וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף ההפלות שהפך למיליונר: הטייס שיהיה הישראלי השני בחלל

16.11.2020 / 19:38

איתן סטיבה, שצפוי לצאת לחלל במימון עצמי, נחשב לאגדה בחיל האוויר כשהפיל במלחמת לבנון הראשונה ארבעה מטוסי אויב בגיחה אחת. ב-2010 הקים קרן שמטרתה לפעול לשיפור מצבם של אוכלוסיות מעוטות יכולת, בייחוד ביבשת אפריקה

בווידאו: הכרזה על האסטרונאוט הישראלי השני בחלל טייס הקרב לשעבר איתן סטיבה/צילום: לע"מ

איתן סטיבה, שהוכרז היום (שני) כמי שיהיה האסטרונאוט הישראלי השני בהיסטוריה שיטוס לחלל, זכה בעיטור "אלוף ההפלות" במלחמת לבנון הראשונה, כשביום השביעי של המלחמה, ב-11 ביוני 1982, הצליח כטייס צעיר בן 24 בלבד, להפיל ארבעה מטוסי אויב בגיחה אחת, ובכך ככל הנראה נהפך לטייס ה-F-16 היחיד אי פעם לעשות זאת.

איתן סטיבה נחשב לאגדה בחיל האוויר, כזה שמעולם לא חשש להילחם ואף זכה בעיטור "אלוף ההפלות". עכשיו הוא יוצא לכבוש יעד חדש ונכסף - החלל. סטיבה יהיה האסטרונאוט הישראלי השני בחלל, כשרק אדם אחד הקדים אותו - חברו הטוב מימיהם המשותפים בטייסת 117, הטייס המנוח אילן רמון.

בשונה מרמון, שטס כחבר צוות במעבורת החלל קולומביה של נאס"א, סטיבה הוא איש עסקים אמיד, שישקיע מיליוני דולרים מכיסו ויהפוך לאחד מחלוצי תעשיית החלל הפרטית בעולם. סטיבה נולד בחיפה, גדל בארצות הברית עד גיל 7, ובהמשך חזר ארצה והשתכן ברמת גן. הוריו עלו מהולנד בשנת 1953, אביו היה חוקר קרקע ומים במכון הוולקני ברחובות, ואמו עובדת סוציאלית במרפאה לבריאות הנפש. סטיבה למד בתיכון "בליך" והיה פעיל בתנועת הצופים.

נשיא המדינה וקרן רמון בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה בהכרזה חגיגית על ההישראלי השני בדרך לחלל, איתן סטיבה 16 בנובמבר 2020. מארק ניימן/לע"מ, אתר רשמי
איתן סטיבה, האסטרונאוט הישראלי שישוגר לחלל, בבית הנשיא/אתר רשמי, מארק ניימן/לע"מ

ביולי 1976 התגייס סטיבה לקורס טיס, אותו סיים במגמת קרב. הוא שירת תחילה כטייס במסוק עיט (סקייהוק), ולאחר מכן עבר לטייסת 201 (פנטום). בהמשך היה טייס 16-F בטייסת 117. בשנת 1984 השתחרר משירות סדיר ועד שנת 2012 שירת במילואים בטייסת 117.

בין השנים 2013-2019 שירת כמדריך טיסה בבית הספר לטיסה של חיל האוויר במגמת 'ראשוני קרב'. במשך 43 שנות טיסה בחיל האוויר, השלים אלפי שעות טיסה, זכה באות מילואימניק מצטיין מטעם חיל האוויר וקיבל את אות המופת בטיסה.

חבר קרוב של משפחת רמון וממקימי הקרן של המשפחה

מדובר באיש עסקים שרואה חשיבות גדולה בכך שהמגזר הפרטי, בשיתוף עם המגזר הציבורי, ייקח חלק משמעותי בתחום חקר החלל. הוא אחד ממקימי קרן רמון וגם מכהן בוועד המנהל שלה. לאחר מותו של אסף רמון, כינסה רונה רמון קבוצה קטנה של חברים קרובים, שיחד איתה הקימו קרן שתיזום תכניות חינוכיות בנושאי מנהיגות, תעופה וחלל, ותמשיך את חזונם של אילן ואסף. סטיבה נמנה על קבוצה זו, והיה מגרעין מייסדי הקרן.

לאורך השנים וגם כיום, סטיבה מעורב בקרן, ומלווה את הפעילות החינוכית אותה היא מקדמת. כמו כן, הוא שותף בהתוויית הקווים המנחים לפיהם היא פועלת. מיד לאחר הקמת הקרן בשנת 2010, נסע איתן סטיבה יחד עם רונה רמון לשיגור האסטרונאוט גארט רייזמן (חברם הקרוב של אילן ורונה רמון) על מעבורת אטלנטיס במשימה STS-132, במטרה לקדם את המטרות החינוכיות והמחקריות של הקרן.

בשנת 2010 הקים את קרן Vital Capital שמטרתה לפעול לשיפור מצבם של אוכלוסיות מעוטות יכולת במדינות מתפתחות, בייחוד ביבשת אפריקה, ובעיקר דרך שיתופי פעולה עם גופי פיתוח בינלאומיים. הקרן משקיעה במיזמים שמטרתם לשפר את הרווחה הכלכלית, האישית והחברתית של קהילות מוחלשות.

אסטרטגיית ההשקעה של הקרן היא השקעות עם כוונה ויכולת מדידה של התשואה החברתית, לצד התשואה הכלכלית, תוך התייחסות מעמיקה לעקרונות הפיתוח הסביבתי, ועל פי מערך המטרות לפיתוח בר קיימא של האו"ם. באמצעות מיזמים אלה, עד היום זכו מיליוני אנשים לקבל לראשונה שירותים חיוניים כמו מי שתייה מטוהרים, חשמל ושירותי בריאות.

נשיא המדינה וקרן רמון בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה בהכרזה חגיגית על ההישראלי השני בדרך לחלל, איתן סטיבה 16 בנובמבר 2020. מארק ניימן/לע"מ, אתר רשמי
איתן סטיבה יחד עם הנשיא ריבלין/אתר רשמי, מארק ניימן/לע"מ

כאחד מהחלוצים בתחום השקעות האימפקט, סטיבה הינו חבר בפורום הכלכלי העולמי, והוא חבר גם בוועדה המייעצת של קרן השקעות האימפקט בישראל - Bridges, שותף בחברת 'הרטק' המפתחת מערכות סימולציה, ובחברות נוספות, בעיקר חברות פיתוח רפואי.

איתן ואשתו הקימו את 'אנאתה' - חברה לתועלת הציבור, שתומכת במיזמים חברתיים וחינוכיים והקימה ומממנת את המרכז הטיפולי 'קריית אדם' בלוד, המעניק טיפול נפשי מסובסד לאוכלוסיות מעוטות יכולת. כמו כן, סטיבה שותף בהקמת מיזמים חברתיים, כמו מיזם "זיכרון בסלון" לזכר השואה, "אינקלו" - רשת בתי ספר ועוד. בנוסף לכך, הוא חבר ועדת ההיגוי וחבר הנאמנים של מספר אקדמיות וארגונים לא ממשלתיים, שמוקדשים למדעי הרוח, חינוך, אמנות ותרבות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully