וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נותר פתוח, אילו עסקים נסגרים ולאן מותר לצאת מהבית: מדריך לסגר השלישי

עודכן לאחרונה: 27.12.2020 / 23:39

ההגבלות נכנסו לתוקף בשעה 17:00 ויימשכו לפחות שבועיים, עם אפשרות להארכה של שבועיים נוספים. אילו הגבלות תנועה ייאכפו, מהם העונשים, איזה עסקים יישארו פתוחים וכיצד יפעלו הלימודים והתחבורה הציבורית בתקופת הסגר?

בווידאו: ישראל נכנסה לסגר שלישי - המשטרה הציבה עשרות מחסומים/צילום: שי מכלוף

הסגר הכללי שהוטל על המדינה נכנס היום (ראשון) לתוקף, בפעם השלישית מאז פרוץ מגפת הקורונה לפני כעשרה חודשים. ההגבלות הנוקשות נאכפות החל מ-17:00, והן יימשכו לפחות שבועיים, עם אפשרות להארכה של שבועיים נוספים. אילו הגבלות תנועה יאכפו, מהם העונשים, איזה עסקים יישארו פתוחים וכיצד יפעלו הלימודים והתחבורה הציבורית בתקופת הסגר?

צומת כפר סילבר עם כניסה לסגר השלישי, 27 בדצמבר 2020. שי מכלוף
עומסים בצומת כפר סילבר עם כניסת הסגר השלישי. היום/שי מכלוף

הגבלות תנועה

ההגבלות כוללות יציאה של עד קילומטר מהבית, תיאסר השהייה בביתו של אדם אחר ויחול איסור התקהלויות של עד 20 איש במקום פתוח ועד עשרה אנשים במקום סגור. הקנס על הפרת הגבלת התנועה יהיה על סך 500 שקלים.

מנגד, ההגבלות לא יכללו: יציאה להתחסן, טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, יציאה לצורך פעילות ספורט רגלית, העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת, ויציאה לצורך השתתפות בהלוויה, חתונה או ברית (בכפוף להגבלת ההתקהלות).

מה נסגר?

  • יחידות אירוח וצימרים
  • גן חיות וספארי
  • שמורת טבע, גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה
  • טיפולים שאינם רפואיים: מספרה, טיפולי יופי וקוסמטיקה ורפואה משלימה
  • דרייב-אין לצפייה בסרטים
  • קניון או שוק קמעונאי
  • מוזיאונים
  • יבוטלו האיים הירוקים (אילת וים המלח)
מחסומים עם כניסת הסגר השלישי, צומת על פרשת דרכים תל אביב רמת גן, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
הקנס על הפרת הגבלת התנועה יהיה 500 שקלים. מחסום בכניסת הסגר לתוקף, הערב/ראובן קסטרו

כיצד יפעלו העסקים

עסקים שאינם מקבלים קהל יפעלו במתכונת של 50%, ההתקהלות בהם תוגבל לעשרה אנשים במקום וסגור ו-20 במקום פתוח. יופסק מתווה האיים הירוקים באילת וים המלח.

מקומות ציבוריים ועסקיים ייסגרו, למעט חנויות חיוניות בתחומי המזון, בתי מרקחת, היגיינה, אופטיקה, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית. תהיה סגירה מוחלטת של יחידות אירוח וצימרים, גני חיות, שמורות טבע, גנים לאומיים, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה.

בנוסף, ייאסרו פתיחתם של מקומות למתן טיפול שאינו רפואי, לרבות מספרות ומכוני יופי וקוסמטיקה, וקליניקות למתן טיפול רפואה משלימה. כמו כן, ייסגרו הקניונים, השווקים והמוזיאונים, מתחמי דרייב-אין לצפייה בסרטים, ותבוטל האפשרות לאיסוף עצמי מבתי אוכל.

בנוגע למתקני אימוני ספורט - תתאפשר הפעלה של מקום המשמש לאימון או תחרות של ספורטאים מקצוענים בלבד. לא יתקיימו שיעורי נהיגה מעשיים ויחול איסור לקיים טיולים מאורגנים.

מחסומים עם כניסת הסגר השלישי, צומת על פרשת דרכים תל אביב רמת גן, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מחסום משטרתי בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

כמו כן, קבינט הקורונה קבע כי מקומות העבודה המעסיקים מעל עשרה עובדים לא יוכלו לאפשר שהייה בו זמנית של עובדים בשיעור שעולה על 50% ממצבת העובדים במקום העבודה, או עשרה עובדים, לפי הגבוה מביניהם.

המוסדות שיוחרגו הם מקומות עבודה המספקים שירותים חיוניים, מפעלים למתן שירותים קיומיים, מפעלים בעלי היתר מיוחד להעסקת עובד בשעות המנוחה ומקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית. כמו כן, תתאפשר פתיחת התעשייה הביטחונית ומפעלים תומכי ביטחון, שלגביהם יחולו הגבלות אחרות. המעסיקים יידרשו להמשיך לעמוד בתנאי התו הסגול.

מחסומים עם כניסת הסגר השלישי, צומת על פרשת דרכים תל אביב רמת גן, 27 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
מערכת החינוך תפעל כרגיל. מחסום לאכיפת הסגר בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

לימודים בזמן הסגר

מערכת החינוך תמשיך לפעול כרגיל, בערים שאינן אדומות וכתומות. זאת, לאחר שוועדת החינוך הצביעה היום נגד החלטת הממשלה להשבית את הלימודים בכיתות ה'-י'. ההחלטה בוטלה באופן מידי, והתלמידים יגיעו לבתי הספר ביישובים ירוקים וצהובים גם בזמן הסגר, לפי תכנית הרמזור.

מקרים חריגים בהם ניתן לחצות את הגבלת הק"מ

  • יציאה להתחסן
  • טיפול רפואי או סוציאלי
  • הפגנה
  • הליך משפטי
  • יציאה לצורך פעילות ספורט
  • העברת קטין בין הוריו הפרודים
  • יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת
  • יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית (בכפוף להגבלת ההתקהלות)
מתחם ביג קסטינה במהלך סגר נובמבר 2020. ראובן קסטרו
רק מסחר חיוני יישאר פתוח. חנויות סגורות במתחם ביג קסטינה/ראובן קסטרו

עם זאת, ייאסרו פעילויות בשטח פתוח וטיולים בכל הכיתות, לימודים בכיתות י"ג ו-י"ד שהם לימודי המשך ללימודים בתיכון, ופעילויות של תנועות נוער. תמשיך להתקיים פעילות לתלמידים בחינוך המיוחד ולנוער נושר ונוער בסיכון, וכן פנימיות ולימודים בכיתות עולים. לימודים מעשיים במוסדות להשכלה או הכשרה מקצועית יתקיימו בצורה מקוונת.

רשימת המחסומים בזמן הסגר

צפון:
כביש 70 צומת אחיהוד.
כביש 65 מחלף נטופה.
כביש 65 צומת מנחת מגידו.
כביש 65 צומת נחל חדרה

מרכז:
כביש 2 מחלף ינאי.
כביש 1 מחלף חמד.
כביש 431 מחלף ראשונים.
כביש 5 מחלף גלילות.

דרום:
כביש 4 מחלף אשדוד.
כביש 25 צומת גילת.
כביש 25 צומת ערוער.
כביש 90 צומת יוטבתה.

תחבורה ציבורית

תפוסת הנוסעים באוטובוסים תצומצם ל-50%, בעוד שהיקף השירות בתחבורה הציבורית, ימשיך לפעול במתכונת מלאה ויכלול תגבורים בקווים בעלי ביקוש גבוה.

רכבת ישראל תמשיך לפעול כפי שפעלה בחודשים האחרונים, בימי ראשון עד חמישי, בין השעות 05:00 בבוקר ועד ל-21:00 בלילה, בתפוסה של 50%, תוך רכישה מראש של שובר הנסיעה.

המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה מחוץ לאצטדיון הכדורגל בתל אביב, 20 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
בין 4,000 ל-6,000 שוטרים. פעילות אכיפה בת"א/דוברות משטרת ישראל

אכיפת ההגבלות

אגף התנועה של המשטרה יפעיל במהלך הסגר יותר מ-300 מחסומים ברחבי הארץ. לדברי גורמים בכירים במשטרה, המחסומים שבחלקם יהיו נייחים ובחלקם מדלגים, יוצבו בכל שעות היום אך יתוגברו בעיקר מהשעה 18:30. הכוחות שיפעלו באכיפת הסגר יחולקו לשני מדרגים, כאשר שניהם יאויישו על ידי בין 4,000 ל-6,000 שוטרים.

עוד הבהירו במשטרה כי ככל שיהיה צורך, הם יפנו בבקשת תגבורת לצה"ל. ההפגנות יוסיפו להתקיים בהתאם לחוק גם מחוץ לטווח הקילומטר, ובמהלכן יידרש מהמפגינים לשמור על מרחק של שני מטר אחד מהשני, משימה מורכבת ולא פשוטה. "חלק מהציבור התחסן ונכנס לסוג של אדישות, האחריות היא ציבורית", הבהירו במשטרה.

"אנחנו מקווים שנתקל כמה שפחות בממשקים לא נעימים בין אזרחים לשוטרים, ומקווים שזה הסגר האחרון. הסגר הזה יהיה דומה לסגר השני, ההגבלות בכל זאת מאפשרות חופש תנועה". הגורמים הבהירו כי "אנחנו רואים מחאות ואנחנו צפויים לראות גם מחר מחאות, גם בסמוך לכניסת הסגר".

אישה מתוגננת עם מסכה מנגיף הקורונה במהלך המתנה לקו אוטובוס בתל אביב 17 במרץ 2020. ראובן קסטרו
יותר לצאת מהבית כדי להתחסן, להפגין או להשתתף בהליך משפטי/ראובן קסטרו

התקנות החדשות נכנסו לתקוף למרות של שוועדת החוקה בכנסת דחתה את ההצבעה עליהן למחר. זאת, לאחר שלקואליציה לא היה רוב כדי לאשר את התקנות. חברי האופוזיציה נטשו בזעם את הדיון בטענה כי ההחלטה "כופה על מדינת ישראל סגר בלי לאפשר לנציגי הציבור להביע את דעתם". עם זאת, לוועדה תהיה אפשרות לאשר, לבטל או לקצר את הסגר גם בהצבעה מחר או בכל ימות השבוע מאז אישרה הממשלה את התקנות.

"נראה את האפקט רק עוד שבועיים"

תומר לוטן, ראש מטה מגן ישראל במשרד הבריאות, הסביר לוואלה! NEWS כי ישנו סיכוי סביר שהסגר יימשך ארבעה שבועות. "הסגר השני החל ב-18 לספטמבר ונכנסנו אליו עם סדר גודל של 4,000 נדבקים בממוצע שבועי", אומר לוטן, "שבועיים לאחר מכן, בסוף ספטמבר עמדנו כבר על 9,000 מאובחנים חדשים ביום. מרחק העצירה לוקח לפחות עשרה ימים, ולכן את האפקט של הסגר נראה רק עוד שבועיים".

"אני מעריך כי בעוד שבועיים כנראה נהיה על 7,000 נדבקים חדשים ליום. אלו מספרים בתאוצה גדולה שיכולים להיגרם בגלל מקדם ההדבקה הגבוה וגם בגלל המוטציה. כלומר, רק בעוד שבועיים נראה האטה, אבל לא תהיה ירידה משמעותית", קובע לוטן.

סגר בנצרת, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"מעריך שלא תהיה ירידה משמעותית בעוד שבועיים". מחסום בסגר בנצרת, נובמבר/ראובן קסטרו

לוטן מודאג מהמוטציה הבריטית שהצליחה לחדור לגבולות הארץ. "הבשורות הרעות הן שזה הגיע לארץ, והבשורות הטובות הן שכל המקרים שפגשנו עד עכשיו היו של אנשים שחזרו מחו"ל ותפסנו אותם", מסביר לוטן. הוא מציין כי "עדיין אין לנו עדות ברורה שזה משפיע על התחלואה בקהילה. במידה ונראה שכן, יכול להיות שזה ישפיע על ההחלטות שנקבל בהמשך".

לוטן קובע כי לא יהיה מנוס מהארכת הסגר מעבר לשבועיים. "הסברנו לחברי קבינט הקורונה שכדי להגיע למקדם הדבקה של 0.7 צריך 25 ימים של סגר הרמטי. במצב שנוצר, שלא כל המסחר סגור וחלק מהלימודים פתוחים, הסבירות לכך היא יותר נמוכה, ולכן ההערכה שלנו היא שנצטרך ארבעה שבועות של סגר". לוטן ממהר להגן על ההחלטה שהתקבלה: "גם בספטמבר 'ירדו' על הסגר ואמרו שהוא היה 'פייק סגר', אבל הוא הצליח להוריד את מקדם ההדבקה ל-0.65. זה הפתיע גם אותנו".

"זיגזג בלתי אפשרי של קבינט הקורונה"

לוטן לא מסתיר את הכעס שלו על חברי הקבינט. "לסגר הזה הגענו כי היה קושי של השרים לקבל החלטות וזה הפך לזיגזג בלתי אפשרי", הוא אומר ומציין כי "בחלק מהמקרים זה היה הגיוני להמתין כדי לא לפגוע בעסקים ובחינוך, אבל עכשיו זה רק מאריך ומעמיק את הסגר. אם היינו מחליטים החלטות קודם, ישנו סיכוי סביר שהיינו יכולים להימנע מהסגר".

"ביקשנו לסגור את כל הלימודים ובמשרד החינוך ביקשו שיישאר פתוח - ניסינו להגיע לפשרה שבסוף התבררה כלא מוצלחת", מסביר לוטן את פארסת הלימודים המקוצרים. "בבוקר עשו דיון מחודש והבנו שצריך לשנות את זה, וטוב שכך. קשה לדעת אם זה יפגע בסגר".

חיסונים נגד קורונה בקופת חולים לאומית, בני ברק 23 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
למרות הסגר, מבצע החיסונים ממשיך כרגיל. מתן חיסון נגד קורונה בקופת חולים/ראובן קסטרו

לוטן מדגיש כי למרות הסגר, מבצע החיסונים ממשיך כרגיל: "זה כמו טיפול רפואי - לא צריך להציג אישורים. גם בסגר השני לא ביקשו אישורים מאף אחד והיו היתרים ליציאה להפגנות וכו'. חשוב לזכור שזה לא עוד סגר, כל המטרה פה היא לגרום לאפקט החיסונים לעבוד, כך שנוכל לצאת ממשבר הקורונה כבר בעוד כמה שבועות", מסכם לוטן.

280 אלף מתחסנים בשבוע

במקביל להכנות האחרונות לסגר, שר הבריאות יולי אדלשטיין התייחס להתקדמות במבצע החיסונים. "אנחנו ממשיכים לעלות", הצהיר. "מסיימים שבוע ראשון לחיסונים עם מספר לא ייאמן של 280 אלף מתחסנים". 71,233 מהמתחסנים עשו זאת בסוף השבוע האחרון.

משרד הבריאות עדכן הבוקר כי 2,630 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך, עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-399,642. אתמול התבצעו כ-64,662 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 4.1%. נתוני הבדיקות ותוצאותיהן אינם סופיים ועשויים להשתנות בעדכונים הבאים של משרד הבריאות.

מספר החולים הפעילים הוא 35,525. בבתי החולים מאושפזים 1,054 חולים, מתוכם 133 מונשמים ו-584 חולים קשה. נכון להיום, 3,210 בני אדם מתו מנגיף הקורונה בישראל. אתמול אובחנו 3,994 בני אדם בקורונה. מספר הבדיקות עמד על 86,960, מתוכן 4.7% היו חיוביות לנגיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully