וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל כוננה יחסים רשמיים עם ממלכת בהוטן

12.12.2020 / 17:55

המדינה המבודדת תקיים יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל, לאחר שבטקס במעונו של שגריר ישראל בהודו נחתמו אגרות עם נציגיה. שר החוץ אשכנזי מסר כי הוא שוחח עם מקבילו על תכנית עבודה משותפת: "מעגל ההכרה גדל ומתרחב". נתניהו: "נמצאים במגעים עם מדינות נוספות"

בווידאו: טקס החתימה על כינון היחסים בין ישראל לבוהטן/צילום: שגרירות ישראל בניו דלהי

ישראל כוננה יחסים רשמיים עם מדינת בהוטן שבמזרח אסיה. שר החוץ גבי אשכנזי מסר כי המדינות חתמו הערב (שבת) על הסכם לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים במעון שגריר ישראל בהודו, המנהלת את ענייני החוץ של המדינה.

אשכנזי ציין כי שוחח עם מקבילו במהלך השבוע, וכי ההסכם נחתם במוצאי השבת. "שוחחנו על גיבוש תכנית עבודה משותפת בתחומי ניהול המים, החקלאות, הבריאות ועוד", אמר אשכנזי. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על היחסים ואמר כי "הם פרי נוסף של הסכמי השלום. אנו נמצאים במגעים עם מדינות נוספות שרוצות להצטרף ולכונן עמנו יחסים".

הודעה דומה באה גם מצד משרד החוץ בבהוטן. "כינון היחסים הדיפלומטיים ייצור אפיקים חדשים לשיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחום ניהול מים, טכנולוגיה, משאבי אנוש, החקלאות ובתחומים אחרים בעלי תועלת הדדית", נכתב בהודעה.

טקס כינון היחסים בין ישראל ובהוטן, בין שגרירי שתי המדינות בהודו. 12 בדצמבר 2020. טוויטר, פלאש 90
טקס כינון היחסים בין ישראל ובהוטן/פלאש 90, טוויטר

לדברי שר החוץ אשכנזי, "מעגל ההכרה בישראל גדל ומתרחב". הוא ביקש להודות לממלכת בהוטן ולשגריר ישראל בהודו על ההחלטתה וההוצאה לפועל של כינון היחסים הדיפלומטיים המלאים עם ישראל. "החלטה זו הינה אבן דרך בהעמקת קשרי ישראל במרחב אסיה".

אשכנזי הבהיר כי משרד החוץ מקיים את הקשר עם בהוטן באמצעות אגף מש"ב (סוכנות הסיוע הלאומית) במשרד החוץ, וכי בישראל משתתפים סטודנטים מבהוטן בחונכויות חקלאיות בארץ. "בשנים האחרונות נוהלו מגעים חשאיים בין המדינות, בהובלת משרד החוץ הישראלי, מתוך מטרה להקים יחסים רשמיים, והתקיימו ביקורים הדדיים של משלחות מישראל בטימפו, בירת בהוטן וכן מבהוטן בארץ", הוסיף אשכנזי.

עוד בוואלה!

ג'ינסים וטלוויזיות במקום מסורת: הממלכה המבודדת שנפתחת לעולם

לכתבה המלאה
בהוטן. ShutterStock
מדינה קטנה, הררית ומבודדת. בהוטן/ShutterStock

שר הביטחון בני גנץ בירך אף הוא על כינון היחסים, וזקף את ההישג לזכותו עמיתו למפלגה שר החוץ אשכנזי. הוא כתב כי "זוהי עוד עדות להתפתחויות החיוביות במערך יחסי החוץ של ישראל שמוביל משרד החוץ בראשותו של גבי אשכנזי בחודשים האחרונים".

בהוטן, מדינה בודהיסטית ברכס ההימלאיה החולקת גבולות עם הודו וסין, שומרת על בידוד יחסי. רק 53 מדינות ברחבי הגלובות מקיימות איתה יחסים דיפלומטיים. כפי הנראה, ההסכם עם המדינה, המונה כ-750 אלף תושבים, אינו מהווה חלק מרצף ההסכמים שנחתמו לאחרונה בחסות אמריקנית בין ישראל למדינות מוסלמיות.

ההסכם עם בהוטן מגיע לאחר שביום חמישי השבוע הודיעו מרוקו וישראל על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים. ההחלטה לנרמל את היחסים הגיעה לאחר שארצות הברית הכירה בסהרה המערבית, שהשליטה עליה שנויה במחלוקת, כחלק ממרוקו. מרוקו היא המדינה הערבית הרביעית שמקדמת נורמליזציה עם ישראל בתיווך ממשל טראמפ בארבעת החודשים האחרונים, אחרי איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן.

הבית הלבן הודיע כי כי טראמפ והמלך מוחמד השישי הגיעו להסכמות בנושא בשיחת טלפון. "זאת פריצת דרך היסטורית נוספת", אמר טראמפ. בהודעה שפרסם הארמון במרוקו נמסר כי טראמפ אמר למלך בשיחת הטלפון כי ארצות הברית תפתח קונסוליה בסהרה המערבית במטרה לקדם יחסים כלכליים ולעודד השקעות אמריקניות לרווחתם של תושבי האזור, שבו מתנהל סכסוך זה עשורים.

ההודעה של הנשיא היוצא על כינון היחסים בין מרוקו לבין ישראל מגיעה כחודש לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. טרם ברור אם הממשל החדש יתמוך בהכרה בסהרה המערבית כחלק ממרוקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully