וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 30 שנות הפסקת אש, העימות בין מרוקו לסהרה המערבית מתחדש

חזית פוליסריו, הרוצה עצמאות לטריטוריה השנויה במחלוקת, הודיעה על חידוש המלחמה אחרי שצבא מרוקו השתלט על כביש מרכזי. המלך מזהיר: "נגיב ביד קשה". משאל עם על עתיד השטח, ש-75% ממנו נמצא תחת "כיבוש מרוקני", נדחה בשל מחלוקת על זהות הבוחרים והשאלה שתישאל

אוהלים של תנועת פוליסריו עולים באש אחרי השתלטות צבא מרוקו, 13 בנובמבר 2020. לצבא מרוקו, אתר רשמי
אוהלים של תנועת פוליסריו עולים באש אחרי השתלטות צבא מרוקו/אתר רשמי, לצבא מרוקו

העימות בין מרוקו לבין סהרה המערבית התחדש בימים האחרונים אחרי הפסקת אש של כ-30 שנה, בעקבות מבצע צבאי של רבאט בטריטוריה השנויה במחלוקת מאז תום השלטון הספרדי בשנות ה-70.

מלך מרוקו, מוחמד השישי, הזהיר אתמול (שני) אחרי שיחת טלפון עם מזכ"ל האו"ם כי ארצו תגיב ב"יד קשה ביותר" על כל מתקפה בסהרה המערבית על אף שהדגיש כי נותרה מחויבת להפסקת האש. זאת אחרי שחזית פוליסריו אמרה כי המלחמה תימשך עד לסיום "הכיבוש".

האו"ם אמר כי יש חילופי אש בין שני הצדדים, וקרא להם לשמור על איפוק. המשבר החל ביום שישי, אחרי שצבא מרוקו פתח במבצע לפתיחת כביש מהיר באזור הגבול בין הטריטוריה לבין מאוריטניה, המשמש נתיב סחר מרכזי לשאר חלקי אפריקה. חזית פוליסריו, שנתמכת על ידי אלג'יריה, הגיבה בהכרזה על חידוש הלחימה.

"סיום המלחמה תלוי בסיום הכיבוש הלא חוקי של רפובליקת סהרה הערבית הדמוקרטית", אמר סאלם וואלד סאלק, המשמש שר החוץ של הטריטוריה. הוא גם המעיט בערכו של הכביש המהיר, שבו היו תקועות משאיות במשך שבועות. מאוריטניה ומרוקו אמרו אתמול כי התנועה התחדשה ביום שבת. "זה לא כביש בינלאומי או אפילו אזורי. הוא משמש לבזיזת המשאבים הטבעיים של אנשי סהרה", אמר הבכיר, שהאשים את מרוקו בחידוש העימות.

מרוקו שולטת בכשלושה רבעים משטחי סהרה המערבית, רצועה מדברית נרחבת לחופי האוקיינוס האטלנטי, כולל על מאגרי הפוספסטים שלה ועל מאגרי הדיג העשירים. היתר נמצא בשליטת הפוליסריו.

מפת הסכסוך של סהרה המערבית ומרוקו. מערכת וואלה! NEWS, אתר רשמי
מפת הסכסוך/אתר רשמי, מערכת וואלה! NEWS

במרוקו טוענים כי סהרה המערבית היא חלק בלתי נפרד מהממלכה. היא מציעה אוטונומיה לשטח השנוי במחלוקת, אך מתעקשת לשמור על הריבונות. המשא ומתן בהשתתפות מרוקו, הפוליסריו, אלג'יריה ומאוריטניה תקוע מאז השנה שעברה.

שר החוץ של הטריטוריה אמר כי יישום מלא של הפסקת האש בפיקוח האו"ם מ-1991 - בעיקר ארגון משאל העם על הגדרה עצמית כפי שנקבע בהסכם ההפוגה - הוא תנאי לסיום הלחימה. המשאל נדחה שוב ושוב בגלל מחלוקות בין רבאט לפוליסריו סביב בעלי זכות הבחירה והשאלה שתעלה להצבעה.

סוכנות הידיעות הרשמית של מרוקו דיווחה בראשון מאוחר כי הצבא הגיב לירי של חזית פוליסריו לאורך אזור חיץ שבו מסיירים כוחות האו"ם, שלא גרם לנזק או לנפגעים. לפי הדיווח, מהאש של צבא מרוקו הושמד כלי רכב משוריין של פוליסריו.

מהצד השני, בפוליסריו דיווחו ביום ראשון על לחימה עזה לאורך חומת ההגנה המרוקאית המשתרעת לאורך 2,700 ק"מ וחוצה את סהרה המערבית. הם גם הודיעו על גיוס "אלפי מתנדבים".

הנסיעה ברחבי סהרה המערבית היא קשה, והרשויות במרוקו אינן מאפשרות גישה לעיתונאים, מה שמקשה על אימות הדיווחים משני הצדדים. בנוסף לכך, טיסות הפנים מושעות גם הן בגלל מגיפת הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully