וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוקו הסכימה לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל

עודכן לאחרונה: 11.12.2020 / 0:34

מרוקו היא המדינה הערבית הרביעית שמקדמת נורמליזציה בארבעת החודשים האחרונים. בין ישראל למרוקו התנהלו בעבר יחסים, שנותקו באינתיפאדה השנייה. המהלך הושלם לאחר הכרה של הנשיא היוצא טראמפ בסהרה המערבית כחלק ממרוקו, בשינוי מדיניות היסטורי: "פריצת דרך משמעותית"

בווידאו: נתניהו מצהיר שההסכם עם מרוקו הוא "אור גדול לישראל לכבוד החנוכה"/צילום: לע"מ

מרוקו וישראל הודיעו היום (חמישי) על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל, אחרי שארצות הברית הכירה בסהרה המערבית, שהשליטה עליה שנויה במחלוקת, כחלק ממרוקו. היא המדינה הערבית הרביעית שמקדמת נורמליזציה עם ישראל בתיווך ממשל טראמפ בארבעת החודשים האחרונים, אחרי איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן.

הבית הלבן הודיע כי כי טראמפ והמלך מוחמד השישי הגיעו להסכמות בנושא בשיחת טלפון. "היום חתמתי על הצהרה המכירה בריבונות של מרוקו בסהרה המערבית. תכנית האוטונומיה הרצינית, האמינה והריאליסטית של מרוקו היא הבסיס היחיד לפיתרון צודק ובר-קיימא להמשך השלום והשגשוג!", צייץ הנשיא היוצא דונלד טראמפ. "זאת פריצת דרך היסטורית נוספת היום! שתי החברות הנהדרות שלנו, ישראל וממלכת מרוקו, הסכימו לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים - פריצת דרך משמעותית לשלום במזרח התיכון!".

בהודעה שפרסם הארמון במרוקו נמסר כי טראמפ אמר למלך בשיחת הטלפון כי ארצות הברית תפתח קונסוליה בסהרה המערבית במטרה לקדם יחסים כלכליים ולעודד השקעות אמריקניות לרווחתם של תושבי האזור, שבו מתנהל סכסוך זה עשורים. ההודעה של הנשיא היוצא על כינון היחסים בין מרוקו לבין ישראל מגיעה כחודש לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. טרם ברור אם הממשל החדש יתמוך בהכרה בסהרה המערבית כחלק ממרוקו.

מלך מרוקו מוחמד השישי לצד אחיו ובנו בארמון בתטואן, 29 ביולי 2020. רויטרס
חידוש מלא של היחסים. המלך מוחמד השישי/רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לטראמפ ומלך מרוקו. "נפעל במהירות לכונן יחסי שלום דיפלומטיים מלאים, נפעיל קו תעופה ישיר וזה ייתן עוצמה נוספת לגשר הזה ויהיה כאן שלום חם מאוד", אמר נתניהו בטקס הדלקת נרות בכותל המערבי, שבו השתתף גם השגריר האמריקני דייוויד פרידמן. בדומה לתהליכי נורמליזציה עם מדינות ערביות אחרות מהעת האחרונה, גם הפעם הוא לא עדכן את שותפיו לממשלה, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי.

לדברי בכיר ישראלי, הערב מתקיימים מגעים לשיחת טלפון משותפת מחר בין טראמפ, נתניהו ומלך מרוקו. קיימת גם אפשרות ששר החוץ של מרוקו נאסר בוריטה ישתתף בשיחה במקום המלך.

טראמפ מכריז על הנורמליזציה

יועצו הבכיר של הנשיא טראמפ וחתנו, ג'ארד קושנר, אמר כי במסגרת ההסכם מרוקו תחדש קשרים רשמיים עם ישראל, ותאפשר למטוסים של חברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי של מרוקו, כמו גם טיסות ישירות בין ישראל לבין מרוקו. הוא הוסיף כי מרוקו וישראל יפתחו משרדי אינטרסים דיפלומטיים בתל-אביב וברבאט, ובהמשך ייפתחו שגרירויות. במסגרת ההסכם מרוקו וישראל יקדמו גם יחסים כלכליים.

בתדרוך לכתבים, העריך קושנר כי נורמליזציה עתידית בין ישראל וערב הסעודית היא "בלתי נמנעת".

איחוד האמירויות הערביות ובחריין בירכו על המהלך של מרוקו, ומנגד הרשות הפלסטינית, חמאס וארגונים פלסטיניים אחרים גינו את המהלך. עם זאת, ברבאט אמרו כי המלך שוחח עם אבו מאזן והבטיח לו כי הממלכה עודנה תומכת בפתרון שתי המדינות וכי היא תגן על זכויות העם הפלסטיני.

עיקרי ההסכמות בין ישראל למרוקו:

  • חידוש היחסים הדיפלומטיים במלואם
  • פתיחת נציגויות בתל אביב וברבאט
  • טיסות ישירות בין המדינות ומעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי של מרוקו
  • קידום היחסים הכלכליים

ההכרה של ממשל טראמפ בסהרה המערבית כחלק משטחה הריבוני של מרוקו היא שינוי מדיניות אמריקני דרמטי והישג מדיני היסטורי עבור רבאט. חזית פוליסאריו, השולטת על חמישית משטחה של סהרה המערבית, גינתה "בצורה התקיפה ביותר" את הניסיון של טראמפ לתת למרוקו את "מה שלא שייך לה".

עד 1975 הייתה סהרה המערבית בשליטה ספרדית. כשהספרדים עזבו, מרוקו כבשה את השטח, גירשה חלק מהתושבים המקומיים שעברו למחנות פליטים והקימה התנחלויות שבהן יישבה יותר מ-100 אלף אזרחים מרוקאים. ב-1979 מרוקו סיפחה את הסהרה המערבית.

ב-45 שנות הסכסוך התרחשו בסהרה המערבית סבבי אלימות לצד סבבי משא ומתן, ללא התקדמות משמעותית. מרוקו מסרבת לתת עצמאות לסהרה המערבית ומסכימה רק לאוטונומיה. אף מדינה בעולם לא מכירה בכיבוש של מרוקו, והאיחוד האירופי אף מגנה באופן קבוע את מרוקו בנושא.

לאחרונה הודיעו בפוליסאריו, הנתמכים על ידי אלג'יריה, על תום הפסקת האש וחידוש הלחימה אחרי שצבא מרוקו השתלט מחדש על מעבר גבול.

"סהרה תמורת נורמליזציה"

ישראל עודדה את ממשל טראמפ בשנים האחרונות לקדם עסקה של הכרה בסהרה המערבית בתמורה לנורמליזציה בין שתי המדינות. המגעים בנושא נוהלו בשנה האחרונה ישירות בין הבית הלבן לבין ממשלת מרוקו. בשבועות האחרונים עדכן הבית הלבן את לשכת ראש הממשלה בירושלים על פריצת דרך אפשרית.

לפני שבועיים ביקר בישראל השליח האמריקני אבי ברקוביץ' ונפגש עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. בכירים ישראלים ואמריקנים אומרים כי "עסקת סהרה תמורת נורמליזציה" הייתה הנושא המרכזי בשיחה. בן שבת עודד את ברקוביץ' לקדם את הנושא לפני עזיבת טראמפ את הבית הלבן.

מפת סיכויי השלום של ישראל - מרוקו. עיבוד תמונה, מערכת וואלה!
בין ישראל למרוקו היו יחסים חשאיים במשך יותר מ-50 שנה/מערכת וואלה!, עיבוד תמונה

בין ישראל למרוקו היו יחסים חשאיים במשך יותר מ-50 שנה. המרוקנים תיווכו בין ישראל למצרים בסוף שנות ה-70 בדרך להסכם השלום ההיסטורי בין המדינות. בשנות ה-90, לאחר הסכמי אוסלו, כוננו ישראל ומרוקו יחסים דיפלומטיים. ראש הממשלה דאז יצחק רבין ושר החוץ באותה תקופה שמעון פרס, אף ביקרו במרוקו ב-1994 כאורחיו של המלך חסן השני וחנכו את הנציגות הדיפלומטית הישראלית במדינה.

בשנת 2000, לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה, נותקו היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרוקו. שתי המדינות סגרו את נציגויותיהן הדיפלומטיים בתל אביב וברבאט. ב-20 השנים שעברו מאז התקיימו כמה מפגשים חשאיים בין שרי חוץ ישראלים לשרי חוץ מרוקאים. כך, בספטמבר 2018 התקיימה פגישה חשאית כזו בין נתניהו ושר החוץ של מרוקו בשולי עצרת האו"ם בניו יורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully