וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת בחריין, הוותיק ביותר בעולם, מת בגיל 84

11.11.2020 / 11:48

חליפה בן סלמאן אל-חליפה, דודו של המלך, עמד בראש הממשלה של הנסיכות מאז שקיבלה עצמאות מבריטניה ב-1971. הוא הוביל קו תקיף נגד מחאת "האביב הערבי" והיה בעל ברית קרוב של סעודיה וארה"ב. הוא מת בבית חולים בארה"ב, וגופתו תושב לקבורה. נתניהו וגנץ ספדו לו

בווידאו: נתניהו אומר בדיון על ההסכם עם בחריין שמעגל השלום יתרחב/צילום: ערוץ כנסת

ראש ממשלת בחריין, חליפה בן סלמאן אל-חליפה, מת בגיל 84 - כך הודיע היום (רביעי) הארמון בממלכה. הוא היה ראש הממשלה הוותיק ביותר בעולם ובעל ברית קרוב של ערב הסעודית השכנה וארצות הברית. סוכנות הידיעות הרשמית דיווחה כי ראש הממשלה מת בבית חולים בארצות הברית, והוא היה דמות מרכזית בפוליטיקה של הנסיכות שבמפרץ במשך קרוב ל-50 שנה בתפקיד.

חליפה, דודו של המלך חמד בן עיסא אל-חליפה, שירת בתפקיד מאז שהממלכה הכריזה עצמאות מבריטניה ב-1971. משפחת אל-חליפה הסונית שולטת על בחריין מאז 1783, בעוד שרוב אוכלוסייתה היא שיעית. הוא היה מתנגד חריף ל"אביב הערבי" והוא הוביל את דיכוי המפגינים השיעים בממלכה, שרבים מהם רצו בהתפטרותו. הוא הואשם על ידי יריביו כמי שתוקע את העברתן של רפורמות וכאדם מושחת.

ראש ממשלת בחריין חליפה בן סלמאן אל-חליפה, 10 באוקטובר 2016. רויטרס
מבקריו האשימו אותו בסיכול רפורמות. ראש ממשלת בחריין/רויטרס

באוגוסט הוא עזב את הממלכה למה שתואר כ"ביקור פרטי בחו"ל. מוקדם יותר השנה הוא עבר טיפולים רפואיים בגרמניה, שאופיים לא פורט, וחזר לבחריין במרץ. טקס הקבורה שלו יתקיים עם שובה של הגופה, והוא יהיה מוגבל לכמה בני משפחה, בשל הגבלות הקורונה.

בכירים בדרג הפוליטי בישראל שלחו תנחומים לממלכה. "אני מבקש להביע בשמי ובשם אזרחי ישראל את תנחומינו הכנים למלך בחריין, הוד מלכותו חמד בן עיסא אל ח'ליפה, למשפחת המלוכה ולעם הבחרייני כולו על מותו של ראש הממשלה האמיר ח'ליפה בן סלמאן אל ח'ליפה", מסר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בהודעה שפורסמה בערבית. "אני שולח את תנחומי האישיים גם למשפחתו".

כמוהו, גם ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, הביע צער על המאורע. "הצטערתי לשמוע הבוקר על מותו של ראש הממשלה הוותיק של בחריין, שיח חליפה בן סלמאן אל-חליפה", כתב גנץ בחשבון הטוויטר שלו. "תנחומיי למשפחתו ולעם בבחריין".

הממלכה, שמארחת את הבסיס של הצי החמישי האמריקני, הכריזה על שבוע אבל והחל ממחרף משרדי הממשלה ייסגרו למשך שלושה ימים.

אתמול אישרה הכנסת את כינון היחסים הדיפלומטיים עם בחריין, כחלק מ"הסכמי אברהם" שנחתמו בתיווך ארצות הברית.

  • עוד באותו נושא:
  • בחריין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully