וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו טס בחשאי לערב הסעודית ונפגש עם בן סלמאן ופומפאו

23.11.2020 / 9:06

ראש המוסד יוסי כהן ליווה את ראש הממשלה לנסיעה הסודית לעיר ניאום, שהתבצעה במטוסו של איש העסקים אודי אנג'ל. בלשכת נתניהו סירבו להתייחס. לפי נתוני אתרים למעקב אחר טיסות, שהותו במדינה ארכה כחמש שעות. גורם בכיר: נתניהו לא עדכן את גנץ ואשכנזי על נסיעתו

בווידאו: פומפאו מבטיח לנתניהו שארה"ב תסווג ארגוני BDS כאנטישמיים/צילום: לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו טס אתמול (ראשון) בחשאי לעיר ניאום בערב הסעודית וקיים פגישה משולשת עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ושר החוץ האמריקני מייק פומפאו. ראש המוסד יוסי כהן ליווה את נתניהו בנסיעה. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס.

נתניהו הגיע לניאום במטוסו של איש העסקים אודי אנג'ל. לפי נתוני אתרים למעקב אחרי טיסות, המטוס המריא מישראל לערב הסעודית בסביבות 20:00 אמש, טס ישירות לניאום שלחופי הים האדום והמריא חזרה ארצה לאחר חמש שעות.

בשעה שבה טס נתניהו הייתה אמורה להתקיים ישיבת קבינט הקורונה. במוצאי שבת הודיעה לשכת ראש הממשלה כי הישיבה תידחה ליום שני כיוון שהשרים זאב אלקין ויזהר שי לא סיימו להכין המלצות לשימוש באמצעים דיגיטליים לבלימת התחלואה. בכירים ישראלים אומרים כי היה מדובר בסיפור כיסוי לנסיעת נתניהו. כמו כן, גורם בכיר אמר כי נתניהו לא עדכן את שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי בטיסתו. זמן קצר לאחר פרסום הדברים, יועץ של נתניהו, טופז לוק, צייץ בטוויטר: "גנץ עושה פוליטיקה בזמן שראש הממשלה עושה שלום".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו במלון המלך דוד בירושלים, 19 בנובמבר 2020. רויטרס
לשכת רה"מ לא מכחישה. נתניה ופומפאו/רויטרס

המפגש החשאי בין המנהיגים מגיע ברקע הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן, והדיווחים על הסכמים עתידיים נוספים עם מדינות ערביות אחרות. פומפאו, שנכח בפגישה, ערך בשבוע שעבר ביקור בישראל ונכח במפגש פסגה משולש עם שר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף א-זיאני. זאת, חודשיים לפני חילופי הממשל בוושינגטון לאחר ניצחונו של ג'ו ביידן במרוץ לנשיאות. בכיר בערב הסעודית אמר לוול-סטריט ג'ורנל כי נתניהו ובן סלמאן דנו בנורמליזציה ובהסכם הגרעין עם איראן, אך לא הושגו הסכמות.

האינטרסים המשותפים של המדינות נגזרים מראייה משותפת בסוגיות הקשורות לאוייבת איראן. במהלך השנים נוצרו בין שתי המדינות שיתופי פעולה בתחומים שונים, אך מרביתם נותרו חשאיים. בשנים האחרונות חלה תפנית ביחסים, כשיורש העצר בן סלמאן הצהיר כי הוא מכיר בזכות קיומה של ישראל. ואכן, לאחרונה ניתן לראות התחממות יחסית שבאה לידי ביטוי בתקשורת, באקדמיה, בכלכלה ואף בענייני ביטחון.

על אף הקשרים הקרובים מאחורי הקלעים, והדיווחים שלפיהם יורש העצר בן סלמאן דוחף לכינון יחסים עם ישראל, באופן פומבי מסרבת הממלכה - שבה נמצאים המקומות הקדושים ביותר לאסלאם - לנורמליזציה ללא פתרון הסוגייה הפלסטינית.

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך פגישתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלאמן בריאד 22 בנובמבר 2020. רויטרס
השתתפו בפגישה החשאית. בן סלמאן ופומפאו, אתמול/רויטרס

לפני כשבוע סלמאן מלך ערב הסעודית קרא למעצמות לנקוט "עמדה תקיפה" נגד איראן, לאור הצפי לחידוש המגעים הדיפלומטיים עם טהראן אחרי הניצחון של ביידן בבחירות. "הממלכה קוראת לקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה תקיפה ביחס למשטר האיראני כדי למנוע ממנו להשיג נשק להשמדה המונית, לפתח טילים בליסטיים ולאיים על השלום והביטחון", אמר אז המלך בנאומו השנתי בפני מועצת השורא.

הוא חזר בנאומו על תמיכתו בפתרון שתי המדינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך לא הזכיר את הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן.

נתיב הטיסה

מסלול הטיסה של הפגישה החשאית של נתניהו ופומפאו עם בן סלמאן בריאד, ערב הסעודית. -, אתר רשמי
המסלול שערך נתניהו עם מטוסו של אנג'ל מישראל לערב הסעודית/אתר רשמי, -

ערב הסעודית הסונית ואיראן השיעית נאבקות על דומיננטיות במזרח התיכון בעשורים האחרונים. ריאד חוששת מהכוונה של ביידן לשוב להסכם הגרעין שנחתם עם איראן ב-2015, כשהיה סגנו של הנשיא ברק אובמה. אתמול פרסמה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) את הדוח הרבעוני שלה, ולפיו איראן ממשיכה להפר את הסכם הגרעין.

ארצות הברית פרשה מההסכם ב-2018, והנשיא הנוכחי דונלד טראמפ הוא בעל ברית קרוב של ערב הסעודית שבירכה על מדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן. הממלכה סופגת הפגזות והפצצות של טילים והתקפות מל"טים מהמורדים החות'ים השיעים בתימן השכנה, הנתמכים על ידי טהראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully