וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ על הגבול הימי עם לבנון תקוע, והצדדים רבים על מפה מלפני מאה שנה

25.11.2020 / 13:00

פגישת מו"מ אחת סוערת, ויכוחים על סלעים בראש הנקרה והתנצחויות על אי זעיר מול חוף אכזיב. אחרי חודשיים של שיחות בתיווך אמריקני הצדדים רק מקשיחים עמדות. שטייניץ: "מצד אחד אין התקדמות, מנגד הצדדים רוצים להמשיך לדבר"

בווידאו: המשלחת הישראלית עוברת את גבול לבנון/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

אחרי ארבע פגישות בבסיס האו"ם בנאקורה עם המתווך האמריקני, השיחות בין ישראל ללבנון על סימון הגבול הימי תקועות. לפי בכירים ישראלים המעורים בנושא, שני הצדדים מתווכחים על מיקום הסלע ממנו צריך להתחיל ולשרטט את קו הגבול.

זו הפעם הראשונה זה 30 שנה שישראל ולבנון מנהלות מו"מ ישיר. הצדדים מנסים לפתור את המחלוקת סביב חיפושי הגז הטבעי במזרח הים התיכון. הפוטנציאל הכלכלי של מאגרי הגז הללו יכול להגיע לרווחים של עשרות מיליארדי דולרים.

לפי בכירים ישראלים, במהלך פגישת המו"מ השנייה הלבנונים הציגו מפה שכללה דרישה חדשה לקו גבול דרומי יותר מאי פעם, ובתוכו חלק ממאגרי הגז שישראל כבר התחילה לפתח. ישראל דחתה את הדרישה הלבנונית והגיבה עם הקשחת עמדות והצגת מפה משלה, שכללה דרישה לקו גבול צפוני יותר שנכנס אל תוך המים הכלכליים של לבנון.

מסוק טס מעל בסיס האו"ם בנאקורה, לבנון, 14 באוקטובר. רויטרס
השיחות תקועות. בסיס האו"ם בנאקורה/רויטרס

הפגישה התלהטה והסתיימה בטונים צורמים ביותר. בכירים ישראלים מציינים כי בפגישה השלישית והרביעית העניינים נרגעו והאווירה השתפרה, אולם הצדדים לא התגמשו בעמדותיהם.

כך למשל, הלבנונים טענו כי איים קטנים מול חוף אכזיב לא צריכים להילקח בחשבון ולהשפיע על סימון הגבול הימי. הלבנונים הופתעו כשצוות המו"מ הישראלי הראה להם כי לפני כמה שנים הם דרשו שאיים דומים בצפון לבנון יילקחו בחשבון וישפיעו על שרטוט קו הגבול הימי בין לבנון לסוריה.

מפת לבנון ישראל. השטח הכלכלי הימי של לבנון ושטח המחלוקת. Creative Commons
מפת הגבול הימי בין ישראל ולבנון/Creative Commons

ואולם נקודת המחלוקת המוזרה ביותר שממחישה את המורכבות של מו"מ במזרח התיכון נגעה לשאלה איזה סלע על החוף בראש הנקרה צריך לשמש כנקודת ההתחלה לשרטוט הגבול הימי. לדברי בכירים ישראלים, הלבנונים הצביעו על סלע שנמצא 40-30 מטרים מדרום לקו הגבול היום והביאו מפה מהסכם בין בריטניה לצרפת משנת 1923 כדי לחזק את עמדתם. הישראלים הגיבו בכך שהציגו הסכם בין צרפת לבריטניה משנת 1920, ולפיו קו הגבול צריך להתחיל מנקודה שנמצאת ארבעה קילומטרים צפונית לקו הגבול הנוכחי.

בכירים ישראלים מעריכים כי אחת הסיבות להקשחת העמדות בצד הלבנוני עשויה להיות תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית. המו"מ בין הצדדים החל כחלק מיוזמה של ממשל טראמפ וייתכן שכעת ממשלת לבנון ממתינה לראות מה תהיה עמדת ממשל ביידן בנושא לפני שתגמיש את עמדתה ותחתור להסכם.

יובל שטייניץ בישיבת ממשלה, 5 בינואר 2020. עמית שאבי, פול צלמים
"לא נתתי למו"מ הזה הרבה סיכוי כי ידעתי עם מי יש לי עסק". שטייניץ/פול צלמים, עמית שאבי

שר האנרגיה יובל שטייניץ, שצוות המו"מ הישראלי כפוף אליו, אמר לוואלה! NEWS כי הוא העריך שהחודשים הראשונים במו"מ יהיו "בסגנון של בזאר מזרח תיכוני עם דרישות מקסימליסטיות ופרובוקציות" לפני שניתן יהיה להשיג התקדמות.

"לא נתתי למו"מ הזה הרבה סיכוי כי ידעתי עם מי יש לי עסק", ציין שטייניץ. "מצד אחד אין התקדמות והצדדים נוקטים בעמדות קשוחות, אבל מצד שני הצדדים רוצים להמשיך לדבר ואין פיצוץ בשיחות".

פגישת המו"מ החמישית צפויה להתקיים בתחילת דצמבר. שטייניץ אמר כי בשלב זה המתווך האמריקני ג'ון דארוצ'ר לא הניח על השולחן הצעת גישור כזו או אחרת. "אין לנו בינתיים פתרון יצירתי אבל אולי בשלב מסוים האמריקנים יציגו רעיונות כאלה", אמר השר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully