הייתה דומה לשנים קודמות. החל מסוף אפריל, ניו זילנד הרחיקה לכת הרבה יותר. התמותה ירדה לרמות חסרות תקדים ונשארה שם עד לפחות לספטמבר. סך כל מקרי המוות היה 123.4 למיליון בשבוע במהלך הסגר, ולאחר מכן, הייתה ירידה של 11 אחוזים לעומת השנים הקודמות.

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, בפרלמנט, 2 בדצמבר 2020. AP
לא פחדה מצעדים קיצוניים. ראש ממשלת ניו זילנד/AP

ניתוח המקרים עוד יקח זמן, לכן עדיין אין פירוט של גורמי המוות. עם זאת, המחברים של המחקר כתבו כי "בדרך כלל התקופה שנסקרה מאופיינת בעלייה בתמותה מכל הסיבות בגלל שפעת ודלקת ריאות עונתית". אותם אמצעים שמנעו מאנשים להדבק ב-COVID-19, עצרו ככל הנראה מחלות אחרות שמועברות בעונה זו.

אבל זה לא כל הסיפור. "תאונות דרכים, גורמים תעסוקתיים, זיהום אוויר וסיבוכים פוסט-כירורגיים", סומנו כגורמי ירידה אפשריים, אך אינם יכולים להסביר מדוע חלקם לא עלו משמעותית מאז שהסגר הסתיים.

סביר להניח שאיש לא יציע לסגור מדינות בכדי לשחזר את ההישג הזה, אך המחברים מציעים שניתוח מפורט יותר עשוי להועיל מאוד. אם, למשל, מתברר שזיהום האוויר הוא גורם מוות גדול ממה שהוכר בעבר, ניתן ליישם את הידע הזה בדרכים רבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully