וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת החוץ של ספרד לוואלה! NEWS: לנצל את הנורמליזציה לפתרון מול הפלסטינים

13.12.2020 / 12:43

בריאיון בלעדי קראה ארנצ'ה גונזלס-לאיה "לחזור לרוחה" של ועידת מדריד, מהאירועים המכוננים בתולדות תהליך השלום האזורי, והזהירה מפתרון של מדינה אחת. בנוסף, היא הביעה תמיכה בחזרה להסכם הגרעין: "דיפלומטיה היא דרך טובה יותר מהצעדים החד-צדדיים של ממשל טראמפ"

בווידאו: נתניהו מצהיר שההסכם עם מרוקו הוא "אור גדול לישראל לכבוד החנוכה"/צילום: לע"מ

בשנה הבאה ימלאו 30 שנה לוועידת מדריד שהייתה יריית הפתיחה לתהליך השלום בין ישראל לבין הפלסטינים. שרת החוץ של ספרד ארנצ'ה גונזלס-לאיה, שביקרה בירושלים וברמאללה בשבוע שעבר, אמרה בריאיון בלעדי לוואלה! NEWS כי יש לחזור לרוחה של הוועידה ההיא ולנצל את תהליך הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי ואת חילופי הממשל בארצות הברית כדי להתקדם לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

"בשנה הבאה נציין 30 שנה לוועידת מדריד - אז הכול התחיל", אמרה שרת החוץ הספרדית. "המציאות השתנתה מאז אבל צריך לחזור לרוח של מדריד. זה יקרה רק אם נעבוד בצורה רב-צדדית, ונגייס הרבה מדינות באזור שיהיו מחויבות לקדם את תהליך השלום הישראלי-פלסטיני כדי שנושא הזה ייפתר".

שרת החוץ של ספרד, ארנצ'ה גונזלס לאיה במהלך כינוס של מועצת שרי החוץ של בריסל, בלגיה 21 בספטמבר 2020. רויטרס
"לשים את הנורמלזיציה עם הפלסטינים במקום גבוה בסדר העדיפויות". גונזלס-לאיה/רויטרס

גונזלס-לאיה נפגשה בישראל עם שר החוץ גבי אשכנזי ושוחחה בטלפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר מכן היא נסעה לרמאללה ופגשה את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואת ראש הממשלה מוחמד אשתיה. "המסר שלי גם לישראלים וגם לפלסטינים היה שצריך לנצל את המומנטום סביב הסכמי הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב כדי לנרמל את היחסים גם בין ישראל לפלסטינים", היא אמרה.

הריאיון עם השרה התקיים כמה שעות לפני ההודעה של מרוקו על כך שגם היא תחדש את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל. "הנורמליזציה היא תהליך חיובי מאוד", היא אמרה. "אנחנו מקווים שכמה שיותר מדינות יצטרפו. אבל נורמליזציה בין ישראל לפלסטינים זה גם דבר טוב. צריך לעשות את שניהם במקביל. צריך לשים את הנורמלזיציה עם הפלסטינים במקום גבוה בסדר העדיפויות. מה שחשוב עכשיו זה לבנות מחדש את האמון בין ישראל לפלסטינים. יש הזדמנות טובה לעשות את זה סביב המאבק בקורונה, כי הקורונה לא מבחינה בין ישראלים לפלסטינים. זה תחום שבו אנחנו חושבים שאפשר להתחיל".

עוד בוואלה!

הנקמה של טראמפ, האכזבה של נתניהו: כך נולדה ההכרזה על ההסכם עם מרוקו

לכתבה המלאה
שרת החוץ של ספרד, ארנצ'ה גונזלס לאיה במהלך פגישתה עם שר החוץ גבי אשכנזי 9 בדצמבר 2020. משרד החוץ, אתר רשמי
"אירופה הפחיתה את המעורבות באזור. זאת הייתה טעות". גונזלס-לאיה עם אשכנזי/אתר רשמי, משרד החוץ

לדבריה, הדור הצעיר בישראל ובשטחים הפלסטינים לא יודע מה קרה בוועידת מדריד אבל רוצה שחייו ישתפרו ולהגשים את השאיפות שלו. כשהיא נשאלת האם לא כדאי לשנות כיוון לאור העובדה שפלסטינים צעירים רבים מעדיפים לקבל אזרחות ישראלית מאשר לחיות במדינה פלסטינית עצמאי היא מזהירה מההשלכות של מציאות כזו.

"אני לא אומרת מה צריך להיות הפתרון - אבל ישראל היא מדינה יהודית", אומרת שרת החוץ של ספרד. "הרבה אנשים כאן רוצים שזה יימשך כך. הפלסטינים לא יהודים. לכן אני לא בטוחה שפתרון של מדינה אחת הוא הפתרון המתאים. אם הולכים על זה, צריך זכויות שוות לכולם כי אחרת זו תהיה מדינת אפרטהייד. אני לא שופטת מה הפתרון צריך להיות אבל 30 שנה אחרי המציאות השתנתה ואנחנו צריכים לתת מענה לשאיפות של הצעירים באזור".

"מצפים שביידן יחזור לשותפות עם אירופה"

זו הפעם הראשונה מזה שש שנים ששרת חוץ מספרד מבקרת בישראל. על רקע משברים פוליטיים פנימיים מתמשכים במדינה, ספרד שהייתה פעם מעורבת מאוד בתהליך השלום ובמזרח התיכון בכלל - נסוגה. כעת אומרת ג'ונזלס-לאיה כי ספרד רוצה לחזור לאזור.

"המדיניות שלנו משתנה", היא אומרת. "מאז הקמת ממשלה החדשה בינואר רוב הנסיעות שלי ורוב הזמן שלי הוקדש לאזור הים התיכון. הבנו שספרד ואירופה בכלל הפחיתו את המעורבות באזור. זו הייתה שגיאה כיוון שהתוצאה הייתה שמדינות כמו טורקיה ורוסיה נכנסו במקומנו. זו השכונה הכי קרובה שלנו וצריך להיות אכפת לנו ואנחנו צריכים להשקיע משאבים כאן - גם כלכלית אבל גם מדינית".

גונזלס-לאיה חברה בממשלה בהובלת המפלגה הסוציאליסטית. היא אינה חברת המפלגה, ונכנסה אל המשרד כמינוי מקצועי. בעברה היא שימשה עוזרת מזכ"ל האו"ם. היא הגיעה לישראל ביום בו הודיע גדעון סער על פרישתו מהליכוד והקמת מפלגה חדשה. סער נחשב לפוליטיקאי שתרם רבות ליחסים בין ישראל וספרד, והוא אף קיבל בשל כך עיטור כבוד ממלך ספרד. בזמן הריאיון גונזלס-לאיה כבר תודרכה היטב לגבי ההתפתחויות הפוליטיות החדשות.

שרת החוץ של ספרד, ארנצ'ה גונזלס לאיה במהלך פגישתה עם נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן 10 בדצמבר 2020. רויטרס
"אנו צריכים לתת מענה לשאיפות הצעירים באזור". גונזלס-לאיה ואבו מאזן, בשבוע שעבר/רויטרס

"יש לישראל וספרד שורשים משותפים. הסחר הוכפל בעשור האחרון. אבל חסרה ליחסים אנרגיה פוליטית. גם ישראל וגם אנחנו הסתכלנו למקומות אחרים. לא השקענו מספיק ביחסים", היא אומרת. "לישראל אין תדמית רעה בספרד. מה שאנשים לא מבינים הוא שבספרד אנשים אוהבים את ישראל ואוהבים את הפלסטינים. הם לא רוצים לבחור אחד על חשבון השני".

כמו רבים מעמיתיה באירופה, גם שרת החוץ של ספרד מחכה בכיליון עיניים לכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. "השותפות של ארצות הברית ואירופה צלעה בשנים האחרונות כי לא הייתה תחושת שותפות", היא אמרה. "הייתה תחושה שארצות הברית מתמקדת באסיה ושממשל טראמפ ראה הכול מנקודת מבט לאומנית והעדיף לפעול חד-צדדית מאשר בשיתוף פעולה עם אירופה. אנחנו מצפים שביידן יחזור לשותפות עם אירופה".

אחד הנושאים המרכזיים לשיתוף פעולה מחודש שכזה הוא הגרעין האיראני. "אנחנו שמחים שהממשל החדש מתכוון לחזור להסכם הגרעין", אומרת שרת החוץ של ספרד. "אנחנו חושבים שדיפלומטיה והסכם הוא דרך טובה יותר מהצעדים חד-צדדיים שממשל טראמפ נקט. החד-צדדיות של ארצות הברית נענתה בצעדים חד-צדדיים איראניים. לכן צריך לחדש את הסכם הגרעין בהובלת ארצות הברית. זה לא יהיה קל אבל אני חושבת שההיסטוריה הראתה לנו שזו הדרך המועדפת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully