וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל חולה אחד: כך נוצרה מוטציית הקורונה הבריטית

מה הכי חשוב שנדע על מוטציות הקורונה החדשות ואיזו מהן מסוכנת לנו יותר - המוטציה הבריטית, ש-4 מקרים שלה אותרו בישראל, או הדרום אפריקנית? דיברנו עם ד"ר אורן קובילר, וירולוג מאוניברסיטת ת"א כדי שיעשה לנו סדר

בווידאו: נהגים תקועים בריטניה בשל סגירת הגבול/צילום: רויטרס

כבר יומיים שאנחנו שומעים טפטופי מידע על מוטציות חדשות שהתגלו בחולי קורונה, זה התחיל ממוטציה שאותרה בבריטניה ונמצאה כמדבקת מאוד, הרבה יותר מהגרסה המקורית של הנגיף, והמשיך עם דיווחים על מוטציה נוספת שמגיעה מדרום אפריקה. כאן אצלנו, בישראל, כבר אותרו 4 מקרים מאומתים של המוטציה הבריטית החדשה ורשויות הבריאות בארץ ובעולם עוקבות בדאגה אחר ההתפתחויות, בזמן שחוקרים מנסים להבין כמה שיותר מהר האם החיסונים שפותחו נגד קורונה יועילו גם נגד המוטציות האלה.

כדי לעשות סדר בשטף המידע החדש שזורם לכיווננו, פנינו למומחה, ושוחחנו עם ד"ר אורן קובילר, וירולוג, מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, שעשה לנו סדר בכל ענייני המוטציות.

מה אנחנו יודעים על הזן החדש?

"ראשית, לא מדובר ב"זן חדש" של הנגיף אלא בווריאנט (משתנה). נכון לעכשיו אנחנו יודעים עליו שהוא התגלה לראשונה בספטמבר האחרון ומאז הוא התפשט עד שבדצמבר הוא מהווה כ-80% מהמקרים שהתגלו בדרום אנגליה ובכלל זה בלונדון. אנחנו גם יודעים שבווריאנט הנוכחי יש 17 מוטציות שונות כאשר 8 מתוכן נמצאות בחלבון הספייק".

אדם הולך ברחובות לונדון, המקושטים לכבוד חג המולד, בעוד העיר נתונה בסגר בשל זיהוי מוטיציית קורונה במדינה. 23 בדצמבר 2020. אי-פי, AP
הכל בגלל חולה אחד עם מערכת חיסונית חלשה. אדם הולך ברחובות הריקים של לונדון תחת סגר בעקבות גילוי מוטציית הקורונה הבריטית/AP, אי-פי

מה מקורו של הווריאנט הנוכחי?

"על פי התיאוריה המקובלת מקור הווריאנט הנוכחי של הנגיף נעוץ בחולה מדוכא חיסון שמערכת החיסון שלו לא מתפקדת כראוי. על פי ההערכה, הוא נדבק בנגיף הקורונה ומכיוון שמערכת החיסונית החלשה שלו לא הצליחה לפנות מגופו את הנגיף, זה הוביל להתפתחות מוטציות חדשות בקצב גבוה בחולה. הווריאנט הספציפי נוצר באותו חולה וממנו התפשט לאנשים נוספים".

האם הווריאנט הזה מסוכן יותר מהווריאנטים האחרים?

"עד כמה שידוע לנו ועל פי ההערכות שלנו הוא אינו מסוכן יותר מהאחרים. הוא אמנם מתפשט מהר יותר אבל לא עולה כל חשש שהוא מסב נזק גדול יותר מהאחרים. כמו כן, על פי המודלים שפיתחו אפידמיולוגים בריטיים, שעקבו אחרי התפשטות הווריאנט, קצב ההתפשטות שלו מתאים למודל בו הנדבקים בנגיף יותר מדבקים ואינו מתאים למודל שבו הוא יכול להדביק אנשים שכבר נדבקו או למודל שיש לווריאנט עדיפות גבוהה להדבקת ילדים".

במה שונה הווריאנט שנמצא בדרום אפריקה מהווריאנט שנמצא בבריטניה?

"לשני הווראינטים יש מספר מוטציות דומות בחלבון הספייק אבל יש בהם מוטציות נוספות גם בחלבון הספייק וגם במקומות אחרים שאינן דומות כלל".

למה מתרחשות מוטציות בווירוס?

"באופן עקרוני כל שכפול של הנגיף מלווה בטעויות וכל טעות כזו יכולה להפוך למוטציה בנגיף. רוב המוטציות הללו יפגעו בפעילות הנגיף וייעלמו. חלק אחר לא ישפיע כלל על הביולוגיה של הנגיף וחלק קטן מאוד יכול לעשות לו שינוי מועיל. חשוב רק לזכור, שהנגיף כל הזמן צובר מוטציות ורובן אינן משפיעות כלל".

ד"ר אורן קובילר, וירולוג מהמחלקה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית בפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. דוברות אוניברסיטת ת"א,
להערכתי, רוב הסיכויים שהמוטציות לא ישפיעו לרעה על יעילות החיסון". ד"ר אורן קובילר, וירולוג מאוניברסיטת ת"א/דוברות אוניברסיטת ת"א

כמה סוגים של SARS-CoV-2 התגלו עד עכשיו?

"תלוי מאוד מה אנחנו מגדירים כווריאנט, אבל עד כה התגלו עשרות משתנים, רובם עם פחות מוטציות ופחות התפשטו באוכלוסייה.

למה הגרסה הנוכחית מדוברת ומדאיגה יותר ובמה היא שונה?

"היא מדוברת יותר ככל הנראה בגלל שהיא התפשטה יחסית מהר אבל לא בטוח שהיא מדאיגה יותר, החשש הוא שבשל קצב ההתפשטות המהיר יהיה קשה לעצור אותה באמצעי הורדת התחלואה בהם השתמשנו עד עתה, הגעת החיסונים והרחבת השימוש בהם אמורה לפתור את הבעיה".

מה המשמעות של המשתנה הנוכחי ביחס ליעילות החיסונים?

"מאחר וישנן מספר מוטציות בחלבון ה-spike עולה החשש שהחיסון החדש יהיה יעיל פחות נגד הווריאנט, אבל חברות מודרנה ופייזר שוללות את החשש, אם כי, הנושא בכל מקרה נמצא עדיין בבדיקה. להערכתי ולהערכת מומחים אחרים, רוב הסיכויים שהוא לא ישפיע לרעה על יעילות החיסון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully